Actualizare 16:14 Andreea Paul: "Pentru a acoperi golul dat de diminuarea TVA, trebuie o creştere a colectării de la 58% la 73%"
Deputatul şi prim-vicepreşedinte PNL Andreea Paul a transmis, printr-un comunicat remis astăzi redacţiei, că Rovana Plumb "a emis opinia sa cu privire la votul meu şi al colegilor mei referitor la Codul Fiscal" şi că ministrul Muncii "a înţeles doar ceea ce a vrut sau ceea ce a putut".
Aceasta arată: "Am susţinut permanent relaxarea fiscală responsabilă. O susţinem în continuare. Cu atât mai mult cu cât au fost adoptate amendamente ale PNL importante - este bine că PSD nu uită asta.
Am spus şi ceea ce trebuie făcut pentru ca aceste măsuri de relaxare fiscală să poată fi aplicate fără a derapa. O colectare mult mai bună a TVA este obligatorie. Am şi făcut calculul pe care ei, cei din PSD, nu vor să-l facă. O creştere a colectării TVA de la 58% în prezent, la 73% cât mai repede posibil, pentru a acoperi integral golul dat de diminuarea TVA de la 24% la 19%. Ţinta propusă este sub nivelul realizărilor bulgarilor în prezent, deci cu voinţa similară se poate şi la noi.
Or, evaziunea fiscală a crescut sub guvenul PSD cu 18 miliarde lei, conform ultimelor date disponibile la Consiliul Fiscal (102 miliarde lei în 2013, faţă de 84 miliarde lei în 2011). Cam atât este şi impactul măsurilor de relaxare fiscală pe care l-au ratat în ultimii trei ani. Atunci când am dat votul pentru Codul Fiscal am precizat acest lucru într-un pachet mult mai amplu de măsuri pentru o nouă construcţie bugetară. Nu doar că PSD nu are de gând să se preocupe de creşterea colectării veniturilor, de «moartea politică a evaziunii», cum le place lor să se exprime public, dar se aruncă la mărirea cheltuielilor bugetare fără acoperire sau pe datorie".
(A.C.)
-------------
Actualizare 15:40 Plumb: "Soluţia privind Codul Fiscal va fi comunicată de premier"
Liderii coaliţei sunt de acord cu Codul Fiscal în forma adoptată de Parlament, a anunţat preşedintele interimar al PSD, Rovana Plumb, precizând că "modalitatea de soluţionare" a acestei chestiuni, în urma retrimiterii legii spre reexaminare, va fi comunicată de premierul Victor Ponta.
(A.C.)
-------------
Actualizare 13:48 Iohannis a promulgat Codul de procedură fiscală
Preşedintele Klaus Iohannis a semnat, astăzi, decretul pentru promulgarea Legii privind Codul de procedură fiscală, a anunţat Administraţia Prezidenţială.
Codul de procedură fiscală a fost aprobat de Senat la 28 aprilie şi de Camera Deputaţilor la 24 iunie, după ce în luna martie a fost adoptat de Guvern.
(A.C.)
-----------------
Actualizare 09:23 Azi se reuneşte coaliţia de guvernare pentru discuţii privind Codul Fiscal şi salariile demnitarilor
Coaliţia de guvernare urmează să se reunească astăzi, pe agenda discuţiilor fiind ordonanţa privind salariile demnitarilor şi situaţia creată după ce preşedintele Klaus Iohannis a retrimis Codul fiscal în Parlament, conform unui anunţ făcut recent de preşedinta Consiliului Naţional al PSD, Rovana Plumb.
Joi, Rovana Plumb, ministru al Muncii, preciza că ordonanţa privind salariile demnitarilor va fi discutată azi şi că sustenabilitatea finanţării acestei măsuri va fi abordată la rectificarea bugetară.
"Totdeauna, atunci când se face rectificarea bugetară, trebuie avute în vedere toate măsurile adoptate de către Guvern şi Legislativ anterior aplicării rectificării bugetare. În momentul de faţă, pe ordonanţa privind salariile demnitarilor nu există bugetare", arăta Plumb.
