• Proiectul beneficiază şi de finanţare de la BDCE
Lucrările pentru ecologizarea Begăi, pe sectorul Timişoara - frontieră Serbia vor fi demarate în această lună. Valoarea investiţiei se ridică la 60 milioane de lei, fonduri asigurate de la bugetul de stat, cu o cofinanţare de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE). De lucrări se va ocupa consorţiul "SC Apascosa & SC Socot SA & SC Deltacons" SA, care va adânci canalul cu 40 până la 150 de centimetri.
Lucrările vor începe cu realizarea unui depozit ecologic pilot. Prima etapă presupune dragarea canalului şi repartizarea nămolului în depozite ecologice. Specialiştii au stabilit că volumul necesar de dragat este de aproximativ 700.000 mc. Grosimea stratului de nămol variază de la 0,5 metri în oraş, la un metru în amonte de nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român şi 0,3 metri pe sectorul aval, până la frontieră. Nămolul rezultat din operaţiunile de dragaj va fi depus în şase depozite ecologice, două dintre ele fiind în Timişoara, iar altul se preconizează să fie amplasat la Sânmihaiu Român. De asemenea, se vor stabili şi parametri fizico-chimici admisibili pentru apa ce se va pompa în canal - este vorba de apa ce va fi epurată de cele două staţii de epurare mobile.
Titu Bojin, directorul Direcţiei Apelor Banat, susţine că gropile umplute cu nămol vor putea fi acoperite cu un strat de pământ fertil şi folosite pentru agricultură. Domnia sa a subliniat: "Problema navigaţiei pe Bega, însă, se poate pune doar după finalizarea integrală a dragajelor pe sectorul Timişoara - frontieră Serbia, realizarea integrală a reparaţiilor malurilor canalului Bega, lucrare ce revine Primăriei Timişoara. Trebuie pus în siguranţă şi nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român, acest lucru incluzând reparaţii de baraj, ecluze şi echipamente".
Pentru extinderea navigaţiei pe canalul Bega sunt, însă, necesare lucrări similare cu cele ce se vor realiza în Timiş, în Serbia. Fără acestea, navigaţia posibilă este doar cea de agrement sau pentru marfă. Deocamdată, partea sârbă nu a oferit un răspuns referitor la acest proiect. Partea navigabilă a canalului Bega porneşte din zona Timişoarei. Primii 43 km aparţin teritoriului României, iar următorii 75 km sunt pe teritoriul Serbiei.
Adâncirea canalului Bega se va realiza pe trei tronsoane: în amonte de Timişoara şi Uzinele de Apă Timişoara, traseul urban al Begheiului până la Sânmihaiu Român şi refacerea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu.