• Expansiunea sectorului retail şi creşterea nivelului de trai sunt motoarele pieţei IT
Numărul de PC-uri vândute în ţara noastră, în primul trimestru al acestui an, a crescut cu o treime faţă de anul precedent, ajungând la 210.000 de unităţi. Cifra îi determină pe analiştii IDC să afirme că numărul de PC-uri ce vor fi vândute anul acesta în ţara noastră va depăşi 800.000. În ceea ce priveşte valoarea PC-urilor vândute, aceasta a depăşit 180 de milioane de euro în primul trimestru, cu 43,4% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Cel mai recent studiu IDC conţine estimări optimiste în privinţa evoluţiei pieţei IT din ţara noastră. IDC anticipează rate puternice de creştere pe toate cele trei segmente: desktop, notebook şi server. Motivele expansiunii pieţei IT sunt creşterea încrederii consumatorilor, ca urmare a intrării în Uniunea Europeană, extinderea pieţei de retail şi dezvoltarea economică rapidă a României în ultima perioadă.
Călin Mirea, analist în cadrul IDC România, a declarat: "După ce, în 2006, piaţa PC a cunoscut aproape o stagnare, vedem o revenire puternică a ritmului de creştere în 2007. Pentru că piaţa se bazează aproape exclusiv pe importuri, scăderea continuă a cursului de schimb leu-dolar a permis producătorilor să ofere configuraţii puternice de sistem la preţuri mai mici. Tot evoluţia cursului de schimb explică şi creşterea valorii pieţei, măsurată în dolari, mai rapidă decât a numărului de unităţi vândute.
Dincolo de influenţa cursului de schimb, piaţa va continua să crească rapid în următorii ani, alimentată de cererea tot mai mare pentru IT, atât din sectorul privat, cât şi din cel public".
Livrările de PC-uri desktop au crescut cu 30% în primul trimestru din 2007, faţă de primele trei luni din 2006. Desktop-urile rămân preponderente în volumul vânzărilor, şi reprezintă 73% din numărul total de unităţi livrate. Primii trei producători au fost, în perioada menţionată, "K-Tech", "Fujitsu-Siemens Computers" şi "Complet Electro Serv", cu o cotă totală de aproape 36% din volumul de desktop-uri vândute. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, s-a înregistrat o creştere semnificativă a cotei brandurilor internaţionale, însă piaţa desktop este în continuare dominată de vendorii locali.
• Cele mai mari creşteri - pe segmentul notebook
Studiul IDC precizează că preferinţele cumpărătorilor din toate segmentele de consumatori continuă să se îndrepte către mobilitate. Volumul de unităţi notebook vândute a crescut cu 57,6% faţă de trimestrul întâi din 2006. Sistemele portabile au acoperit mai mult de un sfert din piaţa totală, de la 22% în primul trimestru din 2006. Primii trei producători au fost "Fujitsu Siemens", HP şi "Acer", cu o cotă totală de 54% din piaţa de notebook.
Deşi au înregistrat o evoluţie pozitivă ca valoare, vânzările de servere x86 au scăzut cu 10,5%, ca număr de unităţi, şi reprezintă aproximativ 1,5% din cantitatea totală de PC-uri livrate în primul trimestru. Cei mai puternici jucători pe această piaţă au fost IBM , HP, şi "Dell", a căror cotă cumulată a reprezentat aproape 78% din totalul unităţilor vândute.