Liderii coaliţiei de guvernare vor discuta şi despre retrimiterea în Parlament a noului Cod Fiscal, decizie luată vineri de preşedintele Klaus Iohannis, şi ar putea decide convocarea unei sesiuni extraordinare pentru adoptarea acestui document.
"Dacă mă întrebaţi pe mine, undeva în a doua parte a lunii august trebuie făcută sesiune extraordinară parlamentară", afirma vineri Rovana Plumb.
Potrivit acesteia, Codul Fiscal nu este unul politic, ea cerându-le celor de la PNL să fie responsabili şi să adopte documentul.
Rovana Plumb a reiterat că legea salarizării, care este legată de adoptarea Codului fiscal, se află în pericol, la fel ca şi perspectiva majorării salariilor în sectorul bugetar.
(A.C.)
-------------
Preşedintele Klaus Iohannis a respins, vineri, noul Cod Fiscal şi l-a retrimis Parlamentului spre reexaminare, invocând faptul că actul normativ poate fi pus în aplicare numai după o "riguroasă analiză" a implicaţiilor asupra bugetului consolidat. Ziarul BURSA a publicat, în exclusivitate, în ediţia din 29 iunie, informaţia că şeful statului este pe cale să facă o surpriză de proporţii atât politicienilor, cât şi mediului de afaceri din ţara noastră şi să nu promulge Codul Fiscal, la presiunile Comisiei Europene (CE). Surse politice apropiate situaţiei ne-au declarat, la vremea respectivă: "Domnul Iohannis este tentat să nu promulge noul Cod Fiscal şi să-l reîntoarcă în Parlament cu cerere de reexaminare pe motiv că nu respectă Tratatul de aderare la Uniunea Europeană. Principala problemă este scăderea TVA la 19%".
Tot atunci Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), ne-a declarat că, dacă şeful statului va decide să nu promulge Codul Fiscal, atunci acesta "îşi va pune tot mediul de afaceri în cap şi îşi va reduce masiv încrederea de care beneficiază".
Vineri, domnia sa ne-a spus că oamenii de afaceri şi-au dat seama de soarta Codului după declaraţiile de marţi ale lui Klaus Iohannis de la BNR, ocazie în care şeful statului şi-a exprimat dubiile asupra acestei legi. "După retransmiterea Codului în Parlament, mediul de afaceri o să se replieze, ca de obicei. Este greu de evaluat dacă va fi retrimis preşedintelui în forma actuală. Oricum, am constatat că disputele politicienilor asupra Codului Fiscal nu au nicio legătură cu mediul de afaceri. Codul ar fi fost o oportunitate foarte bună de dezvoltare pentru mediul nostru de afaceri", a conchis Cristian Pârvan.
Analistul Florin Cîţu a comentat, pe blogul său: "Codul fiscal este doar un reper. Nu produce deficite şi nu supraîncălzeşte economia. Pentru a ajunge la astfel de rezultate este nevoie de politicieni şi de bancheri centrali care urmăresc alte obiective pe lânga stabilitatea preţurilor".
Domnia sa a afirmat că în ţara noastră toată clasa politică susţine public un cod fiscal cu taxe mai mici, dar, atunci când trebuie să implementeze un asemenea cod apar probleme. "Şi ca să nu pară că se opun doar aşa de amorul artei, opozanţii folosesc tot felul de scuze cu priză la publicul larg. Politicienii au reuşit să deturneze discuţia despre Codul Fiscal transformând-o într-o dezbatere despre sustenabilitatea bugetului şi supraîncălzirea economiei. Acest lucru se întâmplă deşi Codul Fiscal reprezintă un punct de referinţă în economie şi nu există o legătură directă între Cod şi scenariile apocaliptice", a conchis Florin Cîţu.
În cererea de reexaminare, Preşedinţia arată: "Susţinem relaxarea şi simplificarea fiscală prin reducerea unor taxe şi impozite în condiţiile în care sunt asigurate premisele pentru consolidare fiscală şi predictibilitate. Din această perspectivă, considerăm că noul Cod fiscal poate fi pus în aplicare numai după o riguroasă şi temeinică analiză a implicaţiilor întregului set de măsuri fiscale şi bugetare asupra construcţiei bugetului general consolidat, atât pentru anul 2016, cât şi pentru anii următori şi numai cu respectarea obligaţiilor asumate de România şi a legislaţiei interne referitoare la disciplina financiar-bugetară".
