Garanţie de doi ani pentru "Autostrada Transilvania"

Ancuţa Stanciu, Cătălin Deacu
Ziarul BURSA #Companii #Construcţii / 19 noiembrie 2008

Reprezentaţii "Bechtel" susţin că li s-a sugerat să încetinească ritmul lucrărilor

Reprezentaţii "Bechtel" susţin că li s-a sugerat să încetinească ritmul lucrărilor

(Interviu cu domnul Michael John Mix, directorul de proiect al Bechtel Internaţional pentru Autostrada Transilvania)

Partea II

Reporter: A urmat o rectificare...

Michael John Mix: Atunci, am aşteptat o primă rectificare de buget, ce a avut loc în martie şi a devenit operaţională în mai, pentru a face primele plăţi.

În consecinţă, lucrările efectuate în decembrie 2007, ianuarie, februarie şi puţin din martie au fost plătite în mai. Apoi nu au mai fost bani, iar Guvernul a trebuit să facă o nouă rectificare de buget şi lucrările efectuate în restul din martie şi în aprilie au fost plătite în iulie, iar în octombrie au mai plătit pentru mai, iunie şi foarte puţin din iulie. Aşadar, acum, în noiembrie, sunt restante plăţile eferente lucrărilor efectuate în iulie, august, septembrie, octombrie şi, în curând, noiembrie. Pe tot parcursul anului au fost întârzieri la plată.

Reporter: Opriţi lucrul când sunt întârzieri la plată?

Michael John Mix: Nu, nu ne-am oprit, am continuat să lucrăm. Există o clauză contractuală ce prevede dobândă pentru plăţile întârziate, iar aceasta creşte pe zi ce trece, fără a fi necesar. Apoi discutăm cu Guvernul pentru a găsi soluţii de finanţare ca să putem continua lucrările şi să menţinem locurile de muncă.

Aş dori să mai spun ceva legat de plata în avans. Am văzut tot felul de declaraţii că nu am plătit avansul, sau că ar trebui să lucrăm pentru ca suntem plătiţi în avans. Avansul, cum spuneam, se restituie lunar. În acest moment, din avansul primit în ianuarie nu mai avem de restituit decât 16 milioane, care se poate face până la sfârşitul anului. Dar suma pe care o avem de încasat de la CNADNR este mult mai mare decât această rămăşiţă din avans pe care noi trebuie s-o dăm înapoi.

Reporter: Dar trebuie să includeţi şi creşterea preţurilor materialelor de construcţii, nu?

Michael John Mix: În cadrul renegocierii cu Guvernul Tăriceanu, am dorit să clarificăm problema creşterii preţurilor în directă corelare cu indexul preţurilor de consum din România. Dacă apar schimbări ale costului muncii, ale preţului combustibililor, ceea ce s-a şi întâmplat, sau schimbări ale preţului oţelului pe piaţa internaţională, există o formulă matematică ce se aplică atât în cazul creşterilor, cât şi în cazul reducerilor de preţ. Nu facem altceva decât să urmăm ce scrie în contract. Este normal pentru un proiect de lungă durată, ce se întinde pe mai mult de trei ani. Este imposibil să faci previziuni pe o perioadă mai mare.

Reporter: Prin urmare aţi cerut mai mulţi bani?

Michael John Mix: Am cerut să fim plătiţi pentru munca pe care o facem. Contractul pe care îl avem este unul bazat pe preţuri unitare. Sunt prevăzute preţuri fixe pentru fiecare metru cub de pământ escavat, pentru fiecare metru cub de beton turnat şi tot aşa. Acest lucru nu se schimbă. Ceea ce se poate schimba, şi am menţionat mai devreme, sunt tipul de teren şi complexitatea lucrărilor. Dacă vrei un viaduct peste un lac de acumulare, creşte cantitatea de beton, scade volumul de excavaţii iar controlul costului final cade în sarcina Guvernului. Autorităţile sunt cele care proiectează şase din cele opt sectoare. Ei sunt cei care fac proiectul tehnic.

Reporter: Ce relaţie aveţi cu Compania Naţională de Autostrăzi?

