FRANCIZA Când apar dispute între francizor şi francizat (II)

Corina Driga, franchise consultant
Ziarul BURSA #Companii #Franciză / 9 februarie 2007

Relaţia dintre francizor şi francizat nu este întotdeauna una armonioasă, existând şi momente când apar dispute între cei doi. În articolul anterior am arătat că principala sursă a acestor dispute o constituie problemele legate de afacere şi de modul în care aceasta decurge. Neînţelegeri apar însă şi atunci când cei doi au aşteptări diferite legate de ceea ce va oferi celălalt, cum ar fi de exemplu, cazul unui francizat care crede că trebuie doar să achiziţioneze licenţa, iar afacerea va merge de la sine, în timp de francizorul presupune că francizatul va munci în cadrul afacerii, va căuta să atragă clienţi etc. În acest caz, cei doi trebuie să discute natura relaţiei lor şi să decidă ce res­ponsabilităţi revin fiecăruia.

O altă sursă de diferende între francizor şi francizat o reprezintă schimbările survenite în cadrul relaţiei de franciză. De pildă, un francizat care a deţinut o singură unitate, după o perioadă de timp decide să deschidă mai multe. Conducerea şi operarea noilor unităţi pot solicita resurse şi capacităţi manageriale suplimentare. Se poate întâmpla însă că, dacă a fost un manager excelent pentru prima sa unitate, stilul său de a face afaceri să nu mai fie potrivit acum când trebuie să conducă mai multe afaceri în acelaşi timp, sistemul necesitând un management profesionist.

Pe măsură ce se extinde un sistem de franciză, intervin schimbări în relaţia dintre francizor şi grupul primilor francizaţi ai acestuia. Francizaţii din grupul iniţial se pot simţi neglijaţi sau daţi la o parte deoarece, cu cât sistemul se lărgeşte, nu vor mai beneficia de accesul facil, de influenţa pe care o aveau asupra francizorului etc. Aceste frustrări, deşi nu aparente, pot reprezenta cauzele reale ale di­feritelor dispute dintre membrii unei reţele de franciză.

Schimbările survenite pe piaţă sau apariţia unor companii sau sisteme de franciză concurente pot afecta în mod negativ afacerea (scăderea vânzărilor, declinul nişei de piaţă, scăderea profiturilor etc) generând probleme între membrii reţelei de franciză. Aceste situaţii pot reprezenta însă şi ocazii de consolidare a relaţiei între francizor şi francizat care pot conlucra, reunindu-şi resursele pentru a găsi soluţii şi a le aplica.

În orice sistem de franciză există o tensiune între nevoia de uniformitate şi de constanţă şi faptul că uneori trebuie făcute unele excepţii, ca replică la un set de circumstanţe unice. De exemplu, orice sis­tem este proiectat pentru a putea fi implementat în orice regiune geografică, dar pentru ca afacerea să funcţioneze în anumite zone, trebuie realizate unele ajustări. Sau, pe piaţa în care operează un francizat au survenit anumite schimbări (de ordin legal sau economic, etc), iar ca unitatea respectivă să îşi poată continua activitatea, francizorul se vede nevoit să faca anumite excepţii sau să aplice un tratament deo­sebit respectivului francizat.

Nu există cerinţe legale care să îl oblige pe francizor să îi trateze la fel pe toţi francizaţii săi, dar cei care vor să facă excepţii pentru anumiţi francizaţi, trebuie să fie pregătiţi să ofere celorlalţi membri ai reţelei o explicaţie logică şi acceptabilă de către aceştia. Dacă francizorul nu anunţă şi nu explică astfel de acţiuni, apar resentimente din partea celorlalţi francizaţi. De asemenea, nu este o decizie înţeleaptă nici ca francizorul să ascundă faptul că a permis anumite derivări de la linia impusă de sis­tem. Ceilalţi francizaţi vor afla şi vor dori să ştie de ce s-a făcut respectiva excepţie. Bi­ne­înţeles, vor fi supăraţi şi, eventual, vor solicita ca şi lor să li se ofere acelaşi tratament. Francizaţilor nu le convine să afle că francizorul îi favorizează pe unii dintre ei, iar dacă francizorul este perceput astfel, deciziile sale vor fi cu greu acceptate şi im­plementate de către membrii reţelei.

Nu în ultimul rând, lipsa clarităţii în comunicarea dintre francizor şi francizaţii săi poate genera dispute între aceştia.

Pentru rezolvarea unei dis­pute şi, mai ales, pentru o rezolvare constructivă, trebuie cercetate cauzele reale ale aces­tor diferende. Cel mai bine este să evitaţi disputele, iar pentru aceasta trebuie să evaluaţi cu atenţie situaţia şi să discutaţi cu părţile implicate. În Statele Unite ale Americii, precum şi în ţările Uniunii Europene, diferitele organizaţii ale francizorilor şi francizaţilor oferă şi realizează medierea conflictelor între membrii reţelelor de franciză, şi chiar au creat manuale şi reguli de abordare şi de rezolvare a dis­putelor.

imooffice@gmail.com

www.fbb.ro

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb