• Tabără: "Sperăm ca până la 31 martie să putem începe reorganizarea societăţii"
Ministrul Agriculturii, Valeriu Tabără, a semnat un ordin care prelungeşte administrarea specială a Societăţii Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare (SNIF) până pe 31 martie 2011.
SNIF este compania de stat, de importanţă naţională, responsabilă cu mentenanţa sistemelor de irigaţii şi a lucrărilor de apărare împotriva inundaţiilor.
Este practic a şasea oară când SNIF intră în administrare specială, după ce societatea a mai beneficiat de supravegherea financiară a statului şi în mandatele foştilor miniştri ai Agriculturii, Ilie Sârbu, Dacian Cioloş şi Decebal Traian Remeş.
Contactat de ziarul "BURSA", ministrul Valeriu Tabără ne-a declarat: "Am semnat ordinul de prelungire a administrării speciale la SNIF până pe 31 martie. În acest interval vrem să finalizăm inventarul societăţii şi protocolul de partaj al bunurilor cu Administraţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare. Sperăm ca până la 31 martie să putem începe reorganizarea societăţii".
Administrarea specială are ca finalitate privatizarea, în acest timp, SNIF beneficiind de o serie de facilităţi, numite "măsuri excepţionale".
Una dintre ele face referire la faptul că niciun furnizor public de utilităţi, indiferent de creanţele pe care le are de recuperat de la societate, nu are voie să sisteze alimentarea de resurse.
De asemenea, tot pentru rentalibizare, împotriva SNIF orice acţiune judiciară şi extrajudiciară a creditorilor este suspendată.
Cu toate acesta, din cauza datoriilor nerecuperate, creditorii au des-chis mai multe proceduri de executare silită, unul dintre ei revendicând chiar şi sediul central al societăţii, din Capitală.
• Datorii în creştere cu 29%
Deşi SNIF stă sub supravegherea financiară a statului încă de la finele lui 2007, situaţia economico-financiară a societăţii nu s-a îmbunătăţit substanţial.
Ba din contră, datoriile societăţii au continut să crească, după cum reiese din raportările la Ministerul Finanţelor Publice.
Dacă la finele lui 2008 societatea avea datorii totale de 68,1 milioane lei, la finele lui 2009 creanţele au crescut la 77,2 milioane lei, şi au ajuns la un nivel de 87,9 milioane lei în iunie 2010, ceea ce înseamnă o creştere cu 29%, în doi ani.
Din cele 87,9 milioane lei, 47,8 milioane lei sunt dobânzi, iar 6,3 milioane lei sunt obligaţii restante la bugetul general consolidat, conform unui document oficial intrat în posesia noastră.
Responsabilii de managementul societăţii sunt fostele conduceri, administratorii speciali, Agenţia Domeniilor Statului (acţionar unic) şi oficiali ai ministerul de resort, după cum reiese din raportul Comisiei parlamentare de anchetă a sistemului de îmbunătăţiri funciare.
Deşi ne confruntăm de ani buni cu inundaţii şi secete, ale căror consecinţe le plătim din buzunarul nostru, viitorul SNIF rămâne, în continuare, învăluit în ceaţă, sub "umbrela" supravegherii financiare a statului...
• Perspective pentru viitor: reorganizare, afacere imobiliară, cedarea fermierilor sau lichidare
Nici scopul administrării speciale - privatizarea - nu a fost îndeplinit. Privatizarea SNIF este, momentan, blocată printr-o hotărâre a Parlamentului, în urma neregulilor descoperite de Comisia de anchetă pe problemele sistemului de îmbunătăţiri funciare.
• Ce vrea acţionarul unic
Acţionarul unic al SNIF este Agenţia Domeniilor Statului (ADS). ADS a propus privatizarea societăţii prin licitaţie publică cu strigare. Ziarul "BURSA" a publicat, recent, un articol care scotea la iveală că marea majoritate a societăţilor care au depus scrisoare de intenţie pentru preluarea societăţii sunt dezvoltatori imobiliari. De altfel, din cauza situaţiei financiare a societăţii, foarte probabil, noul cumpărator nu va fi obligat să păstreze domeniul principal de activitate - construcţiile hidrotehnice.
