ÎN AŞTEPTAREA PREFINANŢĂRILOR, Zeci de proiecte europene, blocate

C.P.
Ziarul BURSA #Fonduri Europene / 23 februarie 2011

Zeci de proiecte europene, blocate

Peste 200 de organizaţii, beneficiari şi parteneri în cadrul unor proiecte finanţate prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU), aşteaptă de luni de zile virarea prefinanţărilor, sume necesare pentru derularea, în bune condiţii, a proiectelor câştigate. În aşteptarea acestora, organizaţiile apelează la fondurile proprii şi la credite pentru susţinerea proiectelor, însă situaţia se înrăutăţeşte de la o lună la alta.

232 de organizaţii naţionale şi transnaţionale îşi aşteaptă, încă, banii de la AM POSDRU (Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane), în condiţiile în care au depus cereri de prefinanţare în sumă de 110,24 milioane de lei (aproximativ 26 de milioane de euro), în perioada noiembrie 2010 - februarie 2011, conform informaţiilor colectate în cadrul unei campanii de deblocare a prefinanţărilor, se arată într-un comunicat transmis de "Structural Consulting Group" şi siteul "www.fonduri-structurale.ro".

Acestea au realizat un sondaj printre beneficiarii POSDRU, la care au răspuns 82 de beneficiari. Numărul organizaţiilor afectate este, însă, de ordinul sutelor, deoarece astfel de proiecte se realizează, în general, în parteneriat, precizează comunicatul citat: "Blocarea prefinanţărilor a fost discutată încă din ianuarie în cadrul unei întâlniri între reprezentanţii AM POSDRU, patronate, sindicate şi cei ai Coaliţiei pentru ONG-uri: "Ministerul Finanţelor nu mai face faţă cuantumului mare al prefinanţărilor şi aşteaptă o analiză a AM POSDRU privind reaşezarea mecanismului de prefinanţare. La rândul lor, cei de la AM arată cu degetul spre Ministerul Finanţelor".

Există beneficiari care aşteaptă prefinanţarea de peste 100 de zile

Sondajul relizat arată că termenele contractuale nu au fost respectate de către autorităţi. Conform contractului de finanţare, termenul de virare a prefinanţărilor este de 15 zile de la data înregistrării cererilor, dar există beneficiari care aşteaptă de mai bine de 100 de zile virarea banilor. Din centralizarea datelor, durata medie de aşteptare a virării banilor este de 79 de zile.

Din totalul respondenţilor, 12% au declarat că au deja proiectele blocate. Chiar şi cei care reuşesc să deruleze încă activităţile într-un ritm normal, se declară îngrijoraţi de pers-pectivele viitoare, existând în 43% din cazuri un risc major de blocaj în următoarele două luni.

Cu cele mai grave consecinţe se confruntă ONG-urile şi societăţile comerciale; este vorba de plăţi restante, datorii faţă de furnizori şi somaţii de plată a obligaţiilor la stat. (câteva dintre comentariile beneficiarilor POSDRU sunt incluse în scrisoarea deschisă ataşată acestui comunicat).

Cei mai mulţi dintre respondenţi (77%) au declarat că au suplinit lipsa prefinanţării din fonduri proprii, iar 12% din fonduri proprii şi linie de credit. Cele mai multe ONG-uri, însă, nici nu îndrăznesc să viseze la obţinerea unui credit şi speră să primească prefinanţarea cât mai repede.

La sondaj au participat 82 de utilizatori ai www.fonduri-structurale.ro, reprezentanţi ai organizaţiilor beneficiare de fonduri europene prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Structura respondenţilor este următoarea:

- 37 de respondenţi (45,12%) din sectorul ONG;

- 31 de respondenţi (37,8%) din mediul de afaceri (societăţi comerciale);

- 8 respondenţi (9,76%) din autorităţi şi instituţii publice;

- 6 respondenţi (7,32%) din mediul academic (universităţi şi licee).

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Eu astept de 45 de zile si nu am nici un semnal, peste o luna inchid obloanele ca nu mai am bani sa tin proiectul.Tara de hoti, iei bani de la ue si nu ajung la beneficiari....