Preşedintele a mai spus că simpla relaxare fiscală, neînsoţită de continuarea procesului de creştere a colectării veniturilor şi de o reaşezare sustenabilă a cheltuielilor bugetare, pentru o cât mai raţională cheltuire a banului public, poate conduce la acumularea de dezechilibre care vor greva asupra evoluţiilor economice şi sociale viitoare.
Din perspectiva sustenabilităţii, şeful statului a arătat că, aşa cum a fost transmis spre promulgare, Codul Fiscal prezintă o serie de riscuri: "În plan intern, riscurile şi vulnerabilităţile ar putea fi reprezentate, în primul rând, de revenirea la o politică fiscal-bugetară prociclică, într-un moment cât se poate de nepotrivit, în care România are nevoie să iasă pe termen lung din capcana politicilor prociclice, care induc creştere economică nesustenabilă şi dezechilibre masive în recesiune. În al doilea rând, un alt risc este reprezentat de absenţa unei corelări necesare între priorităţile şi politicile fiscale, pe de o parte, şi priorităţile şi politicile bugetare, pe de altă parte. O consecinţă a intrării în vigoare a noului Cod fiscal poate fi şi neglijarea unor priorităţi bugetare asumate prin consens politic, cum ar fi obiectivul de creştere a bugetului pentru apărare la 2% din PIB până în anul 2017".
Alte riscuri şi vulnerabilităţi la adresa cadrului fiscal-bugetar ar putea decurge din contextul european şi internaţional actual, în care situaţia economică a Greciei generează incertitudini majore, nu doar în zona euro, iar pieţele financiare globale pot resimţi şocuri şi căderi dintre cele mai puternice, a mai afirmat şeful statului, în comunicatul de vineri.
"În acest context, riscul de finanţare ar putea creşte semnificativ. Totodată, semnalăm că promovarea unui model economic axat pe creşterea consumului în dauna investiţiilor ar putea supralicita aportul consumului la creşterea economică şi, în plus, ar putea afecta şi competitivitatea şi balanţa externă a României. Nu în ultimul rând, actualul scenariu fiscal-bugetar ar putea afecta obiectivul asumat explicit de către Guvern privind aderarea la Zona Euro", se mai arată în cererea de reexaminare.
Preşedintele poate respinge o singură dată promulgarea unei legi. Parlamentul se află în vacanţă. Legislativul poate fi convocat în sesiune extraordinară la cererea preşedintelui României, a Biroului permanent al fiecărei Camere ori a cel puţin o treime din numărul deputaţilor sau al senatorilor, potrivit art.66 din Constituţie.
Cristian Pârvan ne-a declarat că argumentul dezechilibrelor nu stă în picioare din moment ce, de ani de zile, Guvernul face anual mai multe rectificări bugetare şi taie anumite cheltuieli. "Este adevărat că, în ultima perioadă, am constatat că s-au diminuat fondurile pentru investiţii şi am şi atras atenţia asupra importanţei creşterii gradului de colectare la bugetul de stat, dar acest lucru nu este un motiv să nu implementăm noile măsuri fiscale", a conchis domnia sa.
Secretarul general al AOAR a adăugat că toate ţările europene sunt acum preocupate să-şi facă o fiscalitate atractivă pentru investitori şi ne-a spus că Franţa de ani de zile nu-şi respectă ţinta de deficit bugetar fără să fie sancţionată de UE.
Domnul Pârvan a afirmat că Guvernatorul BNR Mugur Isărescu ar putea, împreună cu Ministerul Finanţelor să facă un program prin care să schimbe datoria externă a ţării noastre cu una internă pentru a nu mai depinde de cursul de schimb.
Oficialul AOAR ne-a mai spus că nu a auzit politicieni şi guvernanţi să protesteze la creşteri de tarife, precum cele pentru gaze şi electricitate şi nici nu au fost deranjaţi de impozitarea mare a forţei de muncă şi a profesiilor liberale prin măsurile introduse în noul Cod.
