Ministerul Turismului a elaborat un proiect de act normativ care prevede, pe lângă modificări de organigramă, desfiinţarea reprezentanţelor externe ale acestei instituţii, adică a organismelor care se ocupă cu promovarea turismul românesc în străinătate şi cu atragerea de turişti străini în România, potrivit unui comunicat de presă transmis redacţiei.
Gheorghe Fodoreanu, preşedintele Invitation Romania, specializat pe incoming, ne-a declarat că această măsură este împotriva incomingului şi contra intereselor turismului românesc.
Domnia sa ne-a precizat: "De-a lungul anilor târgurile şi directorii de birouri din străinătate au fost singurele surse de promovare ale turismului românesc în străinătate. Trebuie să ţinem cont că directorii din străinătate capătă valoare cu timpul, sunt ca vinul - cu cât îmbătrânesc, cu atât sunt mai buni. Incomingul este o piaţă bazată pe relaţii, este o mare greşeală să-I schimbi la 4 ani, se pierde astfel toată munca".
Potrivit comunicatului trimis de minister, necesitatea desfiinţării birourilor externe ale Ministerului Turismului şi regândirii modului de reprezentare turistică pe plan internaţional a României este dată atât de analizele interne făcute de la preluarea mandatului de către Ministrul Mircea-Titus Dobre, cât şi de datele relevate de raportul Curţii de Conturi privind activitatea fostului ANT în 2015.
Instituţia de control a constatat o serie de nereguli grave în privinţa modului de funcţionare a birourilor de promovare externă şi a cheltuirii banilor publici, care confirmă rezultatul analizei interne făcută de conducerea Ministerului Turismului, notează sursa citată.
Comunicatul MT mai spune: "S-a constatat că birourile de promovare externă ale Ministerului Turismului au funcţionat pe bugete create artificial, după bunul plac al reprezentanţilor din cadrul acestor birouri de promovare, fără a exista un control minimal asupra justeţei sumelor avansate drept cheltuieli. Contrar tuturor normelor în vigoare aplicabile misiunilor externe, la nivelul reprezentanţelor externe ale Ministerului Turismului nu a existat un plafon maxim al cheltuielilor pentru chirie, ci a fost doar o condiţie referitoare la suprafaţa admisă, care, conform raportului Curţii de Conturi, nici aceasta nu a fost respectată de unii angajaţi ai acestor birouri. S-au constatat, de asemenea, discrepanţe majore la chiriile pentru birouri şi locuinţele angajaţilor între reprezentanţe din ţări comparabile ca nivel de trai, acestea variind între 1347 euro şi 5357 euro/ lună. Astfel, s-a ajuns la situaţia ca peste 70% din totalul bugetului alocat birourilor externe să reprezinte cheltuieli cu chiriile. Unele reprezentanţe nu au prezentat, la solicitarea conducerii instituţiei, contractele de închiriere a spaţiilor sau anexele la acestea pentru prelungirea duratei lor".
Potrivit ministerului de resort, parte importantă a cheltuielilor făcute de reprezentanţele externe ale Ministerului Turismului nu au fost înregistrate în contabilitatea instituţiei, făcându-se deconturi fără documente justificative în spate. Pe parcursul anilor, suma nejustificată a ajuns la peste 500.000 euro.
În urma deciziei de desfiinţare a birourilor de promovare din străinătate, în 90 de zile angajaţii acestora urmează să fie rechemaţi de la post. Aceştia vor avea statutul de angajaţi ai ministerului Turismului, având posibilitatea de a participa la concursul organizat pe parcursul acestui an.
MT mai spune: "În această perioadă, Ministerul Turismului, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Muncii, vor elabora un statut al angajaţilor din reprezentanţele de promovare turistică externe şi un regulament de concurs, în baza căruia să fie ocupate aceste posturi. Viitorii angajaţi externi vor avea un mandate de 4 ani, evitându-se astfel situaţia de angajaţi pe perioadă nedeterminată ai acestor birouri (SUA - 23 ani, Austria - 17 ani, Rusia - 16 ani, Germania - 12 ani, Franţa şi Italia- 10 ani, Polonia - 8 ani, Anglia - 5 ani), fără un control real al activităţii lor şi fără o imagine clară a eficienţei la post".
Ministerul Turismului precizează că îşi doreşte ca promovarea României pe pieţele externe să fie făcută corect, coerent şi eficient. Astfel, reprezentanţii din cadrul birourilor de promovare turistică a României vor beneficia de autonomie administrativă, dar activitatea lor va fi coordonată de şefii misiunilor diplomatice din ţările în care se va considera necesară prezenţa instituţională a Ministerului Turismului.
De asemenea, ministerul de resort va decide relocarea unor birouri de promovare turistică în ţări care pot fi furnizoare de turişti pentru România (de exemplu, ţările scandinave şi Benelux), dar numărul total al reprezentanţelor externe va rămâne de 14. De asemenea, pentru optimizarea cheltuielilor, Ministerul Turismului va analiza cu Ministerul Afacerilor Externe oportunitatea găzduirii unor birouri de promovare turistică externă la sediile misiunilor diplomatice.