Michael John Mix: Pentru noi, este o dezamăgire să fim criticaţi în presă pentru diverse lucruri în loc să fim cu toţii bucuroşi că facem progrese.

Sunt atât de multe lucruri pe care le putem face împreună. Dacă ne concentrăm eforturile şi energia pentru a termina lucrările mai repede, atunci se vor termina mai repede, iar oamenii vor beneficia de rezultat mai repede. Am avut un an bun, în ciuda faptului că am fost singuri în această activitate. Ultima achiziţie de teren s-a efectuat în 2007. Este incredibil!

Reporter: Se pare că nu aveţi o relaţie prea bună cu această companie...

Michael John Mix: Noi le punem la dispoziţie toate informaţiile pe care le avem, dar aceştia nu au reuşit să realizeze cateva lucruri foarte dificile, cum ar fi achiziţia de teren şi mutarea utilităţlor. La cinci ani de la începutul proiectului, terenul încă nu este disponibil.

Reporter: De ce credeţi că Guvernul nu a făcut exproprierile necesare?

Michael John Mix: Autorităţile au revizuit procedura de expropriere în octombrie pentru a o transforma într-un proces mai uşor de înţeles şi mai rapid prin care să obţină terenul necesar investiţiilor majore, precum autostrăzile. Sperăm că aceste modificări vor îmbunătăţi situaţia. Acum patru ani, reglementările erau diferite, autorităţile şi-au dat seama că lucrurile nu merg şi le-au schimbat la nivel parlamentar. Rămâne de văzut cum vor merge lucrurile de acum încolo. Chiar dacă procesul decurge bine, este nevoie şi de bani, pentru a plăti pentru terenurile expropriate.

Reporter: Se vehiculează că mulţi politicieni, din toate partidele, au cumpărat teren în zona Autostrăzii Transilvania şi acum se aşteaptă să le vândă...

Michael John Mix: Trebuie de menţionat două aspecte. Noi nu avem niciun fel de implicare în achiziţia de terenuri. Nu facem cadastru şi nu suntem implicaţi în negocieri. CNADRN este în întregime responsabilă de această activitate. Al doilea lucru pe care vreau să-l spun este că ştim foarte bine care ne este graficul de execuţie şi când anume avem nevoie de o anumită bucată de teren pentru a putea continua lucrul eficient. Noi transmitem aceste informaţii Companiei Naţionale de Autostrăzi împreună cu utilităţile ce trebuie mutate şi sperăm că aceştia ne vor preda terenul la timp, pentru ca noi să putem lucra liniar, fără întreruperi.

Reporter: Câţi kilometri trebuie să cumpere Compania Naţională de Autostrăzi?

Michael John Mix: Patru sute cincisprezece kilometri liniari.

Reporter: Aveţi idee cât va costa?

Michael John Mix: Nu, nu sunt implicat în achiziţii. Preţul depinde de mulţi factori. În opinia mea, o autostradă este ceva ce trebuie să dureze veşnic.

Dacă vrei să cumperi teren pentru o autostradă, astăzi, trebuie să te întrebi: Voi avea nevoie de mai mult teren în viitor? Voi avea nevoie de trei benzi pe sens? Voi avea nevoie de teren pentru benzinării, hoteluri, restaurante, service auto? Sau trebuie să mă limitez la minimum posibil în prezent?

Reporter: Aveţi suficienţi bani să terminaţi proiectul?

Michael John Mix: Noi nu suntem un fond de investiţii. Guvernul ne plăteşte pentru ceea ce facem. Ca să vă răspund, vă spun că, anul acesta, am fi putut face de două ori mai mult decât am făcut, dar ni s-a spus să încetinim puţin. Cred că acesta ar fi un indicator. Până în prezent, nu am fost plătiţi pentru lucrările realizate în iulie, august, septembrie şi octombrie. Cum spuneam, nu cerem mai mulţi bani, ci banii pentru ceea ce am lucrat.

Reporter: Până la urmă, cât va costa Autostrada Transilvania?

Michael John Mix: Este o bună întrebare. Compania Naţională de Autostrăzi, cea care face proiectarea, trebuie să fie foarte pragmatică. Ei sunt cei care proiectează şase secţiuni.