    Disfunctionalitate majora in mecanismul de gestionare a FSE de catre AMPOSDRU – Decizia nr. 9 / 23.02.2011 emisa de AMPOSDRU privind modificarea mecanismului de acordare a prefinantarii pentru proiectele ce nu au primit inca prefinantare. –

    1. Schimbarea majora a prevederilor contractului de finantare, nefundamentata din punct de vedere legislativ 

    Decizia impune beneficiarilor acceptarea noului mecanism sau rezilierea contractelor de finantare. Sunt afectati doar acei beneficiari care au semnat contracte de finantare in perioada sepembrie 2010 - februarie 2011, dar care nu au beneficiat de prefinantare pana in acest moment. 

    Decizia invoca Art 12(1) din contractul de finanţare ”Orice modificare a contractului se va face cu acordul ambelor părţi, prin aprobarea unei notificări sau prin încheierea unui act adițional, cu excepția modificărilor determinate de schimbări în legislația națională și/sau europeană, care vor intra în vigoare la data menționată în actul normative respective, fără a fi necesar acordul Beneficiarului.(…) Modelul-cadru de notificare ce vizează modificări determinate de schimbări în legislația națională și/sau europeană va fi elaborat și aprobat prin decizie/instrucțiune la nivelul AMPOSDRU.” 

    In cazul de fata ne fiind vorba de nici o schimbare de legislatie nationala sau europeana, decizia este abuziva, orice modificare necesitand acordul ambelor parti contractante. 

    Concluzie: Actul administrativ emis de AMPOSDRU este lovit de nulitate 

    2. Lipsa totala a transparentei in ceea ce priveste comunicarea Deciziei nr. 9 si a motivelor ce stau la baza acesteia 

    Beneficiarii care nu au beneficiat de prefinantare pana in data de 23.02.2011, au fost informati prin e-mail sau fax privind aceasta decizie. Pe site-ul oficial nu exista decat un mesaj din care rezulta faptul ca platile privind prefinantarea se vor relua in transe incepand cu 1 martie a.c. In mod normal, conform practicii, aceasta decizie trebuia publicata in integralitate, astfel incat sa fie asigurata transparenta si asigurarea ca TOTI beneficiarii care nu au primit prefinantarea au luat act de efectele acestei decizii. asigurandu-se astfel, cel putin in acest context, un tratament egal pentru TOTI benficiarii afectati de aceasta decizie a AM.  

    In mod normal, in baza Art. 18 (3) „AMPOSDRU isi rezerva dreptul de a reduce partial sau total finantarea daca aceasta diminuare este cauzata de dificultati in cadrul bugetului de stat…”, coroborat cu Art. 9, pct B, (4) „AMPOSDRU va efectua transferul prefinantarii, in conditiile prevazute in prezentul contract de finantare, in termen de maxim 15 (cincisprezece) zile de la data inregistrarii cererii la AMPOSDRU sau OIRPOSDRU delegat….”, in cazul unor dificultati la bugetul de stat ar fi trebuit sa informeze beneficiarii afectati in termenul de 15 zile prevazut in contract. 

    In contextul de fata, nu a existat nici un fel de informare oficiala cu privire la dificultati, de ori ce natura, dificultati ce ar putea pune afecta negativ mecanismul de acordare a prefinantarii. Astfel, exista numerosi beneficiari care nu au primit prefinantarea o perioada de peste 3 luni, fara nici o explicatie din partea autoritatilor de resort. 

    3. Discriminare si lipsa totala a unui tratament egal in abordarea contractelor cu beneficiarii POSDRU 

    Avand in vedere faptul ca in perioada septembrie 2010 – februarie 2011, au fost semnate foarte multe contracte de finantare, atat aferente cererilor de propuneri de proiecte tip grant, cat si altele, aferente altor cereri de propuneri de proiecte mai vechi si tinand cont de faptul ca multi dintre semnatarii contractului au beneficiat de acordarea prefinantarii in termenul contractual prevazut, in cuantumul si conform mecanismului initial (30% din total valoare eligibila a proiectului pentru axele prioritare 1-5 si 40% din valoarea totala eligibila a proiectului pentru Axa 6), tratamentul discriminatoriu este evident fata de acei beneficiari, aflati in acelasi „lot”, care nu au beneficiat de prefinantarea prevazuta contractual si care sunt obligati, ca in termen de 3 zile de la primirea deciziei in cauza (in multe cazuri via e-mail), dar nu mai tarziu de 28 februarie, sa solicite modificarea contractului in ceea ce priveste acordarea prefinantarii sau sa rezilieze contractele. 

