Francizarea: Poate fi şi afacerea mea un "McDonalds" sau "Pizza Hut"?

Corina Driga, franchise consultant imooffice@gmail.com www.fbb.ro
Ziarul BURSA #Companii #Franciză / 14 aprilie 2006

Aveţi o afacere care se bucură de succes şi deja vă gîndiţi să o dezvoltaţi, să o extindeţi. Doriţi ca această extindere să fie, însă, benefică pentru afacere, de aceea apare întrebarea "cum este mai bine să fie făcută?". Francizare sau deschidere de reprezentanţe?

Răspunsul la această întrebare depinde de doi factori: ce fel de afacere doriţi să aveţi şi, res-pectiv, ce fel de afacere aveţi acum. În primul rînd, posibilitatea francizării depinde de tipul afacerii. Apoi, în funcţie de ce fel de afacere doriţi să aveţi, francizarea poate fi sau nu cea mai bună cale de dezvoltare.

Tipul afacerii

Aţi început ca marea majoritate din România care a ales calea antreprenoriatului după 1989. Aţi venit cu un concept de afacere, fie că este vorba de un restaurant fast-food sau de un atelier de reparaţii sau de o firmă care prestează diferite servicii; aţi deschis prima unitate şi aţi înregistrat profituri şi succes. Dar, odată francizată această idee, va înregistra acelaşi succes?

Ceea ce a fost o oportunitate pentru dumneavoastră s-ar putea să nu pară ca o ocazie şi pentru ceilalţi. Şi, de obicei, clienţii cumpără atîta timp cît obiectul acestei cumpărături le apare ca o oportunitate. De aceea, oricît succes ar înregis-tra o afacere, dacă potenţialii francizaţi nu vor vedea în achiziţionarea ei o şansă de succes şi de profit, această afacere nu va funcţiona ca franciză. De exemplu, în cazul restaurantelor DrGusto nu este vorba de vînzarea de piadine, ci dacă deţinerea unui restaurant fast-food în care se vînd piadine reprezintă o oportunitate excelentă în mintea potenţialilor clienţi.

De aceea tipul afacerii este extrem de important. De aceea este vital ca franciza să se bazeze pe un concept care să aprindă imaginaţia viitorilor francizaţi, să îi convingă că des-chizînd o unitate (sau mai multe) care oferă produsul sau serviciul respectiv, vor avea succes şi profituri considerabile. Acest concept trebuie să fie o idee nouă, dar simplă, precum un nou tip de fast-food sau o tehnologie novatoare etc. De asemenea, este mult mai uşor de realizat marketingul şi publicitatea pentru o afacere care "sună" ca o bună ocazie pentru potenţialii francizaţi, decît pentru un concept care presupune operaţiuni complexe sau cunoştinţe extrem de specializate.

Produsul sau serviciul

Un concept revoluţionar, acea idee extrem de simplă la care însă nimeni nu s-a gîndit însă, nu este de ajuns. Franciza va trebui să ofere un produs sau un serviciu superior faţă de ceea ce există pe piaţă. Produsul sau serviciul oferit trebuie să aibă anumite caracte-ristici pozitive care să-l diferenţieze de ceea ce există deja şi să-l impună pe piaţă. Şi, bineîn-ţeles, să fie de calitate.

Cînd realizezi un produs sau un serviciu superior devine posibil şi controlul asupra calităţii acestuia. Cei care apelează la produsul sau la serviciul oferit de o franciză în loc să aleagă alt tip de companie o face tocmai pentru că ştie că beneficiază de acelaşi standard de calitate indiferent de locaţia unităţii, fie că este în Moldova, Bucureşti, Europa sau America. Acesta este unul din motivele principale ale acestei alegeri pe care o face consumatorul, dar şi unul dintre principiile de bază ale sistemului de franciză.

Astfel ajungem la un alt factor extrem de important care condiţionează posibilitatea francizării unei afaceri: produsul sau serviciul oferit trebuie să permită, prin natura sa, o standardizare. Revenind la exemplul cu DrGusto, o piadină servită la Oradea trebuie să aibă aceleaşi calităţi (gust, prospeţime etc) cu o piadină servită la Iaşi sau la Giurgiu. Este posibil acelaşi lucru şi cu produsul sau serviciul oferit de afacerea dumneavoastră? Dacă produsul sau serviciul, precum şi calitatea acestora, nu pot fi replicate întocmai, atunci francizarea conceputului dumnea-voastră va sta sub semnul întrebării. Francizarea unei afaceri presupune schimbări totale şi profunde în cadrul afacerii iniţiale. Deja vă adresaţi unui alt tip de clienţi, deci, ca viitor francizor va trebui să vă adaptaţi modul de a conduce afacerile şi de a le opera, la noile condiţii.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb