Valerie Pecresse, preşedintă a Île-de-France Mobilites şi a regiunii Île-de-France, Thierry Dallard, preşedinte al Consiliului de administraţie al Societe du Grand Paris, şi Henri Poupart-Lafarge, preşedinte şi CEO al Alstom, au dezvăluit recent design-ul viitoarelor trenuri de metrou pentru liniile 15, 16 şi 17 din Île-de-France la inaugurarea expoziţiei Les lignes du design. Expoziţia s-a deschis la Fabrique du Metro unde vizitatorii vor putea vedea macheta viitorului metrou, în fiecare sâmbătă a lunii, până în luna decembrie, a transmis un comunicat de presă trimis redacţiei.
Liniile 15, 16 şi 17 vor fi echipate cu metrouri de ultimă generaţie, complet automatizate (fără mecanic), dezvoltate pe baza soluţiilor existente în gama Metropolis a Alstom. Aceste trenuri de metrou vor garanta pasagerilor cel mai înalt nivel de disponibilitate, fiabilitate şi siguranţă. Lat de 2,8 metri, fiecare tren de metrou va putea transporta aproximativ 500 de pasageri în versiunea sa cu trei vagoane şi aproximativ 1.000 de pasageri în versiunea sa cu şase vagoane. Viteza comercială va fi între 55 şi 65 km /h, cu viteze maxime de până la 110 km/ h. Operarea automată a trenului va asigura confortul deplasării, cu acceleraţie şi frânare controlate de sisteme de conducere automate combinate cu un sistem de suspensie eficient.
Henri Poupart-Lafarge, preşedinte şi CEO al Alstom a declarat : "La doi ani de la semnarea contractului de material rulant pentru liniile 15, 16 şi 17, suntem mândri şi bucuroşi să prezentăm, alături de partenerii noştri, Île-de-France Mobilites şi Societe du Grand Paris, proiectarea acestui viitor metrou. Această fază încheie doi ani de lucrări de proiectare, chiar atunci când lansăm producţia de metrou. Am proiectat şi vom produce un metrou de ultimă generaţie care beneficiază de cele mai avansate tehnologii, oferind performanţe ridicate şi o experienţă reînnoită a pasagerilor. "
În colaborare cu Île-de-France Mobilites, Societe du Grand Paris, principalul său contractor Systra şi agenţia sa de design RCP Design Global şi ţinând seama de aşteptările utilizatorilor de transport public, departamentul Alstom Design & Styling a creat un design interior care oferă un călătorie fluidă şi confortabilă a pasagerilor. Amenajarea interioară a metrourilor este concepută pentru a avea o capacitate ridicată şi confort maxim.
Cu un spaţiu interior larg şi o varietate de dispozitive de prindere, pasagerii se pot deplasa uşor şi pot alege spaţiul pe care îl preferă. Designul părţii din faţă a trenului oferă pasagerilor o nouă zonă de confort şi o vedere panoramică datorită unui parbriz foarte larg, a unei console panoramice şi a scaunelor pe ambele părţi. Scaunele sunt confortabile, cu spătar înalt, spaţiu larg pentru picioare, cotiere izolante, un aspect transversal (scaune solo şi duo-uri faţă în faţă) şi un aspect longitudinal (în formă de bancă) pentru a încuraja circulaţia pasagerilor la bordul trenului şi a spori senzaţia de fluiditate şi spaţiu. Călătoria în picioare este, de asemenea, mai confortabilă, cu suporturi în spatele scaunelor şi în zonele mixte, mânere ergonomice şi zonele de circulaţie tratate ca spaţii de călătorie. Pasagerii în scaune cu rotile şi persoanele cu copii în cărucioare sau cu valize mari vor avea suficient loc, existând două zone dedicate utilizatorilor de scaune cu rotile în fiecare tren şi spaţii mixte în fiecare vagon. Scaunele prioritare sunt numeroase şi uşor de identificat prin culoarea lor specifică.
Spaţiile de sub scaune sunt complet neobstrucţionate şi echipate cu iluminare, ceea ce întăreşte sentimentul de siguranţă. Informaţiile sunt întotdeauna la îndemâna pasagerului, prin ecrane grupate într-o bandă continuă pe întregul metrou. Sunt furnizate şi prize USB pentru încărcarea telefoanelor şi tabletelor. Fiecare vagon este echipat cu sisteme puternice de ventilaţie, aer condiţionat şi încălzire pentru a asigura confortul termic în toate anotimpurile.
Performanţa de mediu a metroului este garantată de o serie de inovaţii. Frânarea de serviciu 100% electrică, un sistem de recuperare a energiei generate de frânare şi utilizarea pe scară largă a iluminatului cu LED-uri vor ajuta la optimizarea consumului de energie electrică. Utilizarea frânării electrice va limita emisiile de particule. Materialul rulant va fi mai mult de 98% reciclabil.
De asemenea, o atenţie deosebită a fost acordată optimizării întreţinerii noului metrou. Sistemul de diagnosticare la bord va transmite informaţii despre starea echipamentului trenului şi va oferi personalului de întreţinere o imagine de ansamblu completă asupra stării flotei, facilitând planificarea sarcinilor de întreţinere corective şi predictive. Aceste trenuri noi vor satisface cerinţele de optimizare a operaţiunilor de întreţinere cu scopul de a reduce costurile de întreţinere pe parcursul întregului ciclu de viaţă.
"Île-de-France Mobilites a avut cerinţe specifice pentru noua linie de metrou din regiunea Île-de-France (15, 16, 17): confortul pasagerilor, inclusiv aer condiţionat, o atmosferă liniştită, informaţii clare, accesibile şi un nivel optim de siguranţă. Această primă machetă la scară 1:1 în culorile Île-de-France Mobilites oferă o imagine uimitoare asupra noilor trenuri de metrou care vor fi livrate de Alstom. Sunt sigură că, dacă performanţa lor tehnică este la fel de reuşită ca şi proiectarea lor, pasagerii din regiunea Île-de-France vor fi deosebit de mândri de metrou."
Valerie Pecresse, preşedinte al regiunii Île-de-France şi preşedinte Île-de-France Mobilites
"Suntem foarte încântaţi să putem dezvălui, împreună cu partenerii noştri Île-de-France Mobilites şi Alstom, o machetă în mărime naturală a unui tren de metrou de la Grand Paris Express, care va permite viitorilor pasageri să descopere noul metrou. Expoziţia "Les lignes du design" este o previzualizare a modului în care se va desfăşura o călătorie pe Grand Paris Express, de la sosirea în gară până la călătoria cu metroul aşa cum se va întâmpla începând din 2024. Acest nou metrou va fi ecologic, accesibil tuturor, rapid, fiabil şi confortabil, ceea ce se aşteaptă oamenii de la un mijloc de transport astăzi."
Thierry Dallard, preşedinte al consiliului de administraţie al Societe du Grand Paris