    Discriminarea si lipsa unui tratament egal rezulta si din conditiile impuse prin decizie, referitoarere la modalitatea recuperarii prefinantarii. Astfel, daca beneficiarii „norocosi” nu sunt nevoiti sa deduca o cota parte din prefinantare cu ocazia primei cereri de rambursare, cei aflati in categoria discriminata, nu pot avea acces la o a doua transa de prefinantare decat dupa recuperarea a 50% din transa acordata initial. 

    Un alt element discriminatoriu si abuziv il constituie diminuarea cotei de prefinantare pentru Axa 6, de la maxim 40%, cat prevede legislatia nationala, la maxim 30% stabilit prin decizia 9, care nu poate fi considerata nici macar legislatie tertiara. 

    Un astfel de mecanism, in cazul in care este necesar a fi impus datorita dificultatilor bugetare la nivel national, in primul rand sa fie transparent supus dezbaterilor publice si in al doilea rand sa nu se aplice contractelor deja semnate, pentru a se respecta principiul nondiscriminarii si neretroactivitatii. 

    4. Acordarea preferintiala a prefinantarilor  

    In acest context, avand in vedere faptul ca exista posibilitatea ca unii beneficiari, chiar daca au depus mai tarziu cereri de prefinantare, sa fi primit prefinantarea inaintea altora care au depus-o mai devreme, in baza transparentei de care ar trebui sa dea dovada acest sistem de gestionare a fondurilor europene, este imperios necesara publicarea unei liste din care sa reiasa datele la care beneficiarii au depus cereri de prefinantare si datele la care unii dintre acestia au primit prefinantarea.  

    Exista suspiciuni ca s-ar fi aplicat un tratament preferential in acordarea prefinantarilor. 

    5. Risc major de reziliere a multor contracte de finantare si de blocare a proiectelor 

    Avand in vedere dificultatea deja existenta si cunoscuta in mecansimul de rambursare a cheltuielilor de catre AMPOSDRU / OIPOSDRU (lipsa personal, lipsa de experienta au nui mare numar din personalul existent, concentrarea verificarilor de management pe forma si nu pe fond -continut, rezultate, indicatori-, mecanisme reglementate neclar si abordari diferentiate intre AMPOSDRU si OIPOSDRU, etc), la care se mai adauga noul mecanism impus prin prezenta decizie, se contureaza un risc major ca numerosi beneficiari sa rezilieze contractele si / sau sa intre in faliment. Sunt afectati in mod special organismele nonguvernamentale si persoanele juridice cu scop patrimonial. 

    6. Prejudicierea imaginii UE referitor la implementarea fondurilor europene 

    In contextul celor mentionate anterior, la nivelul perceptiei opiniei publice, fondurile europene, in loc sa favorizeze dezvoltarea economica si sociala a Romaniei, provoaca, in general, declin si genereaza faliment, facilitand dezvoltarea numai unor anumiti beneficiari favorizati.  

    Opinia publica considera ca sistemele de gestionare nationala a mecanismelor de implementare sunt de vina, insa prin acceptarea tacita a Comisiei Europene a acestor situatii, exista pericolul de generalizare a aceastei perceptii si asupra structurilor europene de resort. 

    In acest context, gestionarea defectuasa a fondurilor europene la nivel national, in special FSE prin POSDRU, fara reactii adecvate si rapide din partea Comisiei Europene, poate aduce un prejudiciu de imagine si credibilitate Uniunii Europene in ansamblu. 

    Concluzii si propuneri: 

    a.Anularea deciziei nr. 9 in forma actuala ca urmare a nulitatii acesteia. 

    b.Asigurarea unui tratament egal si nediscriminatoriu tuturor beneficiarilor, inclusiv celor ce au semnat contracte de finantare pana in acest moment si nu au primit prefinantare. 

    c.Verificarea proiectelor aflate in implementare si rezilierea celor care nu au executie bugetara corespunzatoare. 

    d.Asigurare a transparentei prin informarea constanta a beneficiarilor si publicarea tuturor actelor normative sau administrative, emise de autoritati. 

    e.Verificarea modalitatii de acordare a prefinantarilor pana in acest moment. 

    f.Interzicerea reglementarilor cu caracter retroactiv si discriminatoriu 

    g.Impunerea unor reguli clare, abordate unitar, in ceea ce priveste verificarile de management concentrate pe fond si nu pe forma, orientate pe obiective, rezultate si indicatori.

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb