Grupul Rompetrol a reuşit să deblocheze problema vămuirii produselor sale, după o lungă perioadă în care Serviciul vamal ucrainean a tergiversat eliberarea autorizaţiilor pentru controale ale calităţii benzinei aduse în Ucraina, relatează presa economică de la Kiev, potrivit Agerpres.
"Pentru aceasta, a fost de ajuns ca grupul să anunţe oficial ruperea relaţiilor cu societatea Naftogaz şi retragerea de pe piaţa ucraineană", comentează ziarul economic Kommersant-Ukraina, care adaugă că, de îndată, după acest anunţ toate problemele cu vama au dispărut, dar, evident, nu fără o intervenţie directă a guvernului de la Kiev.
Serviciul vamal a declarat marţi că, în genere, nu a existat nicio problemă cu produsele Rompetrol, după ce iniţial anunţase că va lua câteva mostre de carburant pentru a testa calitatea acestuia.
După cum scrie Kommersant, Rompetrol Group, care de la începutul lunii noiembrie a avut probleme cu autorizaţiile vamale pentru produsele sale, a anunţat marţi că intenţionează să se retragă din Ucraina şi să renunţe la joint-venture cu Naftogaz.
"Rompetrol nu vede nicio posibilitate de dezvoltare în Ucraina. Serviciul vamal de stat ignoră toate încercările noastre pentru eliberarea autorizaţiilor. Investiţiile planificate de companie în Ucraina, în valoare de 1 miliard de dolari, vor merge pe alte pieţe, în special în Turcia şi Georgia", avertizase marţi directorul comercial al Rompetrol-Ucraina, Kirill Zahovavko.
Societatea ucraineană Naftogaz şi grupul Rompetrol au creat la sfârşitul lunii septembrie o întreprindere mixtă, care urma să se ocupe de deschiderea a 700 de benzinării proprii şi în franciză, precum şi să achiziţioneze cinci mari depozite de petrol în Ucraina.
Naftogaz susţinea atunci că întreprinderea mixtă româno-ucraineană va permite statului să influenţeze piaţa petrolului. Cu toate acestea, în luna noiembrie, Rompetrol a raportat că vama ucrainea-nă întârzie acordarea autorizaţiilor, condiţionând aceasta de rezultatele unor controale ale calităţii benzinei româneşti. Rompetrol, cu o cotă de aproximativ 50% pe piaţa ucraineană, exportă doar benzina de tip euro 5, ceea ce ar depăşi standardele ucrainene, conform ziarului menţionat.