• "Mic.ro", "Mercadia" şi "Minimax", creditate de bănci cu peste 45 milioane de euro
• În magazinele "Mic.ro" rămase deschise sunt mai mulţi vânzători decât sortimente de marfă
• Furnizorii, grupaţi în asociaţii, cer insolvenţa companiei
• "Mic.ro" ar putea fi cumpărată de "7 Eleven"
Controversata afacere "Mic.ro", controlată de magnatul Dinu Patriciu, pare să fie aproape de final - magazine închise, rafturi goale în "băcăniile" pe geamurile cărora nu stă, încă, scris mare "ÎNCHIS", vânzători ale căror figuri triste trădează îngrijorarea, în ciuda declaraţiilor cu tentă optimistă. Toată această situaţie este învăluită în zvonuri apărute în presă şi pe la colţuri, cum că "Mic.ro" este în faliment şi urmează să fie vândut unui mare inves-titor. Din păcate, însă, nu am reuşit să obţinem confirmarea acestor zvonuri, aflate din diverse surse din piaţă. Este clar că Dinu Patriciu şi-a instruit bine subalternii, care "nu ştiu nimic" despre afacerea în care lucrează sau care "nu comentează" pe subiect. Nu ne-a mirat faptul că, ieri, persoanele care se ocupă de comunicarea companiei nu ne-au răspuns la solicitarea prin care am cerut să ne lămurească în legătură cu situaţia concretă a lanţului de magazine, întrucât niciodată nu ne-au răspuns la vreo solicitare legată de "Mic.ro".
Cu toate acestea, zilele trecute a apărut în presă o afirmaţie a lui Dinu Patriciu, conform căreia domnia sa ar urma să-şi "refinanţeze singur" această afacere.
• "Mic.ro" ar putea fi cumpărată de "7 Eleven"
Dinu Patriciu îşi propunea, în urmă cu doi ani şi trei luni, să distrugă hypermarketurile cu lanţul de magazine "Mic.ro", lansat la acea dată (octombrie 2010). Acum negociază vânzarea "băcăniilor" sale sau asocierea firmei cu grupul internaţional "7 Eleven", după cum susţin surse din piaţa de retail, citate de Mediafax. Negocierile au început în toamna anului trecut şi au ca termen de finalizare luna martie 2012, spun sursele citate, care precizează că se dis-cută despre o infuzie de capital în reţeaua "Mic.ro" de 60 de milioane de euro.
Aceste negocieri vin pe fondul cererilor prin care furnizorii, care nu şi-au primit banii pe marfă de mai bine de jumătate de an, solicită insolvenţa "Mic.ro". Datoriile neplătite de mai mult de jumătate de an, pe care lanţul de magazine le-a acumulat către o serie de furnizori i-au făcut pe mulţi dintre aceştia să stopeze livrările de mărfuri şi să se grupeze în asociaţii, solicitând insolvenţa "Mic.ro".
Carmen Creţu, avocat la "Coltuc şi Asociaţii", societate care reprezintă o astfel de asociaţie, ne-a declarat: "Sunt foarte mulţi furnizori care nu şi-au recuperat banii de la < Mic.ro >. Este şi foarte greu să-i mai recupereze, pentru că reprezentanţii acestor companii nu mai răspund la telefon. Iniţial au plătit marfa, din aprilie-august 2011 au încetat, însă, să mai plătească. Cei care au depus cereri de intrare în insolvenţă au mai primit ceva bani, însă doar până la pragul de 40.000 de lei, de la care li se poate cere insolvenţa. Noi nu ne dorim ca ei să intre în insolvenţă, pentru a mai putea recupera banii. Altfel, va fi foarte greu să obţinem acest lucru, mai ales că majoritatea furnizorilor sunt creditori chirografari".
