Pînă acum am vorbit de greşelile făcute din neştiinţă sau din cauza unei informări necorespunzătoare. Unii fran-cizaţi, însă, fac greşeli şi pentru că iau decizii conform cu unele idei preconcepute pe care le au despre franciză, în general.
Cea mai des întîlnită prejudecată privind franciza este că, dacă aţi cumpărat o franciza, succesul vă este asigurat. Franciza este o afacere. Iar, ca orice afacere la început de drum, ris-cul este implicit. Pentru a avea succes trebuie să lucraţi din greu, în program prelungit pentru implementarea planului de afaceri al francizorului. În cazul francizei, avantajul este că aveţi un plan. Necunoscuta acestei ecuaţii este cum veţi im-plementa acest plan.
Alţi francizori pornesc de la ideea că cu cît mai mare, cu atît mai bine. Adică, alăturîndu-vă unui lanţ mai mare de francize, aveţi mai multe şanse de succes. Greşit! Succesul francizatului depinde şi de cît de mult suport şi ajutor primeşte de la francizor, precum şi de calitatea aces-tui ajutor. Nu spun că un lanţ mare de francize ar fi un lucru rău; din contra, faptul că are mulţi francizaţi şi multe unităţi deschise arată că franciza respectivă este de succes. Dar, înainte de semnarea acordului de franciză, interesaţi-vă şi de modul în care se ocupă francizorul de francizaţii săi. Întrebaţi-i pe francizaţii acelui sistem la ce nivelul la care francizorul le oferă suport şi asis-tenţă şi cum i-a ajutat cînd s-au confruntat cu probleme. Aflaţi cîtă grijă le poartă francizorul. De asemenea, puteţi discuta, pentru a putea face o comparaţie, şi cu francizaţi ai altor sisteme, mai restrînse, dar care activează în acelaşi domeniu cu sis-temul vizat de dumneavoastră.
Există şi francizaţi care consideră că ei "ştiu mai bine" şi atunci folosesc planul de afaceri al francizorului parţial, modificîndu-l astfel încît, zic ei, să se potrivească stilului lor de a face afaceri şi specificului local unde activează. O franciză, în general, este construită ca un tot unitar şi să poată funcţiona indiferent de locaţia unităţilor francizate. Oricît de perfectibilă, o franciză nu este ca o maşină care să poată funcţiona şi dacă i se înlocuiesc unele piese cu piese de alt tip.
Pe de altă parte, modificînd planul de afaceri, instrucţiunile din Manualele de Operaţii ş.a.m.d. înseamnă că nu mai respectaţi acea parte din contractul de franciză care stipulează că trebuie să urmaţi întocmai cele înscrise în Manuale şi cele învăţate în cadrul sesiunii de training. Astfel, există mari şanse ca francizorul să solicite încetarea colaborării cu dumneavoastră deoarece aţi încălcat termenii contractului.
Unii pornesc de la premiza că, fiind afaceri formatate, toate sis-temele de franciză sînt la fel, şi, indiferent de profilul acelei afaceri, vor alege să se alăture celui mai extins sistem de franciză unde taxele solicitate sînt cele mai mici. Fiecare sistem de franciză are "cultura" sa şi caracteristicile sale. Gîndiţi-vă că, achiziţionînd acea franciză, în următorii cîţiva ani veţi lucra în cadrul acelei afaceri, zi de zi. Şi, după cum am spus şi într-un articol anterior, trebuie ca afacerea să se şi potrivească stilului dumneavoastră. Discutaţi, mai întîi, cu francizorul şi cu francizaţii săi despre cum vă veţi integra în sistem. Problema nivelelor taxelor de intrare au, într-adevăr, o pondere mare în luarea deciziei de cumpărare, dar nu puteţi cumpăra chiar orice doar pentru că este ieftin. Dar, francizorii au tot interesul ca francizaţii lor să fie motivaţi să rămînă în sistem şi să conducă afaceri de succes (succesul unui sistem de franciză rezidă în succesul francizaţilor săi), de aceea deja unii francizori oferă reduceri ale redevenţelor pentru francizaţii cu vechime în sistem. De asemenea, pentru re-înoirea contractului de franciză, aceştia solicită sume minimale şi fac şi alte tipuri de discount-uri pentru a le semnala francizaţilor că sînt interesaţi ca aceştia să rămînă în sistem şi să aibă succes.
Cînd vă veţi porni în căutarea viitoarei dumneavoastre francize, veţi întîlni şi francizori care vă vor vorbi despre nişa mare de piaţă căreia se adresează afacerea lor, insinuînd astfel că o piaţă largă vă asigură succesul. Fără cerere, fără cumpărători, o afacere nu ar exista. Iar cu cît sînt mai mulţi cumpărători, cu cît nişa de piaţă este mai largă, cu atît mai bine. Dar, doar a avea un număr foarte mare de potenţiali cumpărători, doar acest fapt, singur, nu asigură succesul. Există multe francize "de lux", care se adresează unui grup foarte restrîns, de oameni cu bani sau cu o poziţie de conducere foarte înaltă, şi totuşi au filiale în toată lumea, cu sute de unităţi deschise şi care au un foarte mare succes. Succesul unei francize depinde mult mai mult de training-ul acordat fran-cizaţilor, de modul cum aceştia implementează planurile de afa-ceri, de marketing, know-how-ul acumulat de la francizor, de ajutorul şi asis-tenţa pe care acesta din urmă îl oferă etc., decît de nişa de piaţă căreia i se adresează afacerea respectivă.