Reporter: Cum a evoluat piaţa pariurilor anul trecut?
Doru Gheorghiu: În termeni economici se poate vorbi de o uşoară creştere a pieţei în raport cu 2014. În contextul în care a existat stabilitate la nivelul legislaţiei, începând cu apariţia Ordonanţei de Guvern 77, în anul 2009, piaţa pariurilor a înregistrat un trend ascendent, dar nespectaculos. După 2009, momentul apariţiei legislaţiei dedicate jocurilor de noroc, putem vorbi de o creştere anuală cu 1-3 % a cifrei totale de afaceri pe sectorul de pariuri.
Reporter: La ce valoare se ridică aceasta piaţă?
Doru Gheorghiu: Din estimările noastre, pariurile sportive tradiţionale reprezintă o piaţă de aproximativ 120 milioane EUR. Despre zona pariurilor la distanţă, cele online, este dificil de oferit o astfel de estimare pentru că, neexistând până în 2015 o legiferare corespunzătoare, nu a putut nici să fie cuantificată privind indicatorii economici.
Reporter: Cât la sută din acest segment reprezinta piaţa neagră?
Doru Gheorghiu: Nota bene, nu putem vorbi despre o piaţă neagră a pariurilor în România dacă ne referim la pariurile tradiţionale pentru că este practic imposibil de organizat un joc de pariuri ilicit. Operatorii de profil licenţiaţi fac subiectul unei monitorizări foarte stricte din partea autorităţii de stat, în sensul că ONJN are la dispoziţie sistemul informatic centralizat, prin care reprezentanţii statului pot urmări chiar şi în timp real toate operaţiunile de pariuri efectuate în locaţiile de profil. Întorcându-ne la jocurile de noroc online, acestea pot fi considerate drept piaţa neagră a jocurilor de noroc pentru România până la apariţia reglementărilor legale de anul trecut, menite să aducă la lumină şi să taxeze afacerile online care se doresc în continuare în business în România.
Reporter: Au avut loc exituri, insolvenţe, falimente sau noi investiţii în domeniul pariurilor, în ultimul an?
Doru Gheorghiu: Au fost. Există un operator care şi-a restrâns, din diverse motive, brusc operaţiunile. Locul său în piaţă a fost însă rapid ocupat de un nou actor, astfel că piaţa a rămas la acelaşi nivel ca volum.
Reporter: Ce estimări aveţi legate de evoluţia pieţei în acest an?
Doru Gheorghiu: Dacă autoritatea fiscală nu admite evidenţa că impunerea minimă de 5% reglementată prin Art. 18 din vechiul Cod Fiscal trebuie întreprinsă la venitul real, respectiv încasări minus premii şi nu doar la încasări, ne vom confrunta cu siguranţă cu un val de insolvenţe şi chiar intrări în faliment ale companiilor de profil. Astfel, piaţa se poate diminua drastic.
Reporter: Ce lipsuri are domeniul pe care îl reprezentaţi?
Doru Gheorghiu: Dacă prin lipsuri înţelegeţi ameninţări, ele sunt diverse şi multiple. Detaşat, cea mai mare problemă a pariurilor tradiţionale este reprezentată în acest moment de interpretarea eronată pe care o acordă ANAF venitului operatorului. Ca organizaţie patronală reprezentativă pentru sectorul de pariuri tradiţionale am semnalat această manifestare abuzivă a autorităţii de stat cu nenumărate prilejuri în ultima vreme.
Apoi, ne confruntăm în continuare cu diverse prejudecăţi sau abordări "pudice" care se manifestă în societatea românească în legătură cu jocurile de noroc. De fapt, aceste prejudecăţi îngreunează orice demers al nostru, deoarece suntem priviţi din start cu o preţioasă reticenţă atât de reprezentanţi ai statului, cât şi de diverşi alţi vectori de dialog.
Totuşi, am reuşit să schimbăm sensibil în 2015 percepţia unor persoane relevante pentru domeniu sau medii. De pildă, jurnaliştii nu mai manifestă acelaşi scepticism faţă de industria noastră. Au înţeles că a organiza jocuri de noroc nu înseamnă profituri fabuloase obţinute peste noapte sau că asocierea cu crima organizată reprezintă un mit perpetuat din alte timpuri şi cultivat de filmele făcute la Hollywood.
Ar mai fi discuţia cu privire la confruntările sportive trucate sau apetitul persoanelor angrenate în fotbalul românesc către a juca la pariuri. Aici este foarte clar că poziţia noastră poate fi doar una: cum operatorul se află în rolul victimei, ne regăsim alături de cei care luptă împotriva "agresorului". Ce trebuie însă să se înţeleagă este că operatorul de pariuri reprezintă o afacere de divertisment nu una cu componentă detectivistică. Toţi aşteaptă să depistăm noi, patronatul, sau operatorii cazuri în care un eveniment sportiv este trucat sau un fotbalist joacă la pariuri. Ori singurul instrument pe care îl avem la dispoziţie este reprezentat de tendinţele de pariere. Acestea ne transmit că este ceva în neregulă cu un anume eveniment sportiv, dar rămâne doar la statutul de indiciu. Nu este o dovadă.
Reporter: Ce soluţii ar trebui adoptate pentru remedierea acestora?
Doru Gheorghiu: Despre soluţii ar fi de făcut o discuţie măcar la fel de amplă pe cât este cea despre problemele în sine. M-aş opri nu la o soluţie, ci la o reţetă prin care poţi idenfica şi aplica mai uşor soluţii. Astfel, trebuie să constatăm cu dezamăgire că abordarea industriei pe diversele probleme cu care se confruntă este rareori uniformă, în sensul că dialogul între entităţile patronale este firav şi dominat de propriile interese de afirmare a organizaţiei. De aici o exprimare haotică pe diversele tematici. Mai grav este că se întâmplă adesea ca mutările greşite ale unei organizaţii sau ale unui operator să îi afecteze şi pe ceilalţi în respective speţă. Cu alte cuvinte, sunt puţini aceia dintre noi care văd "the big picture"!
Fapt concret: am încercat pe finalul anului trecut să aducem la aceeaşi masă reprezentanţii operatorilor de pariuri tradiţionale pentru a elabora un plan de acţiune comun privind interpretarea eronată a venitului de către ANAF. Credeţi că s-a putut?
Reporter: Cum vedeţi noile reglementări din domeniu?
Doru Gheorghiu: M-aş opri asupra deciziei luate la nivel legislativ de trecere a Loteriei sub tutela ONJN. Noi, Romanian Bookmakers considerăm că este o iniţiativă nefericită din perspectivă concurenţială. Acea Ordonanţă de Urgenţă, aflată acum în Parlament, trebuie respinsă. Asta pentru că ONJN nu îşi va putea îndeplini în mod fericit cele două misiuni, respectiv cea de actor în piaţă, prin CNLR, şi cea de organism de control şi asigurare a aplicării legii în piaţă. De aici o expunere deloc inspirată la efecte negative atât pentru ONJN, cât şi pentru CN LR sau operatorii privaţi.
Ce efecte vor avea acestea în piaţa de profil?
În doar trei constatări:
- Ne bucură reglementarea sectorului reprezentat de jocurile de noroc la distanţă. Se aduce o echitate din punct de vedere concurenţial, chiar dacă oricum, din perspectiva contribuţiilor la bugetul de stat oricum operatorii din online nu se vor putea compara cu cei tradiţionali.
- Ne dă mari migrene modul în care au fost formulate, în Art. 132 din noul Cod Fiscal , prevederile referitoare la preluarea datelor personale ale câştigătorilor spre a fi comunicate autorităţii de stat. În cazul pariurilor tradiţionale, 95% din biletele declarate câştigătoare sunt cele cu câştiguri de până la 600 lei. De aici un efort operational imens pentru operator. Rezumând merită astfel de ordine de mărime a colectării efortul depus?
- Ne îngrijorează trecerea CLNR la ONJN din motivele pe care le-am descris mai devreme.
Un efect de semnalat deja, în sensul că deja se manifestă, este acela că incertitudinile din ultima perioadă, fie că sunt generate de controalele abuzive ale ANAF, de lipsa normelor de aplicare pentru legea specială sau diferitele iniţiative parlamentare menite să creeze discriminări în piaţă sau să readucă taxele parafiscale pe acest domeniu au condus la o încetinire consistentă a investiţiilor.
Ce aşteptări are asociaţia în urma implementării noii legi?
Trebuie să vedem cum vor arăta şi normele de aplicare pentru a ne calibra aşteptările.
Reporter: Cum va ajuta noua legislaţie la prevenirea dependenţei? Ce atribute vor avea companiile din piaţa în acest sens?
