Managementul privat a fost instituit la "CFR Marfă", cu doar câteva luni înainte ca pachetul majoritar de acţiuni al companiei să fie vândut.
Ministrul Transporturilor Relu Fenechiu a anunţat, ieri, noua conducere a operatorului feroviar de transport marfă, care nu va contribui direct la privatizarea societăţii, dar de la care aşteaptă "să mai repare ceea ce se mai poate repara" în activitatea companiei. Astfel, managerii anunţaţi ieri de minis-trul de resort vor avea ca atribuţiuni limitarea pierderilor şi propunerea, în termen de 90 de zile, a unui plan de management pentru "CFR Marfă".
"Este adevărat că până pe 20 iunie vom desemna un câştigător pentru privatizarea companiei, însă finalizarea procedurii este una îndelungată, iar noul management al companiei va avea timpul necesar pentru a realiza acest plan de management", a spus, ieri, Relu Fenechiu.
Noua echipă de conducere este formată din economişti, ingineri şi jurişti, Alexandru Dragoş Drăghici fiind desemnat director general, iar Aysun Mustafa - preşedintele Consiliului de Administraţie.
Alexandru Dragoş Drăghici are o experienţă de peste zece ani în top management, în companii naţionale şi multinaţionale şi a ocupat o funcţie de conducere la "Gazprom" România, în timp ce Aysun Mustafa deţine o experienţă de 15 ani în sectorul bancar românesc şi a lucrat la "Unicredit" şi "Piraeus Bank".
Ceilalţi administratori sunt Liviu Radu (inginer), Bogdan Constantinescu (economist), Dan Constantinescu (inginer), Ionuţ Georgescu (jurist) şi Dan Pelcea (economist), potrivit reprezentanţilor Ministerului Transporturilor.
Ministrul Fenechiu a precizat că nu îi cunoaşte personal pe membrii din noua conducere a companiei, fiind selectaţi după CV, că aceştia nu sunt oameni politici şi că vor avea o activitate grea, complexă şi foarte multă muncă.
Oficialul a solicitat noii echipe de conducere a "CFR Marfă" să lucreze cu Ministerul Transporturilor în interesul statului român mai mult decât în interesul componiei, în scopul valorificării acţiunilor societăţii la un preţ cât mai ridicat.
Fenechiu a afirmat că o discuţie des-pre salarii nu are sens în condiţiile în care "CFR Marfă" a înregistrat pierderi de 250 milioane lei, în 2012, precizând: "Dacă am fi avut management performant cu bani foarte mulţi, dar în primul rând management performant, am fi avut astăzi companii naţionale care să fie profitabile şi să poată fi în competiţie reală cu marile companii europene. Eu sunt convins că dacă cei care conduc această companie începând de astăzi (n.r. ieri) ar fi condus-o în ultimii opt ani, iar politicul nu s-ar fi implicat în această activitate, astăzi «CFR Marfă» ar fi putut să participe la cumpărarea unor companii de transport marfă din jurul României şi nu să fie cumpărată de acele companii".
Ministrul transporturilor a mai spus că procedura de privatizare a "CFR Marfă" este "în grafic", în prezent realizându-se evaluarea companiei în baza căreia va fi făcută oferta.
Oficialul a anunţat şi componenţa Comisiei de privatizare a operatorului feroviar de transport marfă, din care fac parte, între alţii, Cristian Ghibu - secretar de stat în Ministerul Transporturilor şi preşedinte al comisiei, Marcel Boloş - directorul autorităţii de management al Programului Operaţional Sectorial - Transporturi şi Claudiu Dumitrescu - director al Direcţiei de Transporturi Feroviar din Ministerul Transporturilor.
Ministrul de resort s-a arătat optimist în ceea ce priveşte respectarea termenelor pentru vânzarea companiei, precizând că, pentru participarea la această privatizare, condiţiile vor fi extrem de selective, astfel încât privatizarea să nu se transforme într-un circ.
Potrivit lui Relu Fenechiu, până la privatizare, "CFR Marfă" va ceda unele active către "CFR Infrastructură". Ministrul consideră că până la desemnarea noului acţionar majoritar al companiei nu vor exista disponibilizări masive.
Pentru achiziţionarea pachetului de 51% din acţiunile "CFR Marfă", s-au arătat interesate circa şapte-opt firme, a mai spus oficialul.
Omul de afaceri Gruia Stoica, deţinătorul "Grampet Group", ne-a spus că-l interesează preluarea companiei "CFR Marfă", însă numai în anumite condiţii. Domnia sa a precizat: "Suntem interesaţi de privatizarea «CFR Marfă», dar nu în orice condiţii. Este greu de crezut că statul român va şterge datoriile CFR Marfă. Implicarea grupului de companii Grampet - Grup Feroviar Român la procesul de privatizare depinde şi de evoluţiile acestui demers".
Gruia Stoica este de părere că misiunea Ministerului Transporturilor este stabilirea unei strategii integrate pentru toate sectoarele de transport. Omul de afaceri ne-a spus: "Opinia noastră este că este necesară o strategie naţională a transporturilor, cu implicaţii la nivel naţional, regional şi european. Aceasta este misiunea celor aflaţi în fruntea ministerului, nu să stea să urmărească fiecare companie în parte".
Preşedintele "Grampet Group" a subliniat, de asemenea, importanţa constituirii unui operator regional, care să unifice activitatea de transport feroviar de marfă din Bulgaria, Serbia şi România.
Omul de afaceri a afirmat: "Din toate calculele şi din toate analizele pe care le-am efectuat, reiese foarte clar faptul că transportul pe cale ferată va fi cu adevărat eficient în momentul în care România, Bulgaria şi Serbia vor funcţiona sub umbrela unui operator regional, capabil să integreze transportul feroviar de marfă din aceste ţări şi să facă competitiv acest sector"
Grup Feroviar Român (GFR), una dintre companiile Grupului "Grampet", s-a calificat, recent, pentru participarea la privatizarea BDZ Cargo - operatorul bulgar de transport feroviar de marfă.
GFR este al doilea mare operator de transport feroviar de marfă din România, după compania de stat, având, în 2011, o cifră de afaceri de circa 761 milioane de lei şi un profit de aproape 29 de milioane de lei, potrivit datelor de pe site-ul Ministerul Finanţelor Publice (MFP).
Executivul nostru a aprobat Strategia de privatizare a "CFR Marfă", intenţionând să obţină circa 60 de milioane de euro din vânzarea pachetului majoritar de acţiuni al companiei.
Garanţia de participare la procedura de licitaţie va fi echivalentul în lei a sumei de 10 milioane de euro, iar valoarea taxei de participare este echivalentul în lei a sumei de 20.000 de euro.
Procesul de vânzare va fi realizat prin negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu oferta în plic, singurul criteriu de adjudecare fiind preţul oferit.
În cadrul Strategiei de privatizare a fost luată în calcul şi opţiunea conversiei datoriilor CFR Marfă în acţiuni. La jumătatea anului trecut, datoriile "CFR Marfă" către bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale se cifrau la 755 milioane lei.
1. tara de intelectuali
(mesaj trimis de Dan în data de 22.02.2013, 10:55)
In Romania toti orasenii sunt economisti, ingineri sau juristi. Adica absolventi de ASE, Poli sau Drept. Pana la a fi bun administrator mai e cale lunga.