Apple, cea mai profitabilă companie de tehnologie din lume, nu proiectează iPhone-urile în Reno, nici nu rulează serviciul AppleCare, de consultare cu clienţi, în oraşul respectiv, şi nici nu produce MacBook-uri sau iPad-uri în apropiere, relatează The New York Times.
Totuşi, cu doar câţiva angajaţi într-un mic birou din Reno, Apple a reuşit ceva esenţial strategiei sale: a evitat taxe de milioane de dolari în California, precum şi în alte 20 de state.
Sediul Apple se află în Cupertino, California, însă prin plasarea unui birou în Reno, la nici 200 mile depărtare, pentru colectarea şi investirea profiturilor companiei, Apple evită taxele pe venit ale statului pe unele dintre aceste câştiguri.
Taxa corporate a statului California este de 8,84%, pe când cea din Nevada este 0.
Amplasarea unui birou în Reno este doar una dintre multele metode legale pe care Apple o foloseşte să-şi reducă plata taxelor, în valoare de miliarde de dolari, în fiecare an.
Precum şi în Nevada, Apple şi-a creat filiale în zone cu taxe reduse, precum Irlanda, Olanda, Luxemburg şi Insulele Virgine Britanice, unele cu puţin mai mari decât un biet birou de poştă, care ajută compania să-şi plătească taxele la nivel global.
Aproape fiecare corporaţie majoră încearcă să-şi minimizeze taxele, însă pentru Apple, câştigurile sunt ademenitoare în mod special deoarece profiturile companiei sunt foarte mari. Analiştii Wall Street preconizează că Apple ar putea câştiga 45,6 miliarde de dolari, anul acesta fiscal, ceea ce reprezintă un record pentru o afacere americană.
Apple este un exemplu de cum giganţii tehnologiei au profitat de codurile de taxe, scrise pentru o epocă industrială şi nepotrivite pentru o economie digitală, ca în prezent, notează publicaţia citată. Unele profituri de la companii precum Apple, Google, Amazon, Hewlett-Packard şi Microsoft derivă nu din bunuri fizice, ci din redevenţe pe proprietate intelectuală, precum patentele asupra software-ului care este folosit de dispozitive. În alte cazuri, produsele înseşi sunt digitale, precum melodiile downloadate. Este mult mai uşor pentru afaceri cu redevenţe şi produse digitale să-şi mute profiturile în ţări cu niveluri mici de taxare, decât pentru un aprozar sau un producător de automobile. O aplicaţie downloadabilă, spre deosebire de o maşină, poate fi vândută de oriunde.