Sistemul de avertizare a populaţiei în situaţii de urgenţă "RO-ALERT" va fi implementat pe teritoriul ţării noastre în scopul prevenirii pierderii de vieţi omeneşti ca urmare a fenomenelor meteorologice şi hidrologice periculoase, stabileşte o Ordonanţă de Urgenţă adoptată astăzi de Guvern, potrivit unui comunicat oficial.
Prin sistemul "RO-ALERT" vor fi transmise populaţiei mesaje de avertizare în timp real, prin intermediul tehnologiilor moderne din domeniul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiilor, precizează Executivul.
Sisteme similare şi-au dovedit eficienţa în SUA, Olanda, Lituania, Franţa, Germania şi Belgia.
Potrivit sursei citate, "RO-ALERT" are o serie de avantaje: transmiterea unor mesaje de avertizare adaptate evenimentului iminent prin intermediul reţelelor operatorilor de telefonie mobilă; transmiterea rapidă a mesajelor către toţi utilizatorii aflaţi în arealul ameninţat chiar în condiţii de congestie a reţelelor operatorilor de telefonie mobilă; afişarea instantanee a mesajelor pe ecranul terminalului mobil fără a fi necesară vreo intervenţie a utilizatorului; repetarea ciclică a mesajelor de alertare la intervale de timp configurabile; receptarea mesajelor de avertizare şi de către terminalele aflate în roaming; acurateţea mesajelor de avertizare, formulate doar pe baza informaţiilor furnizate de surse autorizate.
Sistemul va fi pus în aplicare de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI) prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), cu suportul tehnic al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi va fi operat de către structurile operaţionale cu funcţionare 24/24 ale IGSU şi structurilor subordonate acestuia. Ca sistem de backup, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă va dispune de un terminal cu aceleaşi funcţionalităţi.
Secretarul de stat - şef al DSU din MAI este desemnat responsabil pentru coordonarea tuturor activităţilor care privesc finanţarea, derularea procedurii de achiziţie, livrarea şi punerea în funcţiune a sistemului "RO-ALERT", menţionează Guvernul.
Achiziţia echipamentelor hardware, a aplicaţiilor software şi a serviciilor de instalare şi punere în funcţiune aferente, necesare pentru implementarea sistemului, va fi realizată de IGSU în regim de urgenţă, conform Legii 98/2016 privind achiziţiile publice, prin procedura de negociere fără publicare prealabilă.
În comunicat se mai arată: "Realizarea achiziţiei în regim de urgenţă are scopul să preîntâmpine pierderea de vieţi omeneşti şi producerea de pagube materiale în cazul în care ar avea loc fenomene meteo periculoase. Pentru realizarea achiziţiei, Guvernul a alocat prin ordonanţa de urgenţă adoptată astăzi 30,4 milioane de lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, în bugetul MAI, pentru IGSU. Diferenţa dintre această sumă şi valoarea contractului de achiziţie publică încheiat în urma procedurii de atribuire se restituie la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului până la sfârşitul anului".