CONSILIUL CONCURENŢEI: Costuri mai mici pentru cei care îşi aleg compania de racordare la reţeaua de electricitate

E.O.
Ziarul BURSA #Companii #Energie / 14 iunie 2019

Consumatorii care îşi aleg singuri compania pentru realizarea lucrărilor de racordare la reţeaua electrică plătesc mai puţin pentru aceste servicii, în comparaţie cu cei care acceptă tariful iniţial propus de operatorul de distribuţie, conform analizei preliminare derulate de Consiliul Concurenţei pe această piaţă.

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele instituţiei de Concurenţă, subliniază, într-un comunicat: "Acest lucru arată că implicarea noastră, prin propunerile de ajustare a legislaţiei şi condiţiile impuse în urma unor investigaţii, a condus la îmbunătăţirea concurenţei pe această piaţă şi că mecanismul de contractare a lucrărilor de racodare, mecanismul prin care consumatorul îşi selectează direct prestatorul, a produs efectele anticipate la demararea procesului de liberalizare a acestei pieţe".

În ceea ce priveşte racordarea la reţeaua de gaze naturale, Consiliul Concurenţei a constatat o îmbunătăţire semnificativă a legislaţiei aferente, în sensul în care consumatorii pot selecta operatorul autorizat care să efectueze lucrările de proiectare şi/sau execuţie a instalaţiilor de gaze naturale şi să negocieze cu acesta tariful/tarifele.

Costul mediu de racordare la reţeaua electrică de joasă tensiune, reţea la care sunt conectaţi majoritatea clienţilor casnici, a înregistrat valori cuprinse între 978 lei şi 2.602 lei. Totodată, nivelul mediu al tarifului de racordare la reţeaua de gaze naturale pentru un consumator casnic a înregistrat, în perioada analizată, valori cuprinse între 943 lei şi 3.346 lei. Costurile de racordare sunt influenţate de dispersia clienţilor şi de arhitectura reţelei, adică tipul de lucrare ce trebuie realizată.

De exemplu, dacă racordarea la reţea implică lucrări suplimentare pentru extinderea sau redimensionarea acesteia, iar investiţia necesară realizării acestor lucrări nu este cuprinsă în planul de investiţii al operatorului de distribuţie, clienţii finali trebuie să suporte costurile extinderii/redimensionării. În schimb, dacă lucrările de extindere necesare pentru racordare sunt prevăzute în planul de investiţii al operatorului de distribuţie sau în contractul de concesiune, clienţii nu au obligaţia să suporte costurile unor eventuale extinderi sau redimensionări ale reţelei.

Analiza Consiliului Concurenţei a reliefat faptul că există un număr mare de operatori economici care deţin autorizaţiile necesare pentru a activa pe piaţa lucrărilor de racordare, în vederea realizării activităţilor de proiectare, executare şi verificare a lucrărilor de racordare.

Cu toate acestea, Consiliul Concurenţei a constatat că există dificultăţi în procesul de contactare a operatorilor autorizaţi, deoarece unii dintre aceştia nu şi-au actualizat informaţiile puse la dispoziţie pe site-ul Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

Consiliul Concurenţei va colabora cu ANRE în vederea identificării unor măsuri prin care operatorii economici autorizaţi să fie obligaţi să actualizeze, într-un termen rezonabil, datele de contact proprii puse la dispoziţia utilizatorilor pe site-ul ANRE.

În acelaşi timp, în cadrul analizei, Consiliul Concurenţei a constatat că există o tendinţă, în special în rândul operatorilor reţelelor de gaze naturale, de a apela la personalul propriu pentru realizarea activităţilor de proiectare şi executare a instalaţiilor de racordare. Favorizând personalul propriu, există riscul ca operatorii de distribuţie să aibă un comportament anticoncurenţial în raport cu firmele care sunt autorizate de ANRE să presteze activităţi de proiectare, executare şi verificare a instalaţiilor de racordare.

"Operatorii de distribuţie trebuie să înţeleagă faptul că nu au voie să îşi folosească poziţia deţinută pe piaţa distribuţiei de energie electrică sau de gaze naturale într-o anumită zonă pentru a influenţa concurenţa pe pieţele conexe acestora, pieţe pe care şi operatorul de reţea activează alături de alţi concurenţi", a mai declarat preşedintele Consiliului Concurenţei.