Doru Gheorghiu: Salutăm apropiata înfiinţare a Fondului pentru prevenirea şi combaterea dependenţei. De asemenea, este în lucru şi fundaţia de interes public care se va adresa, prin activităţile sale, problemelor de joc. Prin cele două entităţi se garantează şi ca obligaţie stipulată în legislaţie intervenţia industriei de profil asupra acestui efect negativ al operarii de jocuri de noroc.
Apoi, Romanian Bookmakers derulează, alături de Romslot, programul "Joc Responsabil", care este cel mai eficient program de prevenire şi combatere a problemelor de joc. Vom trata cu deschidere orice propunere de parteneriat cu noua fundaţie, după cum vom urmări să dezvoltăm programul, chiar dacă nu ne confruntăm cu o constrângere de ordin legislativ.
Reporter: Cum funcţionează acum segmentul pariurilor online şi cum credeţi că va evolua acesta, după implementarea noii legi?
Doru Gheorghiu: Marii operatori de jocuri online vor continua să-şi ofere serviciile românilor în ciuda eforturilor de finanţare făcute pentru amnistia propusă de statul român pentru continuarea operaţiunilor în România, sau obţinerea licenţei. Au dispărut deja sau au fost blocaţi anumiţi operatori, dar să ştiţi că piaţa de online tinde paradoxal chiar să crească pentru că majoritatea îşi vor face calculele că rentează să fie prezenţi în România chiar şi în cadrul setat de noua legislaţie. Agresivitatea online-ului în ceea ce priveşte publicitatea stradală este cel mai simplu mesaj că afacerile din online nu sunt speriate de ceea ce a impus statul român, ba din contră!
Reporter: Câte solicitări de licenţiere există pe acest segment şi ce încasări vor fi la buget după licenţierea acestor operatori?
Doru Gheorghiu: O întrebare la care cred că ar fi oportun să răspundă ONJN.
Reporter: Ce clarificări aduc normele de implementare?
Doru Gheorghiu: La momentul la care realizăm acest interviu normele abia ce au fost aprobate de Guvern, astfel că nu am avut ocazia să studiem forma care a primit girul guvernamental. Ne dorim ca în norme să fi fost preluat mult, dacă nu tot din ceea ce s-a apreciat ca potrivit de implementat cu ocazia şedinţelor Consiliului Consultativ ONJN.
Reporter: Care este stadiul conflictului izbucnit în urma controalelor făcute de ANAF la operatorii de pariuri? Cum îi afectează pe operatori deciziile şi sancţiunile aplicate de fisc?
Doru Gheorghiu: Nu este vorba de un conflict! Noi am revendicat mereu constituirea unui grup de lucru comun cu ANAF şi Ministerul Finanţelor publice în care să evaluăm împreună argumentele existente pe această speţă. Noi am solicitat mereu dialogul cu autorităţile. Probabil că senzaţia de conflict a fost data de faptul că, fiind convinşi de integritatea argumentelor noastre, mulţi reputaţi experţi fiscali, alături de mass media, au solicitat ANAF să explice de ce procedează aşa, dar s-au lovit de un mod refractar şi ironic de comunicare. Aşa a fost în timpul administraţiei domnului Gelu Diaconu. Acum sperăm ca lucrurile să se fi schimbat, iar noua conducere a autorităţii fiscale să dea curs solicitărilor noastre la dialog.
Despre efecte am vorbit mai devreme: insolvenţe, intrări în faliment, corespondenta anulare a colectării anuale la buget dinspre sectorul de pariuri, procese cu daune de zeci de milioane EUR... Cred că este clar cam care va fi impactul impunerilor ANAF.
Reporter: Pe ce pariază oamenii, care este suma medie pariată şi care sunt câştigurile medii?
Doru Gheorghiu: Fotbalul, reprezintă, bineînţeles marea pasiune a românilor, fapt care îşi găseşte corespondenţă şi la pariuri. Apoi vin alte sporturi, în această ordine: tenis, handbal, baschet, hochei şi volei. Un eveniment aşteptat cu mare interes este Campionatul European de Fotbal.
Astfel de mari turnee de fotbal aduc o creştere consistentă a volumului de pariuri efectuate, pentru că atunci apar aşa numiţii "pariorii de eveniment", adică jucători care nu frecventează de regulă agenţiile de pariuri, dar care devin temporar pariori ai unor astfel de întreceri sportive. Apoi, aceste evenimente se desfăşoară în perioada de vară, când numărul altor evenimente fotbalistice este oricum în scădere. Miza medie este de aproape 2 euro pe bilet, respectiv mult sub cea din majoritatea statelor din Uniunea Europeană.