Vânzările de vin au crescut, anul trecut, la "Cramele Recaş", atât pe piaţa internă, cât şi la export, după cum a precizat Philip Cox, unul dintre proprietarii companiei.
Astfel, cifra de afaceri a societăţii a ajuns, în 2011, la 18 milioane de euro, cu 30% mai mare faţă de cea din 2010, urmând ca, în acest an, să aibă o creştere de 22%. De la începutul anului, deja a fost înregistrat un avans de 25% al vânzărilor, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011.
Capacitatea de producţie de la "Cramele Recaş" se ridică la 12 milioane de litri, cantitate comercializată de companie pe piaţa internă şi în alte ţări. Obiectivul companiei este să ajungă la o capacitate de producţie de 18 milioane de litri, până în 2015.
Din întreaga producţie, societatea exportă circa 40%, exporturile crescând anul trecut cu 130% faţă de 2010, după cum ne-a spus Philip Cox. Potrivit domniei sale, în acest an, intenţionează să mai crească exporturile cu circa 30%, pentru ca acestea să ajungă la o cotă de 50% din producţie. Cea mai mare cantitate de vin este comercializată în Anglia şi SUA.
Anul trecut, compania a vândut un milion de sticle de vin în "Tesco Store", cel mai mare retailer de specialitate din Marea Britanie, şi a fost prezentă cu vinurile sale în "Total Wines & More", unul dintre cele mai mari lanţuri de magazine specializate pe vinuri din SUA, precum şi în "Sam's Club", o divizie a "Wallmart" SUA, cel mai mare retailer mondial din domeniu. Pentru acest an, societatea şi-a propus să vândă 2,5 milioane de sticle de vin la export, dintre care 1,5 milioane în reţeaua "Tesco Store". Philip Cox a menţionat că vinul mai scump de 1,5 euro pe sticlă se vinde foarte greu în afara ţării.
Compania a investit, în ultimii ani, mai multe milioane de euro în retehnologizare şi replantare. Astfel, dacă în 2010 societatea a cheltuit patru milioane de euro pentru modernizarea tehnologiei de vinificaţie, în 2011, producătorul de vin de la Recaş a alocat alte peste 2 milioane de euro pentru acelaşi obiectiv, investind 3,5 milioane de euro în reîntinerirea viţei, a spus Philip Cox. Potrivit domniei sale, "Cramele Recaş" intenţionează să aloce 4 milioane de euro şi în acest an, pentru investiţii, circa 10% urmând să fie cheltuiţi pentru promovare. Un milion de euro va fi alocat pentru replantarea a 50 de hectare de vie. În prezent, compania deţine 920 de hectare de viţă, plantate cu 18 soiuri de struguri, şi produce 50 de tipuri de vin, numărul etichetelor ajungând la circa 150.
Philip Cox a subliniat că intenţionează să mai cumpere circa 200 de hectare de vie, în special în zona Aradului, unde are deja 20 de hectare. Potrivit domniei sale, un hectar de teren pentru vie costă în jur de 3.000-5.000 de euro, iar cheltuielile pentru plantarea cu viţă a unui hectar ajung până la 20.000 de euro.
"Cramele Recaş" este una dintre companiile care au accesat fonduri europene pentru extinderea afacerii, în ultimii patru ani plantând 500 de hectare de vie, la un preţ mediu de 13.000 de euro pe hectar.
• Hotel lângă cramă
Compania intenţionează să investească şi în construirea unui hotel cu o capacitate de cazare de 40 de camare, pe dealul de lângă cramă, investiţia estimată în acest sens fiind de aproximativ 2 milioane de euro. Lucrările sunt prevăzute să înceapă în anul 2013.
Societatea a lansat în acest an 20 de tipuri de vin, zece dintre acestea pe piaţa din Anglia. O proporţie de 75% dintre vinurile noi sunt albe.
Preţurile vinurilor produse de "Cramele Recaş" oscilează între 10 şi 75 de lei. Între 25% şi 30% din vinurile produse de companie sunt vinuri de peste 10 euro.
Philip Cox a menţionat că anul trecut a fost mult mai bun din punct de vedere viticol faţă de cel precedent, compania producând 6 milioane de litri de vin din struguri proprii ("Cramele Recaş" produce vin şi din struguri cumpăraţi).
Referitor la piaţa de profil, Philip Cox a subliniat că aceasta este într-o perioadă de schimbare, mai ales pe segmentul de vinuri premium, unde au intrat foarte mulţi producători noi: "Sunt foarte multe crame care s-au orientat doar pe vinuri scumpe şi dacă nu au un plan B vor avea probleme destul de curând".
Domnia sa consideră că trebuie promovat sectorul mediu, care presupune vinuri cu preţuri cuprinse între 15 şi 20 de lei/sticla şi care va reprezenta viitorul în domeniu. Totodată, domnul Cox estimează că segmentul de vin vrac reprezintă jumătate din totalul pieţei de vin şi că acesta nu este fiscalizat cum trebuie.
Problemele cu care se confruntă "Cramele Recaş" sunt birocraţia, legislaţia, infrastructura, dar şi modul de organizare şi funcţionare a lanţurilor de supermarketuri.
Un obiectiv al companiei pentru anul în curs este utilizarea energiei din surse regenerabile, potrivit lui Philip Cox, care a precizat că, pe segmentul de vin îmbuteliat, societatea are o cotă de piaţă de circa 5%, aceasta ajungând la aproximativ 8%, dacă luăm în calcul şi vinul vrac.
"Cramele Recaş" este o entitate alcătuită din trei societăţi: "Cramele Recaş" SA, "Cramele Recaş Prod" şi "Cramele Recaş Grup".
"Castel Huniade" - noua gamă de vinuri lansată pe piaţa românească şi internaţională de "Cramele Recaş" - a fost denumită după cea mai veche clădire din Timişoara - Castelul Huniade - finalizată în anul 1477 - anul primei atestări documentare a viilor de la Recaş.
•
Anul trecut, vinurile de la "Cramele Recaş" au obţinut 20 de medalii de aur, 13 de argint, 11 de bronz şi 13 distincţii speciale la 14 concursuri, între care şi Marele Trofeu la Vialies Internationales pentru "Solo Quinta 2010" - cea mai importantă recunoaştere obţinută de un vin românesc la o competiţie de asemenea anvergură.
•
Vinurile produse de "Cramele Recaş" se regăsesc pe pieţele din SUA, Marea Britanie, Japonia, Suedia, Canada, Estonia şi Solvacia.