Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei în ultimii ani?
Erik Barna: Începând din 2008, am avut creşteri periodice de cel puţin 50% în fiecare an. În 2014, am reuşit să ne triplăm cifra de afaceri realizată în 2013 şi am depăşit un milion de euro.
Reporter: Ce strategie aţi abordat ca să depăşiţi perioada de criză?
Erik Barna: Ne-am orientat pentru furnizarea de servicii către sectoare mai puţin afectate de criză - asigurări şi sănătate. Dacă suntem bolnavi, trebuie să mergem la doctor, lăsăm orice altceva deoparte şi sănătatea devine prioritară. De asemenea, dacă avem o maşină şi o casă, deja avem obligaţia prin lege să încheiem o poliţă RCA şi una PAID. Competenţele şi know-how-ul le aveam cumva formate sau în formare chiar pe aceste direcţii şi ne-a fost destul de simplu să înţelegem regulile şi mecanismele care guvernează aceste sectoare.
Reporter: Cum caracterizaţi piaţa pe care activaţi?
Erik Barna: O piaţă foarte dinamică şi competitivă. Nu ne plictisim deloc. Trebuie să inovăm mereu, ca să fim înaintea competiţiei şi, în acelaşi timp, să ne adaptăm foarte rapid modificarilor legislative din România.
Reporter: Cât timp durează realizare unei aplicaţii?
Erik Barna: Depinde foarte mult de tipul acesteia, de la câteva luni, la câţiva ani. Dacă luăm ca exemplu platforma 24Broker, realizarea primei versiuni a durat aproximativ 6 luni, dar din momentul lansării (2007) continuăm să lucrăm în permanenţă pentru dezvoltarea de noi funcţionalităţi şi îmbunătaţirea celor existente. Practic, o dată la 6 luni, avem o versiune major îmbunătaţită a aplicaţiei.
Reporter: Care este bugetul minim pe care trebuie să-l aloce o companie pentru un produs dezvoltat de compania dumneavoastră?
Erik Barna: Solicitările şi cazurile pe care trebuie să le solutionam diferă de la client la client. Unii au nevoie de soluţii mai complexe, care presupun alocarea unor echipe multidisciplinare de specialişti. Aceste soluţii implică mai mult timp de analiză, dezvoltare şi implementare.
Alţii au nevoie de soluţii mai simple, cu implementare rapidă şi apoi o ajustare şi o scalare pe măsură ce afacerea se dezvoltă. Practic, nu putem spune că există un buget minim, ci mai degrabă vă pot spune că nu este rentabil pentru noi să contractăm proiecte sub 10.000 de euro.
Reporter: Cu ce probleme vă confruntaţi în activitatea zilnică?
Erik Barna: La nivel managerial, o preocupare constantă este găsirea şi atragerea de personal de înaltă pregătire tehnică, dar care în acelaşi timp să şi adere la cultura şi principiile companiei - work soft (de a face viaţa mai uşoară celor care interacţionează cu produsele noastre).
Frecventele modificări legislative reprezintă de asemenea o provocare şi presupun uneori costuri deloc neglijabile. Iar la nivel de mentalitate, o provocare este faptul că, spre deosebire de clienţii din vestul Europei, în ţara noastră există în continuare companii care au dificultăţi să înţeleagă valoarea şi beneficiile serviciilor de consultanţă de business/tehnică.
Reporter: Ne puteţi da câteva exemple de clienţi care şi-au redus volumul de muncă şi au eficientizat costurile prin folosirea produselor oferite de compania Life is Hard?
Erik Barna: Transilvania Broker, în 2008, când a început să folosească aplicaţia 24Broker, avea o forţă de vânzări reprezentată de 250 de colaboratori. În prezent, sunt peste 2100 de colaboratori, practic fiind o creştere de 840%. Majorarea s-a resimţit şi pe plan financiar: de la 1,2 milioane de euro prime de asigurare intermediate în 2008, la 29 milioane de euro în 2013.
Platforma 24Broker le-a permis o gestionare eficientă a forţei de vânzări, o strică supraveghere a procesului de colectare a primelor încasate, o ofertare rapidă şi eficientă a clienţilor, o scădere a costurilor operaţionale cu forţă de vânzare (în speţă costurile de training şi de backoffice), o standardizare a procesului de lucru.
În prezent, platforma 24Broker este folosită de 98 de brokeri de asigurări. Mai mult, 7 brokeri din top 10 lucrează pe 24Broker, iar în 2013, prin această platformă, brokerii au intermediat prime de asigurare care au totalizat peste 120 de milioane euro.
Un al client "Life is Hard", Tabita Tour, companie de transport internaţional rutier de persoane, a început colaborarea cu noi in 2012. Prin sistemul de eTicketing implementat, am reuşit să automatizam procesul de emitere de bilete. Acum biletele pot fi achizionate online, pe autocar, în agenţiile proprii, de la partenerii Tabita, în câteva secunde, fiind emise electronic. Autocarele sunt dotate cu tablete care comunică cu sistemul informatic central şi astfel se pot verifica abonamentele şi biletele, şi în acelaşi timp tichetele se pot emite direct de pe autocar. Prin emiterea electronică, asigurăm o trasabilitate şi vizibilitate maximă a procesului de emitere şi vânzare, o reducere semnificativă a fraudelor. De asemenea, platforma gestionează întregul parc auto, rutele de transport, alocarea optimă a pasagerilor pe autocare.
Centralizând în timp real datele din teren, aplicaţia este capabilă să genereaze o serie de rapoarte şi analize manageriale, care permit luarea unor decizii de business în timp util şi în cunoştinţă de cauză. Doar prin renunţarea la varianta tipizată a biletelor, reducerea costurilor operaţionale s-a resimţit cu aproximativ 18%.
Policlinica Grigorescu din Cluj a fost primul nostru client pentru soluţia de gestionare a clinicilor si policlinicilor MedXline. Soluţia i-a ajutat să reducă timpii de aşteptare ai pacienţilor cu peste 48%, să organizeze eficient programul medicilor şi a procesului de consultaţie şi investigaţie medicală, prin automatizarea preluării şi procesării datelor de la aparatura de laborator.
Reporter: Câţi angajaţi aveţi în momentul de faţă şi cum îi motivaţi?
Erik Barna: În acest moment, avem 38 de angajati. Concurenţa este acerbă în domeniu, dar reuşim să îi motivăm. În IT, salariile contează până la un punct în motivarea angajatului, după care veniturile salariale cad pe plan secund şi primează proiectele, tehnologiile, atmosfera de lucru. Ca dovadă că reuşim să facem faţă mai ales concurentei aprige din partea multinaţionalelor este faptul că gradul de retenţie este de 97%. Iar faptul că oferim un program flexibil şi fiecare angajat are posibilitatea să facă HomeOffice (să lucreze 5 zile pe luna de acasă) reprezintă de asemenea un factor motivator.
Reporter: Ce planuri de investiţii aveţi pentru anul 2015 şi ce buget veţi aloca pentru realizarea lor?
Erik Barna: Avem în plan dezvoltarea de noi aplicaţii, mare parte dintre ele fiind mobile. Pentru acestea am alocat un buget de 100.000 de euro şi intenţionăm să atragem şi finanţări externe. De asemenea, tot în centrul preocupărilor noastre se află şi consolidarea prezenţei pe piaţa din Marea Britanie.
Reporter: Vă mulţumesc!