Reporter: Cum v-aţi hotărât să investiţi pe piaţa construcţiilor într-un moment în care aşteptăm o criză imobiliară?
Dragoş Vlagali: Bauindustry Dc a intrat pe piaţa comercializării şi distribuţiei materialelor de construcţii în iunie 2021, moment în care piaţa era pe un trend crescător, dar în acelaşi timp fluctuant din punctul de vedere al creşterii şi scăderii preţurilor, creştere motivată de perioada post-pandemică, de crizele economice care se prevedeau, iar în 2022 de războiul de la graniţă. Oricât de dificili se prevăd aceşti ani, am convingerea că domeniul construcţiilor nu va suferi o cădere liberă, ci se va recalibra înspre zona de infrastructură şi reabilitări, mai ales în România, unde există mesaje clare că bugetele venite dinspre PNRR trebuie folosite.
Reporter: Care este mai exact obiectul de activitate al companiei?
Dragoş Vlagali: Bauindustry DC este o companie care comercializează şi distribuie materiale de construcţii, 90% pe segmentul B2B. De asemenea, de anul trecut am intrat şi în rândul companiilor care deţin în portofoliu produse private label, dezvoltând astfel un adeziv şi masă de şpaclu pentru vată minerală şi polistiren (BauTherm Fibre ). Această direcţie intenţionăm să o dezvoltăm cu mai multe tipuri de produse. Un atu al companiei consider că este dat de faptul că specialiştii pe care îi avem, cu peste 20 de ani de experienţă în vânzarea materialelor de construcţie, oferă consultanţă de la zero şi acest lucru face diferenţa în piaţă în mod real. Nu suntem o companie care doar vinde fără să fie parteneră pe tot parcursul construcţiei propriu-zise, fie că vorbim despre zona de reabilitări, construcţii civile şi industriale, rezidenţiale, infrastructură sau proiecte speciale etc. Suntem competitivi şi aleşi de constructori pentru că acoperim toată gama de materiale folosite, de la faza de fundaţie până la acoperiş. Şi parteneriatul cu cei mai mari producători din domeniu ne oferă credibilitate.
Reporter: Aţi beneficiat de sprijinul statului în deschiderea acestui startup?
Dragoş Vlagali: Din păcate nu am accesat încă niciun fond public sau schemă de ajutor de stat, dar am discutat cu echipa că ne dorim să ne dezvoltăm şi cu ajutorul acestor stimulente.
Reporter: Ce asteptări aveţi în acest an, din punct de vedere al cererii, ţinând cont de contextul macro-economic - criza energetica, inflaţia crescuta, dobânzile mari etc.?
Dragoş Vlagali: Toate impedimentele menţionate mai sus sunt reale provocări. Fiind un start-up, avem avantajul că ne putem adapta mai repede la schimbări care pot apărea brusc. Aşa cum spuneam, 2023 va fi anul infrastructurii, al reabilitărilor şi consolidărilor, iar dacă direcţia va fi păstrată de stat, companiile care activează în construcţii se vor îndrepta către acesta. Suntem conştienţi că sectorul rezidenţial este zdruncinat mai ales din cauza creşterii dobânzilor bancare, dar din experienţa noastră de 26 de ani în acest domeniu românii sunt proprietari şi nu vor renunţa să îşi achiziţioneze imobile. De felul meu sunt o persoană optimistă, iar începutul de an nu îmi oferă premisele unor îngrijorări majore. Vor fi fluctuaţii de preţuri, vor fi proiecte rezidenţiale puse pe hold, dar nu cred că se va repeta criza din 2008. Sincer, sper că am învăţat ceva din acei ani care au lăsat cu adevărat urme reale în acest domeniu, iar Bucureştiul cel puţin poartă cicatricele acelei crize în fiecare cartier unde vedem clădiri ridicate la roşu şi abandonate.
Reporter: Cum apreciaţi concurenţa din sectorul materialelor de construcţii?
Dragoş Vlagali: Piaţa din România se împarte în jucători mari şi companii mici cu spirit puternic antreprenorial. Ca în orice domeniu există multe companii care au acest obiect de activitate. În timp ce marii jucători au atuul notorietăţii, al brandului şi al bugetelor mari de publicitate, companiile precum Bauindustry DC au creativitate, dorinţa de a fi mereu alături de constructori, oferă discounturi personalizate şi de multe ori sunt preferate de dezvoltatori şi constructori tocmai pentru că sunt prezenţi şi flexibili. Cred că piaţa este atât de mare încât au loc în ea jucătorii serioşi şi corecţi oricât de mari sau mici ar fi aceştia.
Reporter: Cum este împărţită această piaţă între investitorii români şi cei străini?
Dragoş Vlagali: Din păcate, sunt foarte putini producătorii autohtoni, acesta este si motivul pentru care dezvoltăm direcţia de produse proprii. România are nevoie să crească pe acest segment, astfel încât constructorii cu care lucrăm să aibă o alternativă de produs românesc de calitate când fac alegeri.
Reporter: Cum vi se par preţurile din domeniu?
Dragoş Vlagali: Când vine vorba de preţuri, ultimii ani s-au remarcat printr-o fluctuaţie foarte puternică a acestora, dată de diferiţi factorii externi indicaţi mai sus. Din păcate, multe dintre aceste creşteri au fost artificiale, speculative, deoarece în realitate stocuri existau, iar preţurile ar fi putut să fie îngheţate. Sentimentul de panică instaurat în întreaga Europă a permis unor jucători mari să modifice politica de preţuri de mai multe ori decât se întâmpla înainte de pandemie. Începutul de an a venit şi cu anumite reduceri de preţuri, fapt care ne determină să sperăm că anul 2023 ar putea fi unul mai temperat. Dacă tendinţa de stagnare ar fi una controlată, atunci apetitul constructorilor s-ar păstra. Oricât de optimist aş fi, nu mă aştept să nu existe creşteri de preţuri, pentru că permanent primim informări în acest sens. Sper, cum spuneam, să fim echilibraţi cu toţii, ca să păstrăm domeniul în trend şi în 2023.
Reporter: Care sunt tendinţele din piaţă?
Dragoş Vlagali: Tendinţele ţin de inovaţii în 2023, constructorii caută soluţii, iar treaba noastră este să le găsim în aşa manieră încât să le rezolvăm problema, dar să fie şi la preţuri rezonabile. Tendinţa în ultimii ani este aceea de a fi permanent la curent cu noile materiale de construcţii, cu noile soluţii. Cred că acesta este un diferanţiator în piaţa noastră, că noi ştim să oferim exact ceea ce trebuie pentru fiecare proiect.
Reporter: Din ce zonă aveţi cea mai mare cerere?
Dragoş Vlagali: Încă din 2021, o pondere importantă în cifra de afaceri a Bauindustry DC este dată de parteneriatul cu firmele de construcţie care lucrează cu dezvoltatorii imobiliari. Aşa cum vă spuneam, anul 2023 credem că ne va aduce clienţi şi din zona reabilitărilor, infrastructurii şi consolidărilor.
Reporter: Ce perspective credeţi că are domeniul construcţiilor?
Dragoş Vlagali: Cred cu tărie că, oricît de multe crize s-ar prefigura, România nu se va opri din construit. Suntem în urmă cu infrastructura, trebuie să finalizăm proiecte rezidenţiale începute, există fonduri din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă care trebuie folosite, prin urmare premisele sunt optimiste.
Reporter: Mulţumesc!