În acest context, autoritatea de concurenţă recomandă introducerea obligaţiei pentru operatorii de distribuţie de a informa din oficiu utilizatorii cu privire la faptul că au dreptul să-şi selecteze singuri operatorul calificat din lista publicată pe site-ul ANRE, care să le realizeze lucrările de racordare.

În acelaşi timp, în perioada 2015-2018, numărul cererilor de racordare pentru reţelele de gaze şi de energie electrică înregistrate la nivel naţional a crescut în mod constant, iar durata procesului de racordare a fost, în general, una destul de mare, cu diferenţe semnificative între diferite zone de reţea.

Spre exemplu, în cazul racordării la reţelele de energie electrică, în anul 2017, durata medie a procesului de racordare la reţeaua de joasă tensiune a fost de 83 de zile, iar la reţeaua de medie tensiune de 234 zile. În cazul racordării la reţelele de gaze naturale, în funcţie de operatorul de distribuţie concesionar şi de întinderea/dimensiunea reţelei pe care o administrează, durata medie de racordare a înregistrat valori foarte diferite, cuprinse între 21 zile şi 270 zile.

În cadrul analizei derulate s-a semnalat Consiliului Concurenţei faptul că durata mare a procesului de racordare este cauzată, în principal, de colaborarea dificilă a operatorilor cu autorităţile locale în vederea obţinerii avizelor şi autorizaţiilor prevăzute de legislaţie, necesare pentru a realiza lucrările de racordare. Ca urmare, autoritatea de concurenţă recomandă modificarea legislaţiei, astfel încât să fie introduse termene clare de soluţionare a solicitărilor, inclusiv pentru autorităţile locale implicate în procesul de racordare.

Reamintim că, în urma unei investigaţii a autorităţii de concurenţă, E-Distribuţie Muntenia SA şi-a luat angajamentul de a adopta măsuri pentru creşterea transparenţei procesului de racordare la reţeaua electrică de distribuţie şi promovarea drepturilor consumatorilor în cadrul fiecărei faze a procesului, asigurând un tratament corect şi nediscriminatoriu pentru toţi participanţii la acest proces. În acest caz, investigaţia viza un potenţial abuz de poziţie dominantă, manifestat printr-o posibilă discriminare a companiilor de pe piaţa serviciilor conexe distribuţiei, ca urmare a selectării unor societăţi care elaborează studii de soluţie, proiectează şi execută lucrări de instalaţii electrice, pe alte criterii decât cele prevăzute în procedurile de achiziţie publică sau libera alegere a utilizatorului, precum şi prin influenţarea duratei, a costurilor de racordare la reţeaua de energie electrică a Municipiului Bucureşti şi a opţiunii utilizatorilor de a alege prestatorii de servicii conexe.

Totodată, în cadrul acestei investigaţii, operatorul de distribuţie şi-a asumat derularea unor acţiuni sub forma unor întâlniri periodice cu reprezentanţii autorităţilor locale, în sensul îmbunătăţirii colaborării cu acestea. Măsura a fost asumată în scopul diminuării duratei procesului de racordare la reţea, iar în cazul în care întâlnirile periodice cu autorităţile locale iniţiate de către E-Distribuţie Muntenia SA îşi vor dovedi eficienţa, Consiliul Concurenţei va recomanda ca această abordare să fie extinsă la nivelul tuturor operatorilor din piaţă.

Autoritatea de concurenţă are în derulare mai multe investigaţii privind posibile abuzuri de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de avizare tehnică a proiectelor, recepţie şi punere în funcţiune a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale ale companiilor Gaz Sud SA, Distrigaz Sud Reţele SRL sau Megaconstruct SA (societate care a propus angajamente pentru eliminarea îngrijorărilor anticoncurenţiale).

La sfârşitul anului trecut, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie ce vizează un posibil abuz de poziţie dominantă a Delgaz Grid SA, prin favorizarea unei alte entităţi din cadrul grupului E.ON, activă pe piaţa serviciilor de revizii şi verificări ale instalaţiilor de gaze naturale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb