DEZBATEREA LEGII RCA A FOST AMÂNATĂ Transportatorii: "Sistemul RCA riscă să intre în colaps"

PETRE BARAC
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 17 martie 2016

Transportatorii: "Sistemul RCA riscă să intre în colaps"

Actualizare 20:03 Andreea Paul, PNL: "România are nevoie de un Cod etic al asigurărilor pentru diminuarea fraudelor ca de apă"

Ţara noastră are nevoie de un Cod etic al asigurărilor pentru diminuarea fraudelor "ca de apă", consideră deputatul PNL Andreea Paul, care atrage atenţia că industria asigurărilor este una care se bazează pe încredere, acum fiind încercată de neîncredere.

Potrivit unui comunicat de presă trimis redacţiei, deputatul pleacă de la ideea că piaţa de asigurări trebuie să devină suport al economiei reale în România şi propune un pachet de opt măsuri pe care îl susţine în Parlament şi pe care îl recomandă ASF-ului şi Executivului pentru reducerea preţurilor la poliţele RCA.

Potrivit Andreei Paul, pachetul de măsuri propus are ca scop scăderea preţurilor la poliţele RCA prin diminuarea daunelor şi a fraudelor din piaţa românească de asigurări şi prin introducerea unui Cod Etic.

Prima măsură propusă constă în limitarea "samsarilor de durere" prin adoptarea unui ghid orientativ pentru calculul despăgubirilor în ceea ce priveşte vătămarile corporale, "întrucât acesta este segmentul care a cunoscut cea mai mare creştere a costurilor privind despăgubirile în ultimii 5 ani", se arată în comunicat.

Andreea Paul propune şi reducerea comisionului de intermediere pentru poliţele RCA, în condiţiile respectării regulilor concurenţiale în vigoare. "În România acest comision este în jur de 25%. În SUA, de pildă, media este de 8%. Două treimi dintre vânzările de asigurări se fac prin intermediari în România", precizează deputatul.

De asemenea, ASF trebuie să verifice atent nu doar contractele de management, ci şi cele de reasigurare.

"Transparentizarea şi verificarea eligibilităţii costurilor aferente segmentului RCA al societăţilor de asigurări de către ASF şi echipe specializate din cadrul ANAF este obligatorie. Ţinând cont de faptul că segmentul RCA are un caracter obligatoriu, modul de cheltuire a sumelor colectate de către societăţile de asigurări pentru un produs de asigurare cu caracter obligatoriu, trebuie să fie unul transparent şi justificat. De pildă, majoritatea societăţilor de asigurări plătesc un cost foarte ridicat al reasigurării, în condiţiile în care societatea de asigurare şi cea de reasigurare fac parte din acelaşi grup. Rezultatul constă în faptul că firma de asigurări este de peste 7 ani pe pierderi deliberate în România, în timp ce firma de reasigurări din grup situată în afara ţării, uneori în paradisuri fiscale, raportează creşteri importante de profit", se arată în comunicat.

Deputatul propune şi scăderea frecvenţei daunei prin responsabilizarea şoferilor, precum şi creşterea gradului de cuprindere a parcului auto naţional din perspectiva asigurării RCA care se poate realiza prin două măsuri ce ţin de executiv:

- Prin serviciul de monitorizare al CNADNR, similar cu cel al rovignetei;

- Prin unificarea bazelor de date CEDAM cu cea a Poliţiei, pentru a facilita identificarea şoferilor care deţin autovehicule fără asigurare RCA şi care nu au notificat autorităţile cu privire la neutilizarea acestora. Potrivit deputatului, autovehiculele neasigurate şi neutilizate nu ar trebui să aibă voie să staţioneze pe domeniul public.

Andreea Paul doreşte şi introducerea unui jucător cu capital de stat în piaţa RCA, o piaţă cu cerere obligatorie, "care va putea antrena o competiţie mai mare a preţurilor, pornind de la misiunea ca această societate de asigurări să devină un centru de profit şi să se autofinanţeze, urmând ca toate cheltuielile generate să fie transparente".

O altă măsură propusă vizează introducerea şi monitorizarea respectării principiilor etice ale industriei de asigurări.

"România are nevoie de un Cod etic al asigurărilor ca de apă. Este o industrie care se bazează pe încredere, iar acum este greu încercată de neîncredere. Pincipiul pe care recomand să îl introducem este: Nu respecţi Codul etic, afară din industrie!", susţine deputatul PNL.