Consilierul prezidenţial pe probleme economice, Cosmin Marinescu, a declarat, vineri, că noul Cod Fiscal ar fi avut implicaţii semnificative asupra bugetului pe anul 2016 şi a precizat că Executivul nu a prezentat un plan de reducere a cheltuielilor, care să garanteze că relaxarea fiscală ar fi una sănătoasă.
Domnia sa a motivat decizia preşedintelui de a respinge noul Cod Fiscal prin faptul că actul normativ ar fi genereat un deficit brut estimat la circa 2,9% din PIB, adică circa 21,4 miliarde lei.
Potrivit Mediafax, Cosmin Marinescu a insistat supra nevoii de prudenţă şi a necesităţii unor măsuri de compensare a reducerii taxelor, adăugând că actul normativ nu a avut nici acordul FMI. Domnia sa a subliniat că, prin generarea unui deficit de 2,9% din PIB, guvernul încalcă angajamentele României, asumate prin Tratatul privind stabilitatea, coordonarea şi guvernanţa în cadrul Uniunii Economice s¸i Monetare, tratat adoptat de către România în anul 2012. În acest context legal şi instituţional, atât Comisia Europeană cât şi Fondul Monetar Internaţional avertizează că România nu va respecta obiectivul bugetar pe termen mediu, aşa-numitul MTO, care este ţinta de deficit structural de 1% din PIB.
"Aşadar, aplicarea Codului fiscal ar încălca, paradoxal, tocmai prevederile Codului fiscal. Trebuie precizat, de asemenea, că nu există acordul Comisiei Europene şi al FMI privind Codul Fiscal, aşa cum eronat s-a strecurat această idee în spaţiul public", a subliniat Marinescu.
Consilierul prezidenţial a mai argumentat prin faptul că măsurile prevăzute în Codul fiscal riscă să pună în pericol echilibre macroeconomice: "Măsura de reducere a TVA este, bineînţeles, una dezirabilă, necesară. Problema este tocmai punerea ei laolaltă cu toate celelalte măsuri, în acelaşi moment. Uneori, această abordare de tip all-inclusive îşi anihilează, paradoxal, propriile şanse de reuşită. Pe de altă parte, trebuie subliniat faptul că introducerea cotei reduse de TVA pentru alimente este o măsură bună, cu efecte benefice, inclusiv în planul reducerii evaziunii fiscale. Oricum, chiar şi în legătură cu această măsură, mai trebuie aşteptat pentru a putea evalua, într-o manieră cuprinzătoare, toate efectele economice şi implicaţiile bugetare".
• Ponta: "Cred că vom începe să aplicăm măsurile Codului Fiscal fie prin OUG, fie angajarea răspunderii"
Premierul Victor Ponta a declarat că Guvernul are soluţii pentru aplicarea măsurilor Codului Fiscal, cum ar fi emiterea unei ordonanţe de urgenţă sau angajarea răspunderii în faţa Parlamentului, dar că "era ideal să existe în acest domeniu un consens politic".
Întrebat de asemenea dacă merge pe ideea unei unei sesiuni parlamentare extraordinare, Ponta a răspuns că da, dar că "PNL va vota contra".
Victor Ponta a mai susţinut, la un post de televiziune, că, prin respingerea noului Cod Fiscal, politic preşedintele Iohannis "pierde foarte mult, în primul rând în faţa celor care l-au votat, care au auzit anul trecut că în programul său este reducerea TVA la 19%".
Premierul crede că nu se doreşte ca România să fie puternică economic ci, "o colonie care cumpără bunuri produse de alţii".
Ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici a declarat că nu a găsit niciun argument logic şi economic, ci doar politic, pentru preşedintele Klaus Iohannis de a trimite înapoi în Parlament Codul Fiscal şi a apreciat că nu a fost profesional să nu existe o discuţie înainte de luarea deciziei.
Eugen Teodorovici a ţinut să menţioneze că acordul cu instituţiile financiare internaţionale "nu se rupe", ci se continuă până în septembrie. Domnia sa a precizat că marţi s-a decis la Bruxelles rămânerea României în acordul cu Comisia Europeană şi că ţara noastră trebuie să profite de perioada rămasă până în septembrie pentru a îndeplini cât mai multe dintre angajamentele asumate cu partenerii internaţionali.
