Asociaţia Română a Industriei Electronice şi de Software (ARIES) este cea mai mare asociaţie de profil din centrul şi estul Europei (cotată de Comisia Europeană), cu peste 300 de membri cotizanţi. Asociaţia reprezintă circa 10% din numărul firmelor româneşti de profil şi 25-30% din cifra de afaceri a industriei electronice şi de software din ţara noastră. Asociaţia a fost înfiinţată în septembrie 1992 şi are patru domenii de reprezentare: software, hardware, comunicaţii şi electronică.
Preşedintele asociaţiei, domnul Alexandru Borcea, ne-a declarat: "Imaginea organizaţiei noastre este puterea noastră de negociere. Noi credem că industria electronică şi software este un suport sine qua non al performanţelor şi calităţii oricărei economii moderne. Noi credem în importanţa strategică şi socială a industriei electronice şi software."
• "BINARY'2004" - Expoziţia Naţională de Evaluare a Producţiei de Electronică şi Software
Asociaţia se ocupă şi de organizarea "BINARY'2004" - Expoziţia Naţională de Evaluare a Producţiei de Electronică şi Software. Evenimentul se va desfăşura la Bucureşti în perioada 22 - 24 septembrie 2004 la Centrul de Conferinţe ROMEXPO şi va cuprinde în paralel şi ediţia a IV a - a Concursului Naţional pentru Tineret - "e-Idea" - idei de produse program, ediţia a VII a - a competiţiei naţionale pentru cele mai bune realizari în electronică şi software. Complexul de evenimente condensat în trei zile conţine şi ediţia a VII-a a expoziţiei naţionale de electronică şi software.
Un obiectiv strategic al asociaţiei este promovarea imaginii industriei hi-tech româneşti pe piaţa externă avînd ca scop final promovarea intereselor firmelor componente. Pentru realizarea scopurilor asociaţiei, ARIES are încheiate perteneriate ce reduc costurile datorită reprezentării reciproce a intereselor.
• Punctul slab al pieţei - etica în afaceri
Problemele întîmpinate de ARIES, pînă în prezent, sunt mai ales de etică în afaceri, din cauza concurenţei neloiale şi imaginii României percepută de mediul de afaceri extern. O altă problemă este aceea a vizibilităţii, şi anume a imaginii asociaţiei şi a promovării acesteia. Asociaţia va susţine mai ales noul serviciu de promovare a inovării IRC (Inovation Relay Center) ce se ocupă cu transferul tehnologic al rezultatelor inovării, deci valorificarea efectivă a muncii intelectuale. Acesta vizează în special pieţele de nişă (pieţe foarte specializate, dar înguste). "Pentru următorii 5-10 ani ne propunem să mergem pe strategia pieţelor de nişă care este foarte bună, beneficiind de riscuri mici şi capacitate de dezvoltare mare. Deşi strategia prezintă o instabilitate ridicată, are lanţul valorii cu o valoare adăugată mai mare", precizează preşedintele ARIES, domnul Alexandru Borcea. O altă problemă a firmelor româneşti este aceea a capacităţii de marketing care este redusă, astfel majoritatea firmelor mici şi mijlocii se bazează pe subcontractare. Prin aceasta nu se utilizează şi posibilitatea creatoare a firmelor, ci numai forţa de muncă ieftină.
• Interesul firmelor străine pentru România este în creştere
În ultimul timp a crescut interesul firmelor străine pentru investiţiile în ţara noastră, în condiţiile în care cifra de afaceri, în medie, pentru această industrie a crescut anul trecut cu 20-30%, ne-a spus domnul Alexandru Borcea. Astfel domnul Borcea este încrezător că va reuşi să finalizeze discuţiile premergătoare şi să înfiinţeze agenţii în Bruxelles, Washington şi Tokio. În ţara noastră are deschisă o filială la Timişoara, iar pînă la sfîrşitul anului se vor mai deschide la Braşov, Cluj şi Craiova.