Printre întâlnirile pe care le are cu băncile şi consultanţii în vederea preluării CFR Marfă, Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (companie din grupul Grampet, desemnată câştigătoare în procesul de vânzare a 51% din acţiunile operatorului nostru feroviar de marfă), pregăteşte documentele pentru participarea la procedura de privatizare a companiei feroviare din Grecia.
După ce a câştigat licitaţia pentru privatizarea operatorului feroviar de marfă din Croaţia şi se regăseşte în pole position în procesul de vânzare a companiei similare din Bulgaria, omul de afaceri a primit o invitaţie formală de la autorităţile elene pentru participarea la privatizarea Train OSE, operatorul feroviar public de transport marfă pe calea ferată din Grecia.
Potrivit unui comunicat de presă, la acest proces au mai fost invitaţi până acum companii din piaţa globală a transportului şi logisticii, precum COSCO (China Ocean Shipping Company) - cel mai mare furnizor de servicii de logistică şi shipping din China - sau consorţiul format din Căile Ferate Ruse (RZD) şi Societatea Căilor Ferate din Franţa (SNCF).
În aceste condiţii, Gruia Stoica a declarat: "În numele celor 9.000 de angajaţi ai Grampet Group, care au adus împreună compania la acest nivel, cât şi al managementului, suntem mândri de invitaţia de a participa la privatizarea operatorului de stat de transport feroviar de marfă din Grecia, alături de companii precum RZD, SNCF şi COSCO. Este o recunoaştere binemeritată a muncii pe care am depus-o cu toţii vreme de 13 ani. Grupul de companii Grampet-GFR confirmă încă o dată că este un ambasador al României în lume, în spaţiul economic şi al transportului şi logisticii. Nu aşteptăm nici laude, nici felicitări, dar ne-am dori să ne putem derula proiectele şi în ţară în aceleaşi condiţii de respect şi justă apreciere pentru plus valoarea pe care o producem pentru întreaga societate românească, plus locuri de muncă şi venituri la bugetul de stat. Invitaţia pe care am primit-o să participăm la privatizarea Train OSE sper că mai lămureşte o dată soliditatea şi bonitatea noastră ca agent economic".
După ce, în data de 20 iunie, GFR a fost desemnat câştigătorul licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă, asumându-şi un preţ al tranzacţiei de aproximativ 200 de milioane de euro şi investiţii de alte circa 200 de milioane de euro, preşedintele Traian Băsescu a declarat că omul de afaceri Gruia Stoica nu ar dispune de aceşti bani şi nici nu ar avea capacitatea să-i obţină de la bănci.
În replică, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR) a precizat că discută cu instituţii financiare din top 5 mondial şi că are certitudinea că va face plata pentru CFR Marfă conform condiţiilor stabilite.
"Orice companie serioasă din lume face achiziţii de companii de asemenea anvergură cu credite bancare, în completarea fondurilor proprii. GFR/Grampet este o societate bancabilă, solidă financiar, fără datorii la stat, un important angajator român şi un important contributor la buget, care îşi menţine angajamentul de a plăti suma ofertată în cadrul licitaţiei. Conform calendarului stabilit prin caietul de sarcini, am depus deja garanţia de zece milioane de euro, sumă importantă pentru o piaţă precum cea din România", a menţionat Gruia Stoica.
Domnia sa a subliniat că societăţile pe care le conduce continuă să se concentreze asupra procesului de privatizare a CFR Marfă, conform condiţiilor şi graficului convenite cu Ministerul Transporturilor, în prezent îndreptându-şi atenţia asupra "strategiei de integrare a CFR Marfă în GFR/ Grampet ulterior semnării contractului", dar şi asupra obţinerii avizului de la Consiliul Concurenţei (CC) pentru această tranzacţie.
Grampet Group a câştigat privatizarea din Croaţia pentru HZ Cargo, în faţa unor alte companii europene cu reputaţie, precum AWT şi Rail Cargo Austria
Ministerul croat de resort a anunţat, recent, că tranzacţia urmează să fie finalizată în această lună. Statul croat vinde 75% din compania HZ Cargo. Potrivit GFR, valoarea tranzacţiei se ridică la 60 de milioane de euro, jumătate din aceşti bani fiind destinaţi pentru acoperirea unor garanţii de stat, 20 de milioane de euro vor fi cheltuite pentru investiţii, iar restul de 10 milioane de euro vor merge către capitalul de lucru.
Gruia Stoica a menţionat că GFR rămâne în pole-position şi în competiţia pentru privatizarea operatorului feroviar de marfă din Bulgaria, BDZ Cargo, unde agenţia pentru privatizare a decis să anuleze procedura de vânzare a diviziei de marfă din cadrul companei bulgare de căi ferate.
Potrivit lui Gruia Stoica, grupul pe care îl conduce continuă discuţiile exploratorii pentru achiziţionarea unei fabrici de reparat vagoane din SUA.