Compania aeriană franco-olandeză "Air France-KLM" exclude implicarea sa în salvarea operatorului italian de transport "Alitalia", care este ameninţat de faliment.
Directorul executiv al "Air France-KLM", Jean-Marc Janaillac, i-a informat ieri, pe acţionarii companiei, că experienţa sa din trecut în privinţa deţinerilor încrucişate, respectiv planul de fuiziune eşuat ar descuraja compania să investească din nou în Italia, în mod direct.
În 2008, "Air France-KLM" a renunţat la un plan de preluare a "Alitalia", după eşecul în negocierile cu sindicaliştii companiei.
"Nu cred că experienţa din trecut a KLM sau a Air France în relaţia cu Alitalia ne încurajează să repetăm o prezenţă directă în Italia, în special după scăderea semnificativă a cotei de piaţă a Alitalia în Italia şi Europa. Putem să câştigăm cotă în Italia prin huburile noastre CDG din Paris şi Schiphol din Amsterdam", a declarat directorul executiv al "Air France-KLM", Jean-Marc Janaillac, adăugând: "Vom urmări ce se întâmplă cu administratorii companiei, în următoarele şase luni şi, în funcţie de evoluţii, ne vom ajusta poziţia".
Luna aceasta, "Alitalia" a început, pentru a treia oară în ultimii zece ani, procedura de insolvenţă, după ce angajaţii săi au respins planul de recapitalizare de două miliarde de euro, care prevedea o reducere a salariilor de 8% pentru personalul de zbor, precum şi eliminarea a 1.700 de posturi în cazul personalului de la sol.
Acţionarii "Alitalia" au votat în unanimitate plasarea sub administrare specială, iar conform legislaţiei italiene, Guvernul trebuie să furnizeze fonduri pentru menţinerea operaţiunilor. Executivul a numit supervizori care să redreseze compania sau să ceară lichidarea ei.
Administratorii care preiau afacerea trebuie să prezinte o nouă strategie, care ar putea include vânzarea de active, reducerea operaţiunilor şi a locurilor de muncă. Strategia ar umări să facă viabilă compania în următorii doi ani.
"Alitalia", care are 12.500 de angajaţi, nu a mai înregistrat profit după 2002. Compania a fost privatizată în 2008, după un sprijin financiar generos din partea statului, iar din 2014 societatea aeriană "Etihad" din Abu Dhabi a devenit cel mai mare acţionar, cu un pachet de 49%, fără a reuşi însă să o readucă pe profit.
"Alitalia" avea, la sfârşitul lui februarie, datorii de aproximativ 3 miliarde de euro.