• "Coface" România: "Mic.ro" este dezvoltată pe banii creditorilor şi furnizorilor
Reprezentanţii "Coface" Româ-nia au afirmat, zilele trecute, în cadrul unei conferinţă de presă, că "Mic.ro" s-a dezvoltat "cu siguranţă" din banii creditorilor şi ai furnizorilor: "Era previzibil că se va întâmpla acest lucru, mai ales în situaţia în care ei niciodată nu şi-au res-pectat angajamentele. Strategia pe care o va avea acest lanţ de magazine nu avem de unde să o ştim, însă ştim cu toţii că s-au închis magazine, ştim că au existat întârzieri la plată, ştim de la mai mulţi furnizori din mai multe zone că plăţile se făceau la mai mult de 240 de zile, ceea ce, pentru zona de food este foarte, foarte mult". Cristian Ionescu, şeful "Coface" România, a declarat:. "Furnizorii ne-au sunat şi ne-au spus că aranjamentul cu ei (n.r. reprezentanţii < Mic.ro >) era de genul < Dacă nu ne mai daţi marfă nu avem cu ce să vă plătim >. (...) Sigur dezvoltarea aces-tei companii s-a făcut pe banii furnizorilor. Banii acţionarilor în această companie nu există, se află pe capitaluri negative proprii foarte mult. Tot ce au făcut dezvoltatorii au făcut pe banii creditorilor sau furnizorilor".
Domnia sa ne-a spus că bilanţul "Mic.ro" nu recomandă acordarea de credite comerciale. Cu toate acestea, în ultimul an şi jumătate, lanţurile de magazine deţinute de Dinu Patriciu - "Mic.ro" şi "miniMax", transformat în Mac.ro - s-au împrumutat de la mai multe bănci cu peste 45 de milioane de euro, de la BCR, "Unicredit Ţiriac Bank", BRD şi "Raiffeisen Bank".
"Mic.Ro" a avut pierderi mai mari de 50 de milioane de lei, în primul an de activitate (2010), potrivit informaţiilor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor Publice (MFP). Astfel, "băcănia din colţ" - aşa cum îşi numeşte Dinu Patriciu afacerea - a avut, în 2010, o cifră de afaceri de aproximativ 51 de milioane de lei şi datorii de aproape 160 de milioane de lei.
• Au dispărut şi magazinele mobile "Mic.ro"
Nici afacerea cu magazinele mobile "Mic.ro" nu şi-a îndeplinit ţinta. Din peste 100 de magazine mobile, cele mai multe au fost retrase, în ultima perioadă, de pe străzi. Dinu Patriciu deţinea, în septembrie 2011, un număr de 830 de magazine "Mic.ro", dintre care 720 fixe şi 110 mobile. Omul de afaceri anunţa, la acea vreme, că planurile de dezvoltare prevăd un număr de 2.000 de unităţi "Mic.ro" fixe şi 750 "Mic.ro" mobile, până la finele acestui an: "Încercăm să dezvoltăm nişte prăvălii tradiţionale, cu băcani şi ucenici, un mic spaţiu care devine centrul unei comunităţi. Ideea este să amplasăm un astfel de magazin din 800 în 800 de metri în mediul urban, şi în Bucureşti ne aflăm deja la circa un sfert din idee".
La vremea deschiderii acestei afaceri, Dinu Patriciu susţinea că "fiecare 100 de magazine reprezintă o cifră de afaceri de aproximativ 136 milioane de euro. Toate merg către maturizare. După 100 de magazine deschise suntem chiar înaintea business-planului".
• Tinerii manageri ai "Mic.ro": "Chiar dacă suntem supăraţi, nu spunem nimic"
În cadrul reţelei "Mic.ro", omul de afaceri a dezvoltat un program prin care managerii unei unităţi "devin asociaţi". Aceştia au fost, iniţial, şcoliţi, contra unei sume de 400 de euro, după care au depus o garanţie de 7.000 de euro, au încheiat un contract de parteneriat cu acţionarii "Mic.ro şi au primit un magazin mobilat, echipat şi aprovizionat, pe care să-l conducă, făcând şi comenzile, în funcţie de vânzări. Suma lunară promisă de magnatul Patriciu pentru fiecare asociat se ridică la 2.500 de euro şi o cotă parte din vânzări, bani din care să-şi plătească salariile celor trei angajaţi ai magazinului respectiv.
