Când pornim într-o nouă aventură, şi franciza poate fi comparată cu o nouă aventură, iar aceasta se dovedeste a fi ceva plăcut, palpitant - afacerea are succes, în cazul nostru - nu ne gândim la cum va fi sfârşitul "aventurii". Însă, ca orice altceva pe lume, şi în franciză exista un final, iar pentru acesta există mai multe cauze, francizaţii luând decitia să stopeze activitatea unităţii, din mai multe motive. Uneori este o decizie personală, prea multă presiune, prea puţin timp liber, dorinţa de a face altceva. În alte cazuri, motivele sunt legate de performanţele afacerii, profitabilitate scăzută, lipsa suportului din partea francizorului sau modul în care a fost conceput sistemul, ceea ce a dus la eşecul afacerii.
Specialiştii în activitatea antreprenorială spun că acest final, modalitatea de ieşire dintr-o afacere ar trebui planificată cu mult timp înainte. În cazul francizei, poate chiar din momentul negocierii contractului de franciză. Poate părea ciudată această idee, dar în funcţie de prevederile incluse în contract acest moment de finalizare a afacerilor poate fi unul încărcat cu probleme sau nu.
Multi oameni intră într-o afacere de franciză pornind de la premiza că succesul le este garantat. Şi de ce nu ar fi aşa, având în vedere că afacerea se bazează pe o marcă şi pe un produs puternice şi de succes? Se poate întâmpla însă, ca după o anumită perioadă, unitatea francizată să înregistreze rezultate slabe şi profitabilitate scăzută. Ca urmare, francizatul vrea să părăsească afacere din care abia îşi poate recupera ceea ce a învestit ca să o creeze. De multe ori se întâmplă ca această situaţie să creeze tensiuni şi dispute între francizat şi francizorul său. Francizatul susţine că este vina francizorului, că nu i-a oferit asistenţa şi suportul necesare sau că trainingul nu a fost suficient, de exemplu, în timp ce francizorul îl acuză pe francizat că nu a respectat şi nu a aplicat aşa cum trebuia prevederile Manualului Operaţional, de exemplu. În cel mai rău caz, o astfel de situaţie ajunge să fie rezolvată în instanţă.
Din păcate, oricât ar fi dreptatea de partea francizatului, rezolvarea problemelor în instanţa de judecată nu este o soluţie prea bună, pentru că aceasta presupune cheltuieli însemnate şi timp pierdut, procese lungi, extenuante atât din punct de vedere emoţional, cât şi financiar, pentru ambele părţi. Pentru a evita acestea, francizorii fie caută să remedieze problema, şi astfel să-i păstreze pe francizaţi în sistem, fie fac o ofertă de cumpărare a respectivei unităţi francizate. Francizatul ar trebui să se gândească bine la dorinţa sa de a părăsi afacerea. Înainte de a lua decizii pripite, el sau ea ar trebui să alcătuiască o listă cu toate problemele cu care se confruntă unitatea sa, apoi să discute punctual cu francizorul. De asemenea, dacă are deja câteva idei formulate, ar trebui să sugereze francizorului posibile soluţii pentru anumite situaţii, iar dacă relatia între francizor şi francizat este una bună, în general, francizorul va dori să îl ajute pe francizat să găsească modalităţi de rezolvare a problemelor cu care se confruntă unitatea.
De asemenea, francizatul ar trebui să discute şi cu alţi francizaţi din cadrul sistemului. Poate unitatea sa trece doar printr-o situaţie temporară, de scădere a profiturilor, de exemplu, care se va remedia însa şi va fi urmată de o perioadă de creştere. Ceilalţi francizaţi vă pot oferi sfaturi practice, cu rezultate verificate, care să vă ajute să depaşiţi această fază.
Uneori, însă, acţiunile întreprinse de francizor pot fi cauza performanţelor slabe ale unităţii francizatului. De exemplu, locaţia aleasă se poate dovedi a nu fi bună pentru respectiva afacere. Când caută o locaţie pentru noua sa unitate, francizatul trebuie să aleagă un spaţiu care este în conformitate cu cele solicitate de francizor, să fie plasată într-un mall sau la o intersecţie circulată, de exemplu, iar după alegerea spaţiului, francizorul trebuie să-şi dea acordul pentru utilizarea respectivei locaţii. Dar dacă în acea zona geografică, clienţii ţintă ai unui astfel de produs sau serviciu, precum cel comercializat de franciză, nu au drum regulat prin mall-ul respectiv sau în zona unde se află intersecţia intens circulată nu sunt locuri de parcare, acea unitate degeaba mai respectă criteriile impuse de francizor. Un alt exemplu. Francizorul încheie contract cu un alt francizat pentru deschiderea unei noi unităţi plasată prea aproape de unitatea dumneavoastră, reducând astfel numărul de clienţi ai afacerii dumneavoastră. Pentru a evita astfel de situaţii, de obicei se acordă francizatului, prin contract, exclusivitate teritorială. Dar şi în acest caz, poate teritoriul alocat unui francizat este prea mic pentru a desfăşura afaceri de succes în respectiva zonă geografică. Francizorii inflexibili sau cei cu care francizaţii nu au relaţii prea bune pot, de asemenea, reprezenta probleme care să-i determine în final pe francizaţi să dorească să părăsească un anumit sistem de franciză.
www.fbb.ro