Reporter: Dar un kilometru de autostradă?

Michael John Mix Nu am idee cine ar putea spune aşa ceva. Depinde de la kilometru la kilometru, în funcţie de teren, de noduri rutiere, de lucrări şi multe altele. Nu se poate da un preţ. Nu vă pot spune ceva ce nu ştiu şi nu vreau să inventez o cifră.

Reporter: Câţi kilometri vor fi gata în 2010?

Michael John Mix: Tot ce pot să vă spun este că, în momentul de faţă, ni s-a predat mai puţin de jumătate din teren şi nu ştim care va fi bugetul. Ceea ce este important este ca noi şi Compania Naţională de Autostrăzi să lucrăm îndeaproape în loc să avem un soi de negativism de senzaţie în presă, ce nu ajută pe nimeni.

Reporter: Comparativ cu alţi clienţi, alte ţări, cât de bine pregătit a fost Guvernul în 2004, când v-a cerut să construiţi autostrada?

Michael John Mix: Oriunde este dificil să obţii terenul pentru o autostradă. Este vorba de distanţe lungi şi foarte mulţi proprietari. Asta e valabil oriunde în lume. Diferenţa stă în modul în care procedezi atunci când ai probleme. Poţi să nu faci nimic un an întreg, sau poţi să înţelegi situaţia, să iei o decizie şi să o implementezi pentru a realiza ceva. Trebuie să lucrăm împreună pentru a finaliza autostrada. Dacă într-un loc sunt utilităţi ce trebuie mutate şi peste cinci ani sunt tot acolo, atunci avem o problemă.

Reporter: De câte ori s-a modificat proiectul de la început?

Michael John Mix: Când am negociat contractul pentru prima data, în 2003, a existat un studiu de prefezabilitate, procurat de Guvern. Apoi a urmat un studiu de fezabilitate, aceştia fiind paşii de urmat în sistemul românesc de lucrări civile. Acest studiu de fezabilitate a fost finalizat, cred, în aprilie 2004. Trebuie spus că au existat modificări ale aliniamentului între studiul de prefezabilitate şi cel de fezabilitate. Ambele au fost făcute de CNADRN. Aceştia ne-au dat studiul de fezabilitate, iar noi nu am facut nicio modificare de atunci, din aprilie 2004. Mă refer acum la direcţia generală a aliniamentului, de la Braşov la Târgu Mureş. Acest aliniament, pe care l-am primit de la Compania Naţională de Autostrăzi, fusese modificat.

Reporter: Deci de câte ori?

Michael John Mix: O singură dată, dar schimbările au fost semnificative. De exemplu, în Judeţul Bihor, a fost adăugat un viaduct peste un bazin, ce nu făcea parte din discuţiile iniţiale. Acest lucru a crescut semnificativ costurile. Vorbim despre un viaduct de 1,8 kilometri ce nu a făcut parte din planul iniţial. Pentru mine, o schimbare de aliniament este atunci când muţi linia cu un kilometru sau adaugi structuri majore, sau un nod rutier.

Reporter: Mai există şi problema autostrăzii paralele, ce urma a fi construită printr-un proiect european...

Michael John Mix: Cele două coridoare sunt separate de Carpaţi. Studiile arată ca mai puţin de 10% din trafic va fi partajat. Este vorba de ceea ce noi numim "bazine de trafic", unul în sud şi unul în nord. O ţară nu trebuie să fie mulţumită cu o singură autostradă. O ţară are nevoie de un sistem de autostrăzi nord-sud, est-vest. În cazul nostru, este vorba de o autostradă în nordul Carpaţilor şi una în sud. Ca ţară, eu nu aş spune că vreau doar o singură autostradă.

Reporter: Se vehiculează că perioada de garanţie este de cinci ani. Este adevărat?

Michael John Mix: Perioada de garanţie este prevăzută în contract.

Este rezultatul negocierilor cu Guvernul şi a reglementărilor naţionale în domeniu. Avem o perioadă de garanţie de doi ani. Nu sunt sigur că înţelegem acelaşi lucru. Toată lumea spune că este foarte puţin.

