Guvernul Elveţiei finanţează un program de asistenţă tehnică de 1,13 milioane de euro pentru creşterea exporturilor româneşti. "ITC Geneva", furnizorul acestui program, este un organism inter-naţional specializat în asistenţa tehnică pentru promovarea exporturilor.
Programul, intitulat "Dezvoltarea unui export sustenabil în România", îşi propune creşterea competitivităţii exporturilor româneşti prin susţinerea implementării, monitorizării, măsurării impactului Strategiei Naţionale de Export şi ajustării periodice a acesteia.
Iuliu Winkler, ministru delegat al Ministerului Economiei şi Comerţului, ne-a declarat că prima evaluare va avea loc către sfârşitul acestui an.
Criteriile ce stau la baza evaluării succesului unei astfel de strategii, primordială sunt, în opinia ministrului citat, implicarea însăşi a firmelor producătoare în activitatea de export. Pe de altă parte, un factor important îl constituie efortul acestora de creştere a calităţii produselor în vederea alinierii la standardele general acceptate, ceea ce constituie o pre-condiţie absolut necesară activităţii de export.
• Iuliu Winkler: "În intensificarea activităţii de export a României, nu mizăm pe avantajele comparative, ci pe cele competitive"
Ministrul delegat al Economiei şi Comerţului ne-a declarat: "Nu susţinem avantajele comparative ale produselor exportate, ci pe cele competitive". Avantajele pe care domnia sa le numeşte "comparative" se referă la costul forţei de muncă în ţara noastră iar domnul Winkler consideră că o creştere a nivelului de trai şi a economiei naţionale vor conduce inevitabil la scumpirea forţei de muncă. Strategia îşi propune să le crească pe cele ale competitivităţii, care rezultă din calitatea produselor exportate şi alinierea acestora la standardele Uniunii Europene.
În anii precedenţi activitatea de export a României a fost axată pe sectoarele care utilizau o forţă de muncă mai ieftină decât cea din ţările importatoare, cum ar fi producţia de confecţii sau mobilă. Domnul Winkler estimează că aceste sectoare vor înceta să prezinte interes în momentul în care salariile vor creşte odată cu economia naţională.
Ministrul Winkler ne-a informat că "Strategia Naţională de Export susţine grupele de produse şi servicii ce înglobează valoare adăugată ridicată şi se bazează pe avantaje competitive cum ar fi calitatea, tradiţia, excelenţa, forţa de muncă înalt calificată, activele intangibile sau inovaţia". Aceste grupe de produse sunt mobila şi confecţiile cu design propriu, componentele şi echipamentele specializate în construcţii de maşini, industria de automobile, chimică, electronică şi electrotehnică. Minis-trul delegat al Economiei şi Comerţului ne-a mai declarat că vor fi susţinute şi grupele de servicii emergente cu valoare adăugată mare, ca IT&C, turism, servicii profesionale, de consultanţă, cercetare, logistică şi transport etc.
Anumite grupe vor prezenta efecte sinergice, ne informează domnul Winkler. Turismul rural în combinaţie cu agricultura organică, artizanatul, sticlăria decorativă şi sectorul vie-vin creează un mega produs care poate fi exploatat ca atare în mod fructuos.
• Guvernul a alocat aproape 400 de milioane RON în 2006 pentru programul de susţinere a activităţii de export
În acest an, Guvernul a alocat 398,2 milioane RON de la bugetul de stat pentru implementarea programelor de sus-ţinere şi promovare a exporturilor.
Ministerul Economiei şi Comerţului a beneficiat de 19,6 RON pentru Programul de promovare a exportului. Un impact semnificativ în intensificarea acestei activităţi l-a avut, după cum declară ministrul Winkler, majorarea capitalului Eximbank S.A. cu 632, 4 milioane RON (aproximativ 175,5 milioane de euro).
• Oferta noastră de export este incapabilă să se adapteze la cerinţele cumpărătorilor de pe pieţele externe
Iuliu Winkler apreciază că principala problemă pe care o întâmpină activitatea de export din ţara noastră o constituie "capacitatea limitată de adaptare a ofertei la cerinţele cumpărătorilor de pe pieţele externe". Exportul este afectat negativ, în opinia domniei sale, şi de reţeaua de informaţii comerciale care este insuficient dezvoltată la nivel naţional de unde derivă dificultăţile în abordarea de noi pieţe pentru export.
Ministrul Winkler critică nivelul insuficient de implicare al producătorilor şi distribuitorilor de produse şi servicii în activitatea de export.
Exportatorii întâmpină, de asemenea, dificultăţi în găsirea de soluţii pentru a reduce costurile în contextul aprecierii monedei naţionale şi în obţinerea de credite necesare producţiei de export. Domnul Winkler apreciază că şi creşterea preţurilor şi tarifelor la utilităţi determină reducerea competitivităţii produselor de export, competitivitate determinată, într-o măsură semnificativă, de preţurile acestor utilităţi.