Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) va avea competenţa exclusivă de a efectua procedurile de executare silită în cazul prejudiciilor aduse fondurilor comunitare, potrivit unui proiect de ordonanţă pentru modificarea şi completarea OG nr. 79 din 28 august 2003, privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, aflat în dezbatere publică pe pagina de Internet a Ministerului Finanţelor. Proiectul de act normativ urmăreşte extinderea domeniului de aplicare asupra tuturor fondurilor nerambursabile acordate României de Uniunea Europeană, dar şi asimilarea debitelor comunitare cu datoriile fiscale naţionale. De asemenea, prin proiectul menţionat se are în vedere consolidarea atribuţiilor autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare.
Conform notei de fundamentare, sistemul actual corespunde parţial noilor cerinţe, în sensul că este aplicabil numai fondurilor de preaderare PHARE, ISPA şi SAPARD, dar nu şi celor comunitare post-aderare de care beneficiază România începând cu data de 1 ianuarie 2007.
De asemenea, potrivit notei de fundamentare, au fost întâmpinate probleme în aplicarea reglementărilor în vigoare, din cauza inexistenţei structurilor specializate la nivelul agenţiilor de implementare a programelor Phare, ISPA şi SAPARD, care să aibă atribuţii în constatarea sumelor de recuperat la bugetul Uniunii Europene şi a bugetelor din care provine cofinanţarea aferentă, plătite necuvenit ca urmare a unei nereguli şi/sau fraude.
Sistemul actual nu reglementează cazurile programelor Phare anterioare programului Phare 1998 şi în legătură cu care Comisia Europeană a emis note de debit României. Documentul de strategie relevant care stă la baza elaborării proiectului de act normativ este Strategia Naţională de Luptă Antifraudă pentru protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 793/2005, modificată prin Hotărârea de Guvern nr. 1211/2006.
Punerea în aplicare a proiectului se va realiza parţial prin structurile deja existente, fiind necesară, în acelaşi timp, înfiinţarea în cadrul Ministerului Finanţelor Publice a unei noi direcţii de specialitate, care va avea competenţe de a constata creanţele bugetare rezultate din nereguli şi/sau fraudă. De asemenea, pentru implementarea acestui act normativ, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare vor trebui să-şi înfiinţeze compartimente de specialitate, acolo unde e cazul, prin care vor constata creanţele rezultate din nereguli şi/sau fraudă.