"IBM Global CEO Study, cel mai mare studiu de acest gen realizat vreodata despre directorii executivi, a aratat o crestere dramatica a numarului liderilor in afaceri la nivel global care intrevad schimbarile importante in viitor; studiul evidentiaza totodata modul in care capacitatea de absorbti si gestiona schimbarea este elementul determinant ce creeaza diferenta intre managerii de succes si cei care pierd intr-o economie globala.
Studiul a aratat ca cei mai multi CEOs sunt surprinzator de optimisti privind schimbarea ca pe o oportunitate de a crea un nou avantaj competitiv. In general, 83 la suta dintre CEOs intervievati se asteapta la mari schimbari in viitor, o crestere cu 28 la suta in doar doi ani.
Conform studiului, numarul CEOs care au abilitatea sa gestioneze schimbarile majore este de 22 la suta, cu mult sub asteptari, avand in vedere nivelul schimbarilor carora trebuie sa le faca fata .
CEOs se refera in special la propria baza de clienti ca sursa pentru cele mai importante schimbari cu care se vor confrunta, si admit crearea a doua clase de clienti: clientul "pasionat de cunoastere" si clientul "interesat social". Dintre toate tendintele identificate in studiu, CEOs intervievati planifica cele mai substantiale cresteri in domeniul investitiilor pentru a raspunde acestor seturi de clienti.
Studiul Global CEO realizat de IBM, bazat pe interviuri individuale cu 1,130 de directori executivi din 40 de tari si 32 de industrii diferite, este menit sa capteze cunostintele despre modul in care provocarile cu care se confrunta CEOs in prezent vor avea impact asupra viitorului mediului de afaceri. Studiul, intitulat "The Enterprise of the Future," a fost realizat de IBM Global Business Services impreuna cu Economist Intelligence Unit.
"Compania viitorului accepta schimbarea ca un ritm permanent intr-o organizatie. Acei CEOs care demonstreaza capacitatea de a administra schimbari majore stiu ca ei pot contracara competitia tintind catre noi clase de clienti, si facand miscari indraznete in schimbarea arhitecturii business-ului in baza principiilor de integrare globala," a declarat Ginni Rometty, vicepresedinte senior, IBM Global Business Services. "Este clar faptul ca cei mai buni performeri isi distanteaza companiile de cele ale competitiei pe baza capacitatii organizationale de a profita de schimbari."
Aparitia celor pasionati de cunoastere
< Pasionatul de cunoastere > cauta toate tipurile de informatie si deseori isi expune public opiniile si asteptarile la nivel mondial pe Internet. Acesti clienti renunta la rolurile pasive pentru o implicare mai profunda. "Consumatorii" devin "furnizori", deseori generand continut de entertainment si publicitar pentru semeni, cerand in acelasi timp flexibilitate si raspuns din partea companiilor cu care aleg sa faca business. Desi acest tip de client cere mai mult, majoritatea directorilor executivi nu-i percep ca pe o amenintare, ci ca o oportunitate pentru diferentiere bazata pe intampinarea complexelor asteptari ale acestui grup, si capitalizarea noilor oportunitati care vor aparea pe piata.
In general, CEOs planuiesc o crestere a investitiilor cu 22 la suta in urmatorii ani pentru a raspunde acestor clienti sofisticati si pretentiosi.
Investitia este si mai pronuntata in randul performerilor financiari de top. CEOs din firmele cu o mare crestere a profitului net indica faptul ca investitiile ce tintesc catre pasionatii de cunoastere vor creste cu 36 la suta in urmatorii trei ani. Majoritatea acestor investitii va fi dedicata noilor capabilitati operationale ce imbunatatesc colaborarea si inovatia produselor, si sunt mai mult orientate catre transparenta si adaptate pentru anumite segmente de piata.
Studiul indica faptul ca impactul celor pasionati de cunoastere aduce investitii in fiecare geografie majora. In Europa, CEOs au indicat ca planuiesc in urmatorii trei ani o crestere cu 23 la suta a investitiilor ce tintesc catre acesti clienti, un salt de 20 la suta fata de perioada cu trei ani in urma. In America de Nord CEOs planuiesc o investitie de 16 procente - salt de 20 de procente - iar in America Latina CEOs au indicat investitii de 16 la suta - salt de 18 procente fata de ultimii trei ani.
Aparitia clientului interesat de societate
CEOs au recunoscut faptul ca asteptarile clientilor privind responsabilitatea sociala corporatista (CSR) sunt in crestere, si CSR va juca un rol important in diferentierea companiilor in viitor. Clientii sunt interesati de profilul CSR al organizatiilor - inclusiv, dar nu mai putin de initiativele ""green"" si cer din ce in ce mai multe produse, servicii si lanturi de aprovizionare ce servesc societatea.
CEOs au indicat faptul ca in timp ce clientilor le-a pasat dintotdeauna de problemele sociale, acele preocupari se transforma acum mai frecvent in actiuni deoarece acesti clienti interesati social evalueaza profilul CSR al uinei companii inainte luarii deciziei de achizitionare.
Pentru a intelege mai bine noul client interesat de societate, CEOs planuiesc sa creasca investitiile lor cu 25 la suta in urmatorii trei ani, fiind cea mai mare crestere identificata in acest studiu.
Studiul demonstreaza ca in timp ce preocuparea CEOs fata de problemele de mediu s-a dublat la nivel global in ultimii patru ani, aceasta tendinta nu este distribuita in mod egal. CEOs din Asia Pacific si Europa sunt lideri in problemele de mediu, fiind urmati de continentele americane.
CEOs au demonstrat ca reputatiile CSR sunt de asemenea un instrument important de a atrage si de a retine angajatii. Totodata ei recunosc ca organizatiile lor contribuie mutual, alaturi de sectorul public, la binele socio-economic al regiunilor in care opereaza.
In general, CEOs vad oportunitati in CSR si folosesc aceasta resursa pentru a castiga avantaj competitiv. Ei au semnalat faptul ca CSR este critica pentru mentinerea cotei curente de piata.
Integrarea globala
Studiul a aratat ca schimbarile fundamentale in randul asteptarilor acestor clienti pretentiosi si puterea crescuta de cumparare in pietele emergente genereaza schimbari majore de modele de afaceri in organizatiile din toata lumea. CEOs planuiesc miscari indraznete in ceea ce priveste designul de business care vor facilita o colaborare mai rapida si mai extensiva la scara mondiala, si o reconfigurare rapida atunci cand apar noi oportunitati.
86 la suta dintre CEOs intervievati planuiesc schimbari majore ale capabilitatilor ce diferentiaza organizatiile de varf - mixul de cunostinte si resurse. CEOs se asteapta sa calibreze atent design-ul modelelor de afaceri bazate pe principiile integrarii globale, care include cautari la nivel global pentru surse de expertiza, resurse si achizitii ce ii pot ajuta sa se diferentieze. In plus, pentru a beneficia de oportunitatile de integrare globala, 75 la suta dintre CEOs intentioneaza sa patrunda activ pe noile piete si 85 la suta dintre CEOs intentioneaza sa intre in parteneriate pentru a beneficia de oportunitatile integrarii globale.