Reporter: Doi ani garanţie pentru o autostradă?

Michael John Mix: Durata de viaţă standard a unei autostrăzi este reglementată de normele naţionale, pe care noi le urmăm. Mai există o perioadă de zece ani pentru defecte ascunse şi mai este o clauză de garanţie imediată, care spune că orice se strică în doi ani, se repară fără costuri suplimentare. Această perioadă ar fi putut fi de un an, de trei ani, oricât. Atât a ales Guvernul.

Reporter: Cu ce companii de proiectare lucrează Compania Naţională de Autostrăzi?

Michael John Mix: Companii locale, din câte ştiu, este vorba de Search, Poyry şi Iptana.

Reporter: Iar Bechtel?

Michael John Mix: Holcim, Rompetrol, Lafarge, Mittal Steel... 95% din costurile noastre rămân în România. Am urmat un proces de selecţie structurată pentru a ne asigura că produsele pe care le cumpărăm sunt de calitatea dorită, sunt livrate la momentul potrivit şi au un preţ bun.

Reporter: La acest proiect lucraţi şi cu o companie din Turcia. Cum veţi împărţi profitul?

Michael John Mix: Încă de la bun început, strategia noastră de execuţie a fost gândită să includă colaborarea cu partenerul nostru de peste 20 de ani, Enka. Am lucrat cu ei la foarte multe proiecte în Europa de Est şi în Caucaz.

Reporter: Cine sunt proprietarii acestei companii?

Michael John Mix: Familia Tara. Enka este una dintre cele mai mari şi mai respectate companii din Turcia. A fost înfiinţată cu peste 50 de ani în urmă. Anul acesta a fost desemnată cea mai bună companie de construcţii din România.

Reporter: În contextul crizei internaţionale şi al surplusului de forţă de muncă generat de aceasta, credeţi că puteţi să acceleraţi ritmul lucrărilor?

Michael John Mix: Dacă Guvernul achiziţionează terenuri suplimentare şi mută utilităţile ce trebuie mutate, cred că avem capacitatea de a reacţiona rapid.

Reporter: Premierul Tăriceanu spunea că una dintre modalităţile de contracarare a crizei economice constă în investiţii masive în infrastructură, care să absoarbă forţa de muncă devenită disponibilă...

Michael John Mix: Într-adevăr, când proiectul nostru va ajunge la intensitate maximă, vom avea cam 8.500 de oameni şi există studii ce arată că numărul total de locuri de muncă ce se vor crea poate ajunge la 25.000, dacă ţinem cont de subcontractori şi furnizori.

Reporter: Dar aţi anunţat şi concedieri...

Michael John Mix: Nu am anunţat concedieri. Ceea ce am spus, este că cei care nu-şi fac treaba, sau cei care au venit să lucreze pentru noi nu au nivelul de calificare pe care l-au pretins, atunci vom acţiona în consecinţă. Este perfect normal într-o companie.

Reporter: Ce credeţi că se va întâmpla după următoarele alegerile?

Michael John Mix: Sunt o fire optimistă, aşa că mă gândesc că toate partidele politice susţin că această autostradă este o componentă esenţială, fundamentală, a dezvoltării ţării.

Reporter: Veţi renegocia contractul cu viitorul Executiv?

Michael John Mix: Nu este nevoie să renegociem. Avem un contract, îl respectăm şi facem progrese. Ştiu că toate partidele politice consideră acest contract ca fiind foarte important pentru dezvoltarea ţării. Trebuie să ne concentrăm pe lucrul efectiv şi nu pe dezbateri.

Reporter: Ce se va întâmpla dacă următorul Guvern va dori să rezilieze contractul?

Michael John Mix: Consecinţele cele mai importante vor fi suportate de români, pentru că autostrada va fi întârziată foarte mult. Evident vom lua măsuri.

Reporter: Va participa Bechtel la alte licitaţii publice pentru lucrări în România?

Michael John Mix: Eu sunt manager de proiect, al unui singur proiect, şi nu mă pot pronunţa în acest sens. Îl terminăm pe acesta şi după aceea vorbim.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb