HP a crescut constant cota de piaţă pe PC-uri, în anii de criză

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Companii #IT / 21 februarie 2013

HP a crescut constant cota de piaţă pe PC-uri, în anii de criză

Interviu cu Tiberiu Dobre, director de ţară pe Divizia "Printing and Personal Systems" din cadrul Hewlett Packard

Piaţa românească de computere pentru uzul personal a crescut cu 5,6%, în 2012 faţă de anul precedent. Pe acest domeniu, Hewlett Packard (HP), liderul IT la nivel mondial, a crescut cu 18%. Recent, HP a lansat, pe piaţa noastră, cinci produse cu touch screen, destinate clienţilor individuali, dar şi companiilor cu exigenţe în domeniu.

Tiberiu Dobre, director de ţară pe Divizia de "Printing and Personal Systems" din cadrul HP ne-a vorbit, în cadrul unui interviu, atât despre evoluţia şi perspectivele companiei, cât şi despre piaţa noas­tră de computere, în context european.

Reporter: În toamna anului trecut, diviziile de PC şi printing din cadrul HP România s-au contopit, formând divizia "Printing & Personal Systems". Care este strategia ce a stat la baza acestei mişcări?

Tiberiu Dobre: Aceste două divizii au fost reunite întrucât, prin noua direcţie strategică, ne propunem, în primul rând, să servim mai bine clientul final. În acelaşi timp, însă, această optimizare aduce şi multe economii, care vor fi reinves­tite exclusiv în cercetare şi dezvoltare. Vorbim despre noua direcţie strategică a companiei, iar acesta este doar începutul, politica de inves­tiţie în cercetare şi dezvoltare ur­mând să-şi arate roadele în a doua jumătate a anului 2013.

Reporter: Recent, aţi lansat cinci noi produse pe segmentul PC şi aţi subliniat că mai urmează şi altele. Ne puteţi oferi detalii des­pre produsele pe care le veţi aduce pe piaţa noastră?

Tiberiu Dobre: Există informaţii interne despre produsele care vor veni şi sunt teribil de interesante. Foarte multe produse vor fi lansate în a doua parte a acestui an şi începutul lui 2014, urmând să vorbim, astfel, despre un portofoliu HP transformat fundamental.

Reporter: Toate produsele lansate la începutul lunii februarie sunt cu ecran tactil. Ce pondere au aceste PC-uri în cifra de afaceri realizată de companie pe segmentul de computere?

Tiberiu Dobre: Estimarea mea este că în acest an calendaristic produsele cu touch screen vor reprezenta circa 5% din cifra noastră de afaceri. La nivelul pieţei, ponderea PC-urilor cu ecran tactil probabil că este mai mare, dacă includem tabletele, şi consider că proporţia lor în cifra de afaceri HP va creşte accelerat, în următorii ani.

Reporter: Cum vedeţi evoluţia "Hewlett Packard" România pe segmentul de computere?

Tiberiu Dobre: Noi ne dorim să creştem mai repede decât piaţa. Dacă în 2012 piaţa a crescut cu 5,6% şi noi cu 18%, având o cotă de piaţă de 18,5% pe segmentul de computere, în acest an intenţionăm să mărim această cotă şi să atingem o creştere a vânzărilor în domeniu de două cifre. Nimeni nu credea că în 2009, când piaţa de PC-uri s-a prăbuşit cu peste 60%, că o companie care nu avea cele mai ieftine produse din piaţă putea să-şi propună şi să reuşească să crească cota de piaţă. Noi, de patru ani, creştem constant cota de piaţă în România.

Reporter: Având în vedere apariţia tabletelor şi modul în care a evoluat acest segment, puteţi să ne spuneţi ce modificări au avut loc în piaţa de PC-uri, în ceea ce priveşte modul în care aceasta este împărţită?

Tiberiu Dobre: Piaţa de tablete cu siguranţă a crescut foarte mult. Dacă în urmă cu unu-doi ani aceasta era o nişă, astăzi nu mai reprezintă nicidecum o nişă. Deocamdată, segmentul tabletelor nu este o piaţă unde noi jucăm. Tableta pe care am lansat-o de curând se adresează în primul rând segmentului de business, având un sistem de operare Windows 8 complet.

De asemenea, notebookurile se regăsesc pe o tendinţă crescă­toare a pieţei, în timp ce segmentul de desktopuri are o evo­luţie constantă. Pe partea de desk­topuri, noi am reuşit să creştem cota de piaţă, în timp ce la nivel naţional acest segment înregistrează aceeaşi cifră de circa trei ani. Ponderea semnificativă vine de la companiile de talie mare, de stat sau private, care doresc un mediu de lucru modern şi în acelaşi timp urmăresc să reducă mobilitatea din considerente de securitate a datelor.

Reporter: Dacă anul trecut piaţa de PC-uri a crescut cu 5,6%, ce estimări aveţi pentru anul în curs, referitoare la acest segment?

Tiberiu Dobre: Rezultatul înregistrat anul trecut este unul bun, avem o piaţă cu o creştere moderată, asemănătoare cu creşterea unei pieţe mature. Acele galopări de 20-30% de care ne-am bucurat înainte de 2009 nu vor reveni foarte curând. În 2008, piaţa noastră ajunsese la circa 1,1 milioane de unităţi, iar anul trecut aceasta se ridica la puţin peste 700.000 de unităţi vândute. În prezent, tot ceea ce ne putem dori este să păstrăm o creştere a pieţei de 5-10%.

Reporter: Cum ne situăm, ca ţară, în regiune, din punct de vedere al pieţei computerelor?

Tiberiu Dobre: În regiunea de Sud-Est a Europei, România deţine circa 30% din segmentul de PC-uri, această piaţă fiind de două ori mai mare decât cea din Bulgaria şi cu 20% mai mare faţă de piaţa din Ungaria.

Reporter: În ce stadiu se află segmentul de printing?

Tiberiu Dobre: Piaţa de printing nu este una tocmai în creştere, este un segment cu tendinţă de scădere, iar noi, în calitate de lider în domeniu, avem rolul să diminuăm această scădere şi să stabilizăm sau poate chiar să creştem piaţa de printing.

Reporter: Şi în acest domeniu tehnologia avansează destul de repede...

Tiberiu Dobre: Într-adevăr, în business-ul de printing, tehnologia galopează. În ceea ce priveşte produsele care conţin tehnologie fără fir, cred că 95% din ceea ce comercializăm noi, în acest segment, are tehnologie wireless inclusă.

Reporter: Care este cea mai nouă tehnologie pe care HP a lansat-o pe piaţa de printing?

Tiberiu Dobre: Ultima abordare curajoasă pe care HP o propune, pentru imprimantele cu jet de cerneală, se cheamă "Ink Advantage" şi asigură de două ori mai multe pagini tipărite la un cartuş de cerneală care are acelaşi cost. Deja avem această tehnologie de şase luni pe piaţă şi rezultatele nu în­târ­zie să apară, fiind foarte bine asimilată. Ponderea echipamentelor "Ink Advantage" în totalul imprimantelor cu cerneală a crescut accelerat şi probabil că, la nivelul consumatorului final, ele pot înlocui total vechea tehnologie. În aceste condiţii, consider că ne îndreptăm într-o direcţie în care vom stagna descreşterea pieţei de printing cu cerneală.

Reporter: Ce cotă de piaţă are compania pe segmentul imprimantelor cu jet de cerneală?

Tiberiu Dobre: La nivelul anului 2012 am înregistrat rezultate bune, dar o performanţă foarte bună am avut-o la finele anului trecut, când cota de piaţă a fost de 57%.

Reporter: Şi pe segmentul imprimantelor cu laser?

Tiberiu Dobre: Pentru echipamentele laser avem, de asemenea, o performanţă foarte bună. În al patrulea trimestru din 2012 am atins o cotă de piaţă de 36%. Anul acesta ne propunem să creştem cota de piaţă către 40%.

Reporter: HP are foarte mulţi angajaţi în ţara noas­tră...

Tiberiu Dobre: Este adevărat că operaţiunea HP în România este una dintre cele mai consistente investiţii străine pe piaţa muncii de la noi. Suntem cel mai mare angajator din industria IT românească, în prezent HP România numărând peste 3.500 de angajaţi. La nivel mondial avem circa 130.000 de angajaţi. Trebuie să facem distincţie, însă, între organizaţia comercială şi organizaţia de suport, care, într-adevăr, numără peste 3.000 de angajaţi şi care deserveşte zona Europei, a Orientului Mijlociu şi a Africii (EMEA). De aici, numărul mare de angajaţi în ţara noas­tră. Românii sunt foarte serioşi şi sârguincioşi la locul de muncă, cunosc multe limbi străine. Un centru de suport pentru o arie atât de mare înseamnă vorbitori de diverse alte limbi în afara celor de circulaţie internaţională.