• Ce vrea ministerul
Ministerul Agriculturii, în subordinea căruia se află ADS, nu este de acord cu varianta propusă de Agenţie. Minis-terul a realizat un proiect de act normativ care prevede reorganizarea întregului sistem de îmbunătăţiri funciare. Proiectul prevede preluarea activelor SNIF şi înfiinţarea unei reţele de societăţi, în fiecare judeţ, cu rol de intervenţie în caz de calamităţi, dar şi al unui reglementator al pieţii de îmbunătăţiri funciare, prin restructurarea Administraţiei Naţionale de Îmbunărăţiri Funciare (ANIF). Întreaga reţea de societăţii nou-înfiinţate ar urma să fie privatizată ulterior. Ce ar mai rămâne din SNIF în urma reorganizării ar urma să fie băgat în lichidare sau să fie scos la privatizare.
• Ce vor agricultorii
La Parlament a fost depusă o iniţiativă legislativă care prevede ca infrastructura şi mentenanţa pentru întreţinere şi reparaţii, deţinute de SNIF, să se atribuie în folosinţă gratuită agricultorilor, timp de zece ani, cu posibilitatea ca aceştia să o achiziţioneze la 10% din valoarea stabilită la momentul atribuirii în folosinţă. Ţinând cont de experienţa anterioară în care unii dintre fermieri au preluat gratis utilaje ale ANIF, iar de acestea s-a ales praful sau fierul vechi, în iniţiativa legislativă a fost stipulată obligativitatea utilizării infrastructurii în scop agricol.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2011, 05:49)
1. Cred ca administrarea speciala nu protejeaza o societate comerciala decat impotriva executarii silite dispuse de catre institutiile statului, nu si impotriva celorlalti creditori.
2. Daca din 2004 si pana in 2011 nu s-a reusit sa se stabileasca cum se imparte patrimoniul fostei RAIF intre ANIF si SNIF, de ce nu se realizeaza o fuziune intre ANIF si o parte viabila din SNIF ? Nu cunosc varianta ministerului, dar intelegand ca vizeaza recuperarea partii viabile din SNIF, consider ca aceasta s-ar realiza incomparabil mai simplu in cadrul unei proceduri de reorganizare judiciara a SNIF;
3. Informatiile sunt ca in fiecare zi SNIF acumuleaza pierderi bilantiere de pana la 200 mii lei. Chiar daca suma vehiculata o fi exagerata, faptul ca societatea este tinuta pur si simplu ca sa acumuleze pierderi, este de neinteles si nu poate fi scuzabila. Maine sau poimaine, orice creditor comercial se poate duce la tribunal si cere lichidarea societatii - administrarea speciala nu impiedeca acest lucru. Daca nu o face inca, este pentru ca ANAF-ul detine creante mari asupra societatii, astfel ca orice creditor in afara statului nu va incasa nimic dintr-o procedura de faliment.
4. S-a vorbit si se vorbeste despre privatizare, despre cei care ar fi depus scrisori de intentie in acest sens. Sa nu ma intelegeti gresit, dar in realitate SNIF nu a fost niciodata scos la privatizare. Acele scrisori de intentie sunt vehiculate de 3 ani ! O parte din cei care le-au depus nici n-or mai exista azi. Si mai mult, ele n-au nici o valoare in derularea unei adevarate proceduri de privatizare, procedura care niciodata nu a fost nici macar initiata.
1.1. Rasp. pt opinia nr.1 (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Papy în data de 05.01.2011, 08:38)
Procedura de privatizare a fost initiatia in 2008 in baza unei hotarari de Guvern, la propunerea ADS. Hotararea poate fi consultata pe site-ul agentiei.
Ea prevede vanzarea societatii prin oferta publica, doar procesul nu a fost pus in aplicare pana acum din mai multe motive. Unul dinre acestea este cel privind partajul bunurilor dintre SNIF si ANIF care nu s-a incheiat nici pana in prezent pt ca nu s-a vrut. In al doilea rand, exista o decizie a parlamentuluii (hotararea nr 9 de anul trecut) care blocheaza privatizarea SNIF din cauza neregulilor. Totusi, daca in administrare speciala datoriile SNIFcresc, ramane de vazut cine va fi tras la raspundere pt asta....
1.2. Reorganizare (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Han în data de 05.01.2011, 08:43)
Sa nu uitam ca pentru reforma sistemului IF, in 2004 Guvernul a semnat un acord cu Banca Mondiala, valabil si astazi care a prevazut separaera SNIF de ANIF, privatizarea SNIF cu asociatiile de udatori, predarea infrastructurii ANIFcatre acestia etc... Credeti ca va fi Banca Mondiala de acord cu planul ministerului privijnd fuziunea SNIF cu ANIF ? Eu zic ca nu..
2. fără titlu
(mesaj trimis de gherasim în data de 05.01.2011, 10:25)
Conform legii, administrarea speciala presupune si introducerea unei proceduri de supraveghere financiara, cu obligatii clar precizate, pentru reducerea gradului de indatorare a societatii comerciale. Pai daca de la 1 ianuarie 2009 si pana la 30 iunie 2010 datoriile societatii ziceti ca au crescut cu 5 milioane de euro, la data de azi fiind in mod cert si mai mari, care este motivul pentru care se mentine aceasta situatie aducatoare de datorii ? Cu ANIF-ul ma indoiesc ca va accepta FMI sa se realizeze o fuziune (ANIF face parte din cele 10 societati monitorizate de FMI si care trebuiesc restructurate). Nici a da SNIF-ul agricultorilor poate nu este asa de rau (chiar si degeaba, cum inteleg ca se cam vrea, numai sa fie utilizat patrimoniul in agricultura si sa nu mai stranga datorii si pierderi). Dar daca este vorba de o initiativa legislativa, cum se mentioneaza in articol, pana trece prin Parlament....
Oricum, a mentine situatia actuala si a acumula in mod constient datorii si pierderi, cred ca este o dovada - ma iertati - de inconstienta din partea unor factori de decizie. Haideti sa ne punem in locul unui potential cumparator in procedura de privatizare: pai unul era pretul pe care-l dadea in 2009, altul cel care il dadea in 2010 si cu totul altul in 2011, in conditiile indatorarii continue ( si retineti, indatorare in perioada de administrare speciala si de supraveghere financiara !).
3. fără titlu
(mesaj trimis de Utilizator de apa. în data de 05.01.2011, 12:27)
Situtia actuala a SNIF este o consecinta a faptului ca din 2004 pana in prezent a constituit o vana prin care s-au scurs bani publici,catre cei care au administrat sistemul,deci si la ANIF.Executarea unui AUDIT profesional,sr scoate la iveala hotiile,furturile,ilegalitatil e savarsite de catre Valentin Apostol,Alexandru Radulescu,CA-urile SNIF,ANIF,ADScare au initiat devalizarea SNIF+ANIF.care detin MIJLOACELE DE PRODUCTIE pentru irigatii,desecari,CES necesare productiei agricole.Faptul ca se urmareste distrugerea sectorului este evidenta,ca este o conspiratie asa cum arata presa,unde personaje ca TODOR VOICU,consilier pe problema,un pensionar aventurier,cu probleme de sanatate grave si carente profesionale al Dlui V.Tabara,vine cu initiere legislativa aberanta,comandata de MAFIA din ITALIA,este un fpat dovedit,ca CA al ADS are legaturi cu aceleasi personaje,duce la concluzia simpla Dl V.Tabara nu are putere sa infranga conspiratia.faptic de 20 ani acelasi personaje,ocupa functii de decizie,dar nimeni nu poate sa-i trimita acasa/puscarie.Lipsa de incisivitate a institutiilor statului,lasa un iz de complicitate.in distrugerea unui sector fondat de ANGHEL SALIGNI in 1910.Se dovedeste ca o tara de OI este condusa de LUPI(maidanezi) ce stau cu osul UE in dinti,se impune ecarisarea urgenta.
3.1. Sa luam pozitie. Sa-i punem la punct si raspundere (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de udator în data de 12.01.2011, 23:22)
Bravo !Asa este .
Ar trebui sa actionam,sa luam atitudine,sa nu le mai permitem .
Doar scrisul se pare ca nu-i deranjeaza.
Sunt pentru masuri drastice.Poate prietenii chinezi ne pot ajuta sa facem ordine !