Impactul pandemiei Covid-19 asupra IMM-urilor şi mediului de afaceri din România se resimte puternic ,în condiţiile în care mai bine de o treime dintre întreprinderile mici şi mijlocii declară că cifra de afaceri pe durata pandemiei le-a scăzut la jumătate faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, reiese dintr-un sondaj remis ieri Redacţiei de Clubul Oamenilor de Afaceri Liberali (COAL).
Potrivit sondajului, peste 34% dintre firme şi-au pierdut mai mult de 50% dintre clienţi. Însă mai mult de jumătate (54%) consideră că există şi beneficii care pot fi extrase din parcurgerea acestei perioade de administrare a situaţiei de criză.
Doar 18% dintre firmele chestionate au declarat că activitatea lor s-a desfăşurat în mod normal pe perioada crizei pandemice, fără a fi redusă, în timp ce 45% şi-au scăzut activitatea cu peste 50%. Cu toate acestea, un procent de aproape 80% şi-au păstrat intactă echipa şi nu au efectuat concedieri. În ceea ce priveşte varianta de şomaj tehnic, pentru aceasta au optat un sfert dintre firme, pentru mai mult de jumătate din numărul angajaţilor lor. Pe de altă parte, 60% dintre acestea nu au apelat deloc la şomajul tehnic. Totodată, telemunca a fost implementată de jumătate dintre respondenţi.
În ceea ce priveşte încrederea în autorităţi şi în modul de gestionare a acestei crize, sondajul COAL arată că peste 66% se declară satisfăcuţi, mulţumiţi şi foarte mulţumiţi de acţiunile luate de către Guvern. Printre cele mai apreciate atribute pozitive în gestionarea crizei s-au detaşat: viteza de reacţie (40%), cunoaşterea problemei (39%), măsurile sociale (34%). Printre atributele negative se numără măsurile economice (62%), coordonarea instituţională (40%) şi comunicarea (34%). Totodată, peste 85% dintre cei chestionaţi consideră că actualul Guvern ar trebui să folosească această situaţie de urgenţă în sensul unor transformări sistemice şi a unor reforme în regim accelerat.
Aproape 90% consideră ca necesară dezvoltarea în România a unei infrastructuri proprii pentru producerea substanţelor, echipamentelor şi aparaturii medicale implicate în combaterea unei pandemii, fără să mai existe o dependenţă de importuri. O strategia precum "Produs în România, Consumat în România" se bucură de o susţinere foarte mare, mai reiese din sondaj: peste 60% din respondenţi consideră că o astfel de strategie ar avea un impact mare sau foarte mare.
În privinţa impactului asupra globalizării, circa 80% consideră că la nivel global vor avea loc schimbări dramatice şi 55% consideră că România ar trebui să diminueze raportarea la contextul global, printr-o abordare naţională şi un protecţionism economic.
Eşantionul a cuprins 530 de respondenţi: antreprenori, liberi profesionişti şi reprezentanţi ai mediului de afaceri în poziţie de middle şi top management, din industrii precum HoReCa, Turism, Transport, Evenimente, Comerţ online şi offline, Servicii, Producţie, Consultanţă, IT, Marketing & PR. Sondajul s-a desfăşurat online, în perioada 15 - 30 aprilie 2020. 80% dintre respondenţi provin din zona microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici.