Actualizare 21:41 Medicii de familie cer ca sistemul cu card şi cel fără card să funcţioneze în paralel timp de şase luni
Reprezentanţii Societăţii Naţionale a Medicilor de Familie (SNMF) şi ai Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) au solicitat joi autorităţilor din domeniul medical ca sistemul cu card de sănătate şi cel fără card să fie folosite în paralel timp de şase luni.
"Să se meargă paralel exact pe acelaşi sistem pe care s-a mers la reţeta electronică. S-a mers în paralel şase luni. Să se meargă în parale cu card şi fără card, pentru a se corecta din mers problemele. Noi am cerut să se meargă în paralel, nu să se scoată. Dorim să precizăm că înţelegem în mod real cât este de importantă utilizarea cardului de sănătate", a declarat pentru Agerpres vicepreşedinta SNMF, dr. Sandra Adalgiza Alexiu.
Potrivit reprezentanţilor SNMF şi FNPMF, cardul nu poate să fie "în acest moment" unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor acordate.
"Cerem adaptarea sistemelor informatice la fluxul serviciilor din sistem, şi nu impunerea unei atitudini care nu are legătură cu realitatea din teren. Este nevoie de o creştere a vitezei de transmitere a datelor, de o informare corectă a furnizorilor înainte de implementarea oricărei modificări iar upgrade-urile trebuie să se producă în afara programului de lucru, pentru a evita dezastre ca acelea din 4, 5 şi 27 mai. Principalele probleme au fost şi rămân la validarea serviciilor - aici vorbim de conexiunea SIUI, nu CEAS-, la verificarea calităţii de asigurat, la validarea biletelor/concediilor, lucruri care se fac în SIUI, şi nu în CEAS", au susţinut reprezentanţii medicilor de familie.
Totodată, SNMF şi FNPMF cer "să existe o comunicare eficientă" atât cu dezvoltatorii de softuri, pentru remedierea imperfecţiunilor, cât şi cu furnizorii de servicii medicale de la toate nivelurile, chiar instruiri tehnice acolo unde se cere.
---
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea, a spus că speră ca, în două luni, toate problemele legate de cardul naţional de asigurări de sănătate să fie rezolvate iar din august serviciile medicale să poată fi acordate numai în baza acestui document.
"Nu aş vrea să vorbim despre un termen anume de la care să utilizăm doar cardul, deşi, la mai puţin de o lună de la lansarea proiectului, 70 la sută dintre serviciile medicale sunt acordate în baza cardurlui de sănătate. Sper ca din august să poată deveni unicul instrument de validare a serviciilor medicale", a declarat Vasile Ciruchea, potrivit surselor din presă.
Totodată preşedintele CNAS a afirmat că, dacă situaţia o va permite, adică dacă nu vor mai fi probleme, folosirea exclusivă a cardului de sănătate va deveni obligatorie chiar înainte de acest termen.
Preşedintele CNAS a mai spus că medicii de familie au acordat înă în 27 mai 6.593.000 de servicii, dintre care 2.363.000 cu card şi 4.230.000 fără card. Totodată, ei au eliberat 575.000 bilete de trimitere cu card şi 955.000 fără card. Tot medicii de familie au prescris 1.521.000 de reţete cu card şi 1.441.000 fără card. În schimb, în Bucureşti, 35 de medici nu au acordat niciun serviciu medical cu card.
"Am avut mai multe situaţii de care aş vrea să amintesc şi anume aceea că, într-o zi, 251 de medici au solicitat carduri pentru pacienţii lor. La polul opus, în Capitală, 35 de medici nu au acordat în 27 de zile niciun serviciu medical cu card. Este firesc să mă întreb dacă la aceşti medici nu a venit niciun pacient cu card. Dar, asta este. Eu sunt dispus la dialog. Eu aş fi mers şi la conferinţa medicilor de familie din Bucureşti dacă m-ar fi invitat. Pentru că vreau să transmit un mesaj foarte clar: sistemul nu se va opri, sunt deschis dialogului", a mai spus Ciurchea.
Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) şi Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) au anunţat, joi, într-un comunicat că, în acest moment, cardul nu poate să fie unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor acordate.
"Cerem să existe o comunicare eficientă, atât cu dezvoltatorii de softuri, pentru remedierea imperfecţiunilor, cât şi cu furnizorii de servicii medicale de la toate nivelurile, chiar instruiri tehnice acolo unde se cere. Cerem să fie corect informată populaţia prin adevărate campanii în toate media. Cerem adaptarea sistemelor informatice la fluxul serviciilor din sistem şi nu impunerea unei atitudini care nu are legătură cu realitatea din teren", au precizat reprezentanţii medicilor de familie.
Totodată ei au semnalat faptul că este nevoie de o creştere a vitezei de transmitere a datelor, de o informare corectă a furnizorilor înainte de implementarea oricărei modificări, iar upgrade-urile trebuie să se producă în afara programului de lucru, pentru a se evita "dezastre" ca acelea din 4, 5 şi 27 mai.
Serverul cardului a mers cu dificultate, s-au putut citi cardurile, dar nu s-au putut valida serviciile efectuate pe baza acestora, au arătat medicii de familie.
Peste 10 milioane de servicii medicale au fost acordate în luna mai, între care 6,4 milioane folosind cardul de sănătate, potrivit unei statistici prezentate de CNAS.