Anul 2013 a fost prosper, pentru cele mai importante lanţuri de retail din ţara noastră, în condiţiile în care afacerile principalilor jucători din piaţă au cunoscut noi salturi, potrivit datelor publicate de Ministerul de Finanţe şi analizate de ziarul nostru. Astfel, cel mai mare lanţ de retail de la noi din ţară, Kaufland, rămâne, la fel ca anul trecut, cel mai important jucător din piaţă, pentru locul secund fiind disputat între Carrefour şi Metro. Din punct de vedere al profitului, de asemenea, nemţii de la Kaufland sunt în frunte, în timp ce cele mai mari pierderi sunt înregistrate de magazinele Real.
Kaufland îşi consolidează poziţia de lider detaşat pe piaţa retailului din România, acumulând, anul trecut, afaceri totale de 7,26 miliarde de lei, în creştere cu aproximativ 860 de milioane faţă de cifrele raportate pentru anul 2012. Din punct de vedere al profitului, Kaufland a atins un total de 331 milioane de lei, în creştere importantă faţă de anii precedenţi (167,6 milioane de lei în 2011 şi 274,5 milioane de lei în 2012). Datoriile retailerului care face parte din grupul Lidl & Schwartz (alături de magazinele Lidl, prezente în ţara noastră) au atins, la finalul anului trecut 2,7 miliarde de lei, în creştere faţă de anul trecut (2,6 miliarde de lei). În 2013, Kaufland a deschis 8 noi magazine pe teritoriul ţării, ajungând, la finalul anului, la o reţea naţională alcătuită din 89 de unităţi.
Francezii de la Carrefour au înregistrat, în 2013, afaceri de 4,28 miliarde de lei, la nivel costant comparativ cu anul precedent. În ceea ce priveşte rezultatul financiar al companiei la data de 31 decembrie 2013, însă, acesta a fost de 144,3 milioane de lei, mai mare cu aproape 40 de milioane de lei faţă de cel înregistrat în 2012. Totodată, obligaţiile retailerului francez au crescut anul trecut, comparativ cu anul 2012, la 1,25 miliarde de lei, de la 1,05 miliarde de lei. La începutul anului 2014, Carrefour număra 25 de hipermarketuri la nivel naţional, 78 de supermarketuri sub brandul Market, 56 de magazine de proximitate Express şi platforma de comerţ electronic Carrefour Online.
Francezii de la Auchan au depăşit, anul trecut, pragul de 2 miliarde de lei în ceea ce priveşte cifra de afaceri. Astfel, lanţul de hipermarketuri de la noi din ţară a avut afaceri totale de 2,3 miliarde de lei la finalul lui 2013, comparativ cu cele 1,97 miliarde de lei din 2012. Cu toate acestea, retailerul a înregistrat pierderi severe la finalul anului, acestea totalizând 90,5 milioane de lei, după ce, în anul precedent, reuşise un profit de 3,2 milioane de lei. Datoriile Auchan au crescut şi ele cu aproximativ 230 de milioane de lei în decursul a unui an, de la 730 de milioane de lei, cât totalizau în 2012, atingând 960 de milioane la finalul lunii decembrie din 2013. La data de 12 septembrie, anul trecut, a fost finalizată tranzacţia dintre Auchan şi Metro Group, prin care retailerul francez a achiziţionat 20 dintre cele 24 de hipermarketuri Real de la noi din ţară. De asemenea, francezii au anunţat şi faptul că intenţionează să deschidă şi alte hipermarketuri noi pe teritoriul ţării noastre. Real, care a rămas cu doar patru unităţi la nivel naţional, a anunţat pentru anul trecut afaceri de 2,2 miliarde de lei, în scădere cu aproape 700 de milioane de lei faţă de 2012. În ceea ce priveşte rezultatul financiar, acesta continuă să fie unul negativ. Astfel, după ce compania a înregistrat pierderi de 120 de milioane de lei în 2011 şi de 73 de milioane de lei în 2012, a "reuşit" să bifeze alte 303 de milioane lei în bilanţul negativ, la nivelul anului trecut. Datoriile Real s-au înjumătăţit anul trecut, de la 876 de milioane de lei (în 2012), atingând 445, la finalul lunii decembrie.
Chiar dacă Metro nu şi-a publicat rezultatele fnanciare aferente anului trecut la Ministerul de Finanţe, compania a anunţat, pe site-ul oficial, afaceri totale de aproximativ 4,3 miliarde de lei (977 milioane euro). Din categoria magazinelor "cash and carry" face parte şi Selgros, care, anul trecut, a înregistrat afaceri de aproape 3,1 miliarde de lei, în scădere faţă de cele peste 3,4 miliarde raportate la finalul anului 2012. Cu toate acestea, compania a înregistrat profituri de 53,9 milioane de lei, uşor mai mici faţă de cele din 2012 (68,5 milioane de lei). Datoriile Selgros au rămas la acelaşi nivel din 2012, aproximativ 380 de milioane de lei.