Tinerii manageri cooptaţi în aceas-tă afacere nu au primit niciodată acel comision, întrucât nu au avut vânzările necesare în acest sens, după cum ne-a spus unul dintre şefii de magazine "Mic.ro". De fapt, a fost singura informaţie pe care am reuşit s-o obţinem de la cei circa zece reprezentanţi ai lanţului de retail cu care am stat, ieri, de vorbă. În rest, răspunsurile la întrebările noatre au fost: "Nu putem să comentăm nimic", "Nu ştim", "Nu cunoaştem acest lucru", "Nu avem voie să vorbim", "Vă invităm afară", "Ne-am săturat de prostiile din presă, noi credem doar ce ni se spune de la sediu", "Situaţia este incertă şi pentru noi", "Nu facem comentarii, aşa ni s-a dat indicaţia", "Chiar dacă suntem supăraţi, nu spunem nimic".
În orice caz, în periplul nostru prin magazinele "Mic.ro" - cele care mai erau deschise -, am întâlnit mai mult personal decât sortimente de marfă. Piper, paste, CD-uri şi câteva sticle cu băuturi erau împrăştiate pe rafturile goale, în mare parte, ale "băcăniilor" lui Patriciu.
Toţi angajaţii cu care am stat de vorbă ne-au spus că afacerea "Mic.ro" se află în reorganizare, nu în faliment.
La întrebarea legată de vânzări, unul dintre băieţii nerăbdători să intre cineva pe uşă ne-a răspuns cu o altă întrebare: "Cum să vindem dacă avem doar condimente?".
O altă întrebare care i-a incomodat pe vânzători a fost legată de salarii: "Sunt zvonuri că nu v-aţi primit salariile. Este adevărat?". Răspunsurile au fost variate: "Posibil...", "La noi nu au fost probleme", "Consider că primim destul pentru ceea ce facem". Feţele lor, însă, ascundeau o altă realitate...
• "Mic.ro", "Mercadia" şi "Minimax", creditate de bănci cu peste 45 milioane de euro
Magazinele "Mic.ro Retail" şi "Minimax Discount" deţinute de omul de afaceri Dinu Patriciu nu au acumulat datorii doar la furnizori şi la proprietarii spaţiilor în care funcţionează, ci şi la bănci.
BCR, cea mai mare bancă locală după valoarea activelor, a acordat, în septembrie 2010, o facilitate de credit de 13,2 milioane de euro societăţii "Mercadia Holland", prin care Dinu Patriciu deţine magazinele "Mic.ro Retail" şi "Minimax Discount", potrivit Mediafax. Alte bănci care au creditat magazinele de cartier ale lui Dinu Patriciu, au fost UniCredit Ţiriac Bank, Raiffeisen Bank şi BRD. UniCredit Ţiriac Bank a acordat, în decembrie 2010, un credit de nouă milioane de euro şi unul de 10 milioane de euro pentru "Mic.ro Retail" şi "Minimax Discount". BRD a împrumutat, în mai 2011, cu cinci milioane de euro "Mic.ro Retail", iar în luna august a anului trecut, "Mic.ro Retail" şi "Minimax Discount" au garantat cu bunurile aflate pe stoc creanţe de 10 milioane de euro la Raiffeisen Bank, plus dobânzi.
De asemenea, "Mic.ro Retail" a preluat, în septembrie 2011, printr-un contract de leasing semnat cu UniCredit Ţiriac Bank, 131 de maşini.
Despre posibilitatea ca banca să-şi mai recupereze banii de la "Mercadia Holland", având în vedere că magazinele Mic.ro Retail şi Minimax Discount au datorii la furnizori, avocatul Gheorghe Piperea este de părere că BCR nu a acordat facilitatea de credit fără o garanţie.
Domnia sa ne-a declarat: "BCR şi-a asumat o expunere de risc pe societatea Mercadia Holland şi nu pe Mic.ro. Nu cred că facilitatea de credit a fost dată fără o garanţie asupra acţionarilor sau afiliaţilor Mercadia Holland. De regulă, astfel de facilităţi de credit nu se garantează doar cu bunurile clientului, ci şi cu cele ale acţionarilor sau ale societăţilor din cadrul grupului".
"În cazul Mercadia Holland, trebuie văzut dacă facilitatea de credit acordată de BCR este una neangajantă şi în acest caz facilitatea poate fi retrasă oricând (de aceea, riscul, din persectiva Basel II este zero), sau una angajantă, situaţie în care banca poate denunţa unilateral facilitatea doar pentru motive ce ţin de persoana clientului; sumele ce vor fi trase până la momentul denunţării vor deveni un risc pentru bancă, pentru care va trebui să constituie provizioane; riscul însă se va diminua la sumele ce vor fi apucat să fie trase, restul facilităţii redevenind disponibil al băncii. Dar, atenţie, chiar retragerea/oprirea facilităţii poate determina falimentul clientului. Pentru retragere/oprire intempestivă a facilităţii, creditorii societăţii falite vor putea trage la răspundere banca pentru cauzarea falimentului. Acesta este riscul cel mai mare pentru bancă". (ELENA VOINEA)
•
"7-Eleven" este cel mai mare lanţ de magazine de proximitate din lume, cu peste 43.500 de unităţi în 16 state, din care 8.900 sunt localizate în America de Nord. Compania este şi unul dintre cei mai importanţi retaileri independenţi de benzină din SUA. Înfiinţată în 1927, în Texas, "7-Eleven" este controlată integral, începând din 2005, de compania "Seven-Eleven" Japan, înregistrată în Tokyo.
•
Angajat "Mic.ro": "Nu facem comentarii, aşa ni s-a dat indicaţia".
•
Şef de magazin "Mic.ro": "Ne-am săturat de prostiile din presă, noi credem doar ce ni se spune de la sediu".
1. fără titlu
(mesaj trimis de dana în data de 20.01.2012, 09:25)
super articolul.felicitari!
1.1. o mare minciuna (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de oana m în data de 20.01.2012, 11:09)
este o mare minciuna si o bataie de joc .salariile la mic.ro nu s-au primit de o luna si jumatate bonurile pe luna noembrie nu s-au primit nici acum desi din salariile afisate pe fluturas s-a oprit impozitul pe ele.magazinele nu mai au curent electric dar angajatii sunt obligati sa stea sa pazeasca aparatura pa frig si pe intuneric .Ce se intampla cu atatia bani pierduti?atatea garantii oprite si care nu se mai returneaza?
2. articol
(mesaj trimis de marius în data de 20.01.2012, 12:35)
felicitari pentru articol. de mult n-am mai citit ceva atat de bine documentat si bine structurat.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.01.2012, 15:26)
Nu avem voie sa spunem nimic, nu s-au dat bonurile pe luna noiembrie nici pana astazi, cu toate ca impozitul s-a oprit pe ele, iar salariul pentru luna decembrie care trebuia sa ni-l vireze pe 11 ale lunii in curs, ne-au trimis email sa ne linisteasca ca pana pe data de 27 vom primi salariul, iar bonurile in prima sapatamana a lunii februarie. Suntem obligati sa stam cate 2-3 pe tura in frig si fara lumina, fiinda s-au sigilat contuarele ptr.neplata.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.01.2012, 15:37)
Astazi s-a trimis email sa stam linistiti ca se vor vira banii pentru chirii, asa ca nu se inchid magazinele, zic ei, dar cred ca este o alta minciuna. Asteptam ziua de 27 ianuarie sa vedem daca se tin de promisiunea facuta, dearece ne-au mintit si in data de 14 decembrie ca s-au platit bonurile de masa si urmeaza sa le primim , dar nu am intrat nici acum in posesia lor, s-au pierdut pe drum.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.01.2012, 09:02)
Pentru autorul articolului, felicitari!
Cei intevievati, salariati sau manageri, care n-au vrut sa coopereze la dezvaluirea matrapazlacurilor lui Dinu Patriciu isi merita soarta! Daca vor tacea in continuare vor ramane cu buzele umflate iar cel mai bogat dintre romani isi va pastra aura de afacerist infailibil.
6. minciuni....peste minciuni
(mesaj trimis de anonim în data de 27.01.2012, 16:11)
a venit si ziua de 27 ian si banii tot nu i am primit oare cat si or mai bate joc de angajatii........