Reporter: În ce stadiu este ancheta Consiliului Concurenţei, care investighează HP pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţă?

Tiberiu Dobre: Această investigaţie, care a pornit în urma unei sesizări, este în curs. Pe o piaţă concurenţială unde adesea există un învingător şi cel puţin un învins, se întâmplă astel de lucruri. Sunt convins că au fost şi vor mai fi tot felul de sesizări, dar HP nu ar fi putut deveni lider dacă ar fi avut o atitudine neconformă cu economia de piaţă. Noi încercăm şi credem că şi reuşim să facem un business cât se poate de corect. Astfel că, din punctul nostru de vedere, nu avem nimic de ascuns. Consiliul Concurenţei este binevenit să inspecteze ori de câte ori doreşte. Suntem optimişti că procedura este pe ultima sută de metri şi aşteptăm concluzia finală.

Reporter: Cum evaluaţi piaţa de IT din ţara noastră, comparativ cu pieţele de profil din celelalte state europene?

Tiberiu Dobre: Românul este în general foarte atras de tehnologie şi cu siguranţă orientarea noastră către IT ne poziţionează printre cele mai interesate naţiuni pentru tot ceea ce înseamnă tehnologia informaţiei. Trebuie să ţinem cont, însă, şi de puterea de cumpărare a românilor, pentru că, dacă ne comparăm cu ţările vestice, acesta este contrastul principal. Noi cheltuim, în medie, mult mai puţin decât europenii pentru tehnologia IT. Mai precis, există segmente la vârf care-şi permit aceeaşi tehnologie cu corespondenţi din aceeaşi clasă socială din Europa de Vest, dar când coborâm către baza piramidei, sunt foarte multe persoane în România care cumpără notebook-uri cu o configuraţie minimală, pentru că nu îşi permit altceva.

Reporter: În ceea ce priveşte legislaţia din domeniu, există diferenţe între noi şi celelalte ţări?

Tiberiu Dobre: Legislaţia este aliniată celei europene, nu facem niciun fel de rabat de la aceste reglementări.

Reporter: Pe plan global, HP are în plan vreo achiziţie sau fuziune?

Tiberiu Dobre: Toate deciziile care ţin de strategia de achiziţii a companiei se fac centralizat, dar eu cred că portofoliul de produse şi strategia companiei, în momentul de faţă, au atins o stabilitate şi, în acelaşi timp, o direcţie foarte bună. Au apărut produse noi şi interesante şi cred că trebuie să capitalizăm în primul rând statutul pe care îl avem, urmând ca, probabil, în viitor, să fie loc şi pentru alte investiţii strategice. Deocamdată, însă, cred că avem un potenţial bun de exploa­tat şi că trebuie să ne concentrăm pe rezultate.

Reporter: Mai este loc pentru noi jucători pe piaţa noastră de IT?

Tiberiu Dobre: Întotdeauna este loc pentru companii noi. Competiţia nu ne sperie, ci ne face mai buni. Atâta vreme cât vom avea o competiţie puternică, vom oferi produse mai bune clienţilor noştri.

Reporter: Mulţumesc!

"Economiile făcute în urma fuziunii dintre divizia de PC şi cea de printing vor fi reinvestite exclusiv în cercetare şi dezvoltare".

"Românii sunt foarte serioşi şi sârguincioşi la locul de muncă şi cunosc multe limbi străine".

"Suntem optimişti că procedura este pe ultima sută de metri şi aşteptăm concluzia finală în cazul investigaţiei pe care Consiliul Concurenţei o derulează la HP".

"Foarte multe produse vor fi lansate în a doua parte a acestui an şi începutul lui 2014, urmând să vorbim, astfel, despre un portofoliu HP transformat fundamental".

"Operaţiunea HP în România este una dintre cele mai consistente investiţii străine pe piaţa autohtonă a muncii".

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb