Piaţa forţei de muncă rămâne extrem de dinamică, într-un context economic dificil cauzat de pandemie. Candidaţii români au realizat, în primul trimestru al acestui an, peste 1,93 milioane de aplicări pentru posturile disponibile pe platforma BestJobs. Cele mai căutate domenii au fost Vânzări, unde s-au înregistrat peste 321.300 de aplicări, Finanţe / Contabilitate, cu peste 235.000 de aplicări, respectiv Management, cu peste 187.400 de aplicări, potrivit BestJobs.
De asemenea, în topul preferinţelor românilor în căutarea unui loc de muncă se află: IT / Telecom - cu peste 140.100 de aplicări, Administrativ / Secretariat - 127.000 de aplicări, Tehnicieni - peste 103.400 de aplicări, Marketing - peste 102.600 aplicări, Inginerie - 101.400 aplicări.
Totodată, dinamice au fost şi domeniile: Call center / Client service - peste 90.500 aplicări, Transport / Distribuţie - peste 60.500 de aplicări, Producţie / Logistică - peste 59.000 aplicări, Resurse Umane - peste 54.500 aplicări şi Construcţii / Instalaţii - peste 42.200 de aplicări.
Domeniile care au înregistrat cele mai puţine aplicări au fost Juridic / Sectorul Public, Sport / Artă / Divertisment, Medicină / Sănătate, Turism / Alimentaţie / Industria Ospitalităţii, Îngrijire copii / Curăţenie, Agricultură, Securitate / Armată, Servicii de înfrumuseţare.
Joburi part-time şi care permit telemunca, în top 10 al celor mai populare anunţuri
Dintre anunţurile postate pe platforma BestJobs, în primul trimestru al acestui an, cele mai populare au fost în general cele care solicită experienţă entry - level (0-2 ani). Anunţul "vedetă", care a atras peste 3.840 de aplicări, a fost cel de Casier full-time - part-time. Pe locul doi, cu aproape 3.370 de aplicări, s-a aflat un anunţ privind angajarea unui Asistent manager logistică, tot la nivel de începător, prin care se oferea un salariu net de 1.100 - 1.200 euro pe lună. Pe locul trei, cu peste 2.800 de aplicări, s-a situat un anunţ pentru angajarea de Operator call center - cu posibilitate part-time şi care permite munca la distanţă.
De asemenea, pe următoarele locuri în top 10 al anunţurilor cu cele mai multe aplicări se află, în ordine descrescătoare: Analist facturare (clienţi strategici), Reprezentant vânzări, Customer Support Specialist - anunţ ce permite munca la distanţă, Office manager - anunţ ce permite munca la distanţă, Operator prelucrare si validare date - anunţ ce permite munca la distanţă, Reprezentant Vânzări şi Customer Care - anunţ ce permite munca la distanţă.
Topul companiilor care au atras cele mai multe CV-uri în primul trimestru din 2021 este condus de Enel (circa 25.400 aplicanţi), Allianz Technology (peste 11.000 aplicanţi), Alpha Bank România (circa 9.800 aplicanţi), Continental Automotive România SRL (circa 9.300 aplicanţi), Vodafone Shared Services România (peste 8.640 aplicanţi), Dräxlmaier România (circa 8.600 aplicanţi), DM Drogerie Markt SRL (circa 8.300 aplicanţi), Orange România SA (peste 7.100 aplicanţi), Manpower România SRL (aproape 7.000 aplicanţi), A&D Pharma - Dr.Max Group (peste 6.250 aplicanţi).
Datele agregate pentru primele trei luni ale acestui an arată, aşadar, că printre domeniile preferate de activitate sunt cele care permit munca de la distanţă (remote). De altfel, criza sanitară a avut un impact semnificativ pe piaţa globală a forţei de muncă, inclusiv în România, munca de la distanţă devenind o practică obişnuită, iar domeniile ce permit un program flexibil de lucru fiind printre cele mai căutate, mai ales pentru freelanceri.
La finele anului trecut, aproape jumătate dintre angajaţii români lucrau complet remotely (de la distanţă) sau în sistem hibrid (remote - la birou), potrivit unui sondaj realizat în ultimul trimestru al anului trecut la nivel global, printre care şi România, de către BestJobs şi Boston Consulting Group, unul dintre cei mai mari consultanţi de business din lume. Totuşi, dacă ar avea această opţiune, doar 11% dintre angajaţii români ar vrea să lucreze doar la locul de muncă, aproape jumătate (48,4%) dorindu-şi un sistem hibrid, iar 40,6% - doar de la distanţă. Studiul a fost realizat pe un eşantion de peste 208.000 de oameni din peste 190 ţări din întreaga lume, din care 2.572 de români.