• Ionuţ Dumitru: "Arătaţi-mi o ţară în lume care a mai redus TVA cu opt puncte procentuale atât de repede fără să aibă probleme"
"Relaxarea fiscală este bună, nimeni nu poate nega asta, însă trebuie să vedem dacă putem face acest lucru în condiţiile bugetare pe care le avem", a declarat Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal (CF), la un post de televiune.
Domnia sa a precizat, citat de Agerpres, că intenţia de reducere a TVA de la 24 la 19% este una "agresivă", în schimb măsurile de eliminare a taxei pe stâlp sau a accizei la carburanţi sunt iniţiative bune, menţionând: "Noi reducem foarte agresiv TVA, iar această reducere nu este de 5 puncte procentuale, ci mult mai mare deoarece cota redusă s-a extins la foarte multe produse, astfel încât cota medie de TVA scade, în momentul de faţă, undeva în zona de 15%. Înainte de scădere aveam la o cotă standard de 24% o cotă efectivă pe coşul de consum de 22 şi ceva la sută. De la 22 şi ceva la sută ne ducem la 14 şi ceva, deci sunt opt puncte procentuale reducere de TVA. Arătaţi-mi o ţară în lumea aceasta care a mai făcut o reducere de opt puncte procentuale de TVA atât de repede fără să aibă probleme".
La începutul lunii iulie, Ionuţ Dumitru a declarat că autorităţile române trebuie să-şi reconsidere poziţia faţă de Codul Fiscal şi să continue acordul cu instituţiile internaţionale, pentru a diminua riscurile la care este expusă, mai ales în acest context internaţional dificil dat de situaţia din Grecia şi având în vedere că, în 25 de ani, România a înregistrat derapaje mari de cele mai multe ori când a fost pe cont propriu. Domnia sa crede că soluţia este reconsiderarea poziţiei pe Codul Fiscal, un acord cu instituţiile internaţionale şi diminuarea riscurilor.
Copreşedintele Partidului Naţional Liberal, Alina Gorghiu, a declarat sâmbătă că exclude ideea unei asumări de răspundere a Guvernului pe Codul fiscal, susţinând că un astfel de demers ar fi o bătaie de joc în condiţiile în care nu există un consens al forţelor politice pe această proiecţie: "Dorinţa noastră este ca această dezbatere pe Codul fiscal să aibă loc în Parlament. Eu exclud ideea unei angajări, unei asumări de răspundere din partea premierului, pentru că ar fi o bătaie de joc la adresa populaţiei din România, la adresa mediului de afaceri din România să-ţi angajezi răspunderea pe o proiecţie în condiţiile în care tu nu ai consensul forţelor politice. De ce? Pentru că nu asiguri stabilitatea legislaţiei pe termen mediu şi lung. În momentul în care tu nu te-ai înţeles cu restul partidelor politice, în mod cert înseamnă că nu ai vrut să implementezi sau să adopţi o parte din viziunea lor în acel cod. Atunci este firesc ca fiecare, în momentul în care va veni la guvernare, să mai facă o modificare".
Ea a spus că niciodată PNL nu s-a opus ideii de relaxare fiscală şi că discuţia se poartă între "iresponsabilitatea unui prim-ministru care vrea să-şi pună în ramă un cod fiscal doar de dragul de a mai căpăta un titlu de glorie şi responsabilitatea instituţiei prezidenţiale şi a PNL care ştie ce înseamnă să adopţi în pripă o măsură şi să o compromiţi pentru că nu o pregăteşti".
Alina Gorghiu a catalogat drept un şantaj lamentabil şi ridicol, ceea ce face Victor Ponta: "Să ameninţi că-ţi angajezi răspunderea sau că dai OUG atunci când opoziţia te provoacă la dezbatere în Parlament mie mi se pare un semn de slăbiciune al omului politic Victor Ponta, nu că ar fi primul semn de slăbiciune".
Domnia sa a comentat că PNL şi Preşedinţia au spus, şi nu o dată, că suntem adepţii ideii de relaxare fiscală, dar ideea de relaxare fiscală poate fi compromisă atunci când sistemul nu este suficient pregătit". Copreşedintele PNL a afirmat că l-a somat pe premier de mai multe ori să pregătească sistemul pentru implementarea noului Cod Fiscal.