Reporter: Care este povestea business-ului Fornetti?
Cristian Andrei: Povestea Fornetti este una destul de veche şi foarte simplă. Businessul propriu-zis a început în Ungaria, în 1997, ca o afacere mică, dezvoltată de brutarul, la acea vreme, Joszef Palasti. Afacerea Fornetti a fost o noutate la vremea respectivă pe piaţa de patiserie, ce am adus noi nou, inedit la acea vreme a fost conceptul de coacere la vedere. Practic, deşi sunt produse congelate, cumpărătorul poate vedea foarte clar modul în care acestea se coc, igiena din magazine şi condiţiile în care sunt preparate. Din Ungaria, Fornetti a pătruns, în 2001, în România, mai apoi în Bulgaria, toate cele 3 ţări înregistrând un succes fenomenal, aş spune peste aşteptările proprietarului de la acea vreme. De acolo, business-ul a crescut, s-a dezvoltat şi în alte ţări, s-a îmbunătăţit constant, dar câteva aspecte au rămas de neclintit: alegerea celor mai bune materii prime, accentul pus pe calitate şi scoaterea pe piaţă a produselor perfecte pentru consumator.
Reporter: Cum aţi evalua ritmul de dezvoltare al afacerii?
Cristian Andrei: Aşa cum am spus, succesul s-a dezvoltat extrem de rapid. La începutul anilor 2000 aş putea spune că a fost o adevărată "manie Fornetti", cu peste 800 de puncte de lucru în România, foarte multe cereri de deschidere de noi magazine, deci succesul, la început, a fost fantastic. Fornetti a adus ceva nou pe piaţa locală şi menţine acest standard crescut şi după 17 ani. Nu a fost perfect mereu de-a lungul acestor ani, Fornetti România a întâmpinat anumite dificultăţi financiare care cred să sunt destul de cunoscute pentru consumatorii noştri şi presa de specialitate. Mă bucură faptul că am reuşit să ne redresăm, şi nu doar atât, ci că reuşim să creştem, să ne dezvoltăm şi avem planuri mari pentru viitor.
Reporter: Câte unităţi în franciză aveţi în ţară şi câte sunt în afară?
Cristian Andrei: Un lucru poate nu atât de cunoscut este faptul că Fornetti nu reprezintă doar magazine de franciză. Pe lângă cele 1354 de puncte de lucru deschise în sistem de franciză în România, Ungaria şi Bulgaria, din care 639 sunt deschise în ţara noastră, mai avem un număr de 2387 unităţi HoReCa şi concept. Ne mândrim cu un total de aproape 4000 locaţii Fornetti în cele 3 ţări.
Reporter: Care este capacitatea fabricii din Timişoara?
Cristian Andrei: Distribuim între 1.600 de tone în lunile mai slabe din punct de vedere al vânzărilor (în general în perioadele de concedii) şi 2.200 de tone în lunile de vârf. Avem o fabrică renovată recent, o fabrică în care s-au făcut investiţii consistente, pentru a spori numărul de tone produse, dar şi de a aduce confort muncitorilor care lucrează în acest sector.
Reporter: Ingredientele folosite de dumneavoastră sunt locale sau importate?
Cristian Andrei: Aş spune că aici există un mix. Spre exemplu, telemeua, pe care o folosim la cel mai cunoscut şi totodată vândut produs din sortimentaţia noastră, mini cu telemea, provine din România. Dar există şi alte ingrediente şi materii prime care provin şi din alte ţări precum Slovacia, Ungaria etc..
Reporter: La ce valoare se ridică vânzările lunare ale companiei?
Cristian Andrei: Raportat la primele 9 luni din 2018, vorbim de 3.250.000 euro în medie/lună.
Reporter: Cum a evoluat piaţa în care activaţi în ultimul an?
Cristian Andrei: Piaţa de patiserie s-a dezvoltat în România. Dacă până în urmă cu câţiva ani erau puţini jucători/producători de patiserie, acum vedem un boom de magazine aflate la fiecare colţ de stradă, care oferă consumatorilor o diversitate de produse. Cred totuşi că piaţa locală trebuie să se maturizeze. Suntem încă în urma ţărilor din vestul Europei când vine vorba de aşteptări şi standarde, unii români încă aleg ceva ieftin în detrimentul calităţii sau gustului.
Reporter: Cât la sută dintre produsele dumneavoastră sunt vândute în ţară şi câte merg la export?
Cristian Andrei: Aici situaţia este echilibrată, 50% export, 50% intern.
Reporter: Câţi angajaţi are, în prezent, compania şi cât de greu este să găsiţi forţă de muncă calificată în acest domeniu?
Cristian Andrei: Momentan avem aproximativ 450 de angajaţi. Din păcate, da, este dificil procesul de recrutare a forţei de muncă. Încercăm să fim competitivi din punct de vedere salarial, marea problemă în România. În ultimii ani am crescut salariile constant, inclusiv beneficiile oferite angajaţilor. Am investit masiv şi în îmbunătăţirea condiţiilor de lucru pentru angajaţi (de la luminozitate în fabrică, la echipament de lucru). Cu toate acestea, retenţia de personal, mai ales pentru poziţii de bază, nu este foarte bună. Este un proces constant şi continuu de recrutare personal, departamentul de resurse umane, în colaborare cu alte departamente din cadrul firmei gândesc în permanenţă cum să găsească soluţii pentru atragerea muncitorilor de partea noastră. Îmbucurător este faptul că se vede o îmbunătăţire a acestui proces în ultimele luni, deci avem speranţe pentru un 2019 mai bun din acest punct de vedere.
Reporter: Care a fost cifra de afaceri a companiei anul trecut şi ce estimări aveţi pentru acest an?
Cristian Andrei: Pentru anul 2017 am înregistrat o cifră de afaceri de aproape 39 milioane euro, iar pentru acest an preconizăm o creştere până la 40 milioane euro, pentru România.
Reporter: Vă mulţumesc!
A consemnat Adelina Toader