Dintre cei mai mari jucători de pe piaţa hipermarketurilor, Cora nu şi-a făcut încă publice rezultatele obţinute la finalul anului trecut. Retailerul deţinea afaceri de 1,4 miliarde de lei în 2012 şi datorii de 376 de milioane de lei.
• Mega Image domină piaţa supermaketurilor
Mega Image, jucătorul din piaţă cu cea mai agresivă campanie de expansiune de la noi din piaţă, a reuşit un an 2013 foarte bun din punct de vedere al rezultatelor financiare publicate de Ministerul de Finanţe. Astfel, afacerile Mega Image au crescut până la 2,3 miliarde de lei, faţă de cele 1,7 miliarde de lei de la finalul lui 2012. Totodată, în ciuda investiţiilor masive prilejuite de deschiderea celor 104 noi magazine de anul trecut, Mega Image a reuşit să acumuleze şi profituri importante de circa 55 de milioane de lei. În ceea ce priveşte datoriile, acestea au crescut cu aproximativ 150 de milioane de lei în decursul unui an, atingând, la 31 decembrie 2013, 531 de milioane de lei. Mega Image număra, la început de 2014, 296 de magazine sub brandurile Mega Image, Shop and Go şi AB Cool Food. Pentru decursul acestui an, oficialii lanţului de magazine au în plan, de asemenea, deschiderea a cel puţin 100 de magazine noi atât în Capitală, cât şi la nivel naţional.
Penny Market, al doilea lanţ de supermarketuri de pe piaţa noastră de retail din punct de vedere al afacerilor totale, a înregistrat, la finalul anului trecut, o cifră de afaceri de 2,19 miliarde de lei, mai mare cu aproximativ 300 de milioane lei faţă de anul precedent, când afacerile totalizau 1,9 miliarde de lei. Rezultatul financiar din 2013 a fost unul pozitiv pentru lanţul de retail Penny Market, pe plus cu 0,5 milioane de lei, consemnându-se o îmbunătăţire faţă de anul 2012, când a fost înregistrată o pierdere de 6,5 milioane de lei. Datoriile companiei au totalizat 366,5 milioane de lei anul trecut, mai mult decât cele 280 de milioane din 2012.
Supermarketurile Profi şi-au crescut afacerile totale, anul trecut, cu aproximativ 300 de milioane de lei comparativ cu 2012, atingând 1,45 de miliarde de lei. De asemenea, profiturile companiei s-au dublat în decursul anului trecut, ajungând la 26,8 milioane de lei, de la cele 13,1 milioane din 2012. Totodată, datoriile retailerului au ajuns la 360 de milioane de lei, de la 274 de milioane de lei, cât erau în urmă cu doi ani.
Afacerile lanţului de supermarketuri Billa au atins 1,3 miliarde de lei la 31 decembrie 2013, mai mari faţă de 2012, când totalizau 1,2 miliarde de lei. Profiturile companiei au fost de doar 2,1 milioane de lei, în scădere faţă de anii trecuţi (5,2 milioane în 2011 şi 3,6 milioane în 2012). Billa este unul dintre foarte rarele cazuri în care datoriile companiei au scăzut anul trecut, comparativ cu 2012. Astfel, obligaţiile companiei au totalizat 194 de milioane de lei în 2013, comparativ cu cele 202,3 milioane de lei de la finalul anului 2012.
Compania Lidl nu şi-a transmis încă datele la Ministerul de Finanţe.
Piaţa retailului alimentar modern din ţara noastră a depăşit în valoare 8 miliarde de euro. Potrivit companiei de cercetare GfK, până în această toamnă, Auchan va deveni al doilea cel mai important lanţ de retail de la noi din ţară. Raluca Răschip, directorul diviziei de retail al GfK, a declarat, la începutul anului: "Până în septembrie 2014, ne aşteptăm la o schimbare a topului de acum ca urmare a remodelării magazinelor Real sub marca Auchan. Estimăm că la finalizarea acestui proces Auchan va fi al doilea cel mai important lanţ de hypermarketuri din România". În prezent, Kaufland, Carrefour şi Lidl sunt cele mai puternice reţele de retail din România. Ele formează top 3 jucători din punct de vedere al cheltuielilor casnice în prima jumătate a anului 2013. Retailului modern este din ce în ce mai prezent în viaţa românilor, acoperind în prima jumătate a anului 53% din valoarea totală a produselor de larg consum. Hypermarketul este canalul cu cea mai mare creştere, cu 3 puncte procentuale faţă de anul anterior, atingând o cotă de 28%. "Observăm un fenomen accentuat de duplicare a cumpărătorilor - 9 din 10 români îşi fac cumpărăturile atât din comerţul modern cât şi din cel tradiţional", adaugă Raluca Răschip. Activităţile retailerilor s-au intensificat în ultima perioadă, atât din punct de vedere al numărului de magazine deschise, cu 31% mai multe faţă de 2012, cât şi în privinţa activităţilor de loializare.