Nu în ultimul rând, Andreea Paul propune numirea în consiliul ASF a unor persoane "competente, cu experienţă solidă în domeniul asigurărilor, pentru că acestea sunt poziţii ce trebuie să aibă la bază competenţă şi integritate".

(S.A.)

----------

Creşterea explozivă a tarifelor RCA va conduce la scăderea drastică a numărului de asiguraţi, ceea ce va crea o presiune tot mai mare pe sistemul local de asigurări din România, iar sistemul RCA riscă să devină inoperabil şi să intre în colaps, avertizează transportatorii, într-o adresă pe care au transmis-o către Parlament, premierul Cioloş şi preşedintele Iohannis.

În această săptămână ar fi trebuit să fie dezbătute propunerile pentru modificarea proiectului Legii RCA, înaintat de Autoritatea de Supraveghere Financiară la sfârşitul lunii februarie, însă întâlnirea a fost amânată pentru a fi adunate mai multe propuneri care să fie luate în considerare.

"Vă semnalăm situaţia gravă cu care se confruntă industria noastră, determinată de creşterea exagerată şi total nejustificată a nivelului primelor RCA pentru firmele româneşti de transport.

"Această situaţie aduce în pragul falimentului o industrie care s-a dezvoltat în ultimii 25 de ani exclusiv pe baza capitalului privat românesc", au arătat transportatorii, în adresa către autorităţi.

Potrivit acestora, industria de transport este supusă în mod repetat unor şocuri economice greu de suportat.

"Deşi creşterea de tarife a fost reclamată de către transportatori încă din luna septembrie 2015, ASF încă nu o recunoaşte deschis şi nu a luat niciun fel de măsuri ca să impună asigurătorilor revenirea la tarifele fundamentate pe baze actuariale, conform prevederilor legale", mai spun transportatorii, citând datele Consiliului Concurenţei care arată că, în perioada iunie 2015 - ianuarie 2016, tarifele de primă RCA pentru transportul de marfă au crescut între 19% şi 183%, iar pentru transportul de persoane creşterile au ajuns la 226%.

Reprezentanţii transportatorilor afirmă că situaţia actuală va conduce la falimentul firmelor mici de transport rutier, care deţin peste 60% din piaţă, precum şi la migrarea firmelor de transport rutier în alte ţări.

Totodată, aceştia acuză că ASF a trimis în Parlament un nou proiect de lege RCA, fără a ţine cont "de aspectele fundamentale reclamate de transportatorii rutieri, respectiv creşterea aberantă a tarifelor". Potrivit surselor citate, forma actuală a proiectului sprijină în mod clar interesele asigurătorilor, în detrimentul transportatorilor şi a celorlalte categorii de proprietari persoane fizice obligaţi la achiziţia de poliţe RCA, motiv pentru care asociaţiile transportatorilor resping proiectul propus.

"Aprobarea legii nu rezolvă problema esenţială din piaţa RCA, respectiv creşterea gradului de cuprindere în asigurare, reducerea daunelor din vătămări corporale sau reducerea fraudei pe segmentul RCA, măsuri care ar putea conduce la reducerea tarifelor, până la un nivel mediu de 1.100 de euro pentru vehiculele comerciale peste 7,5 tone, 500 de euro pentru 5 tone şi 95 de euro pentru autoturisme", se mai arată în documentul semnat de cele mai importante asociaţii de transport, respectiv Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE), Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI) şi Asociaţia Operatorilor de Transport Rutier Apulum.

Proiectul de modificare a Legii RCA, prezentat în Parlament de Autoritatea de Supraveghere Financiară şi care prevede, printre altele, posibilitatea plăţii în rate a poliţelor, decontarea directă, dar cu titlu opţional, sau încheierea poliţelor RCA pe 12 luni, cu extindere automată la acelaşi asigurător (dacă nu se denunţă contractul), i-a revoltat pe transportatori. Aceştia au spus că propunerile ASF nu vor rezolva problemele sectorului şi că transportatorii vor fi în continuare fără nicio protecţie în faţa creşterii preţului la poliţele RCA. Transportatorii au transmis că, în ultimul an, tarifele RCA au crescut exploziv între 100-300%, nejustificat, iar întreaga industrie de transport este în situaţia de a opri activitatea.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9769
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7110
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3354
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9529
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.1947

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb