Loteria Română a semnat controversatul contract de furnizare a unui număr de 2.181 de terminale loteristice, după cum reiese dintr-un document obţinut de ziarul BURSA, deşi, în ultima perioadă, au fost create dispute pe marginea acestui subiect. Furnizorul sistemului loteristic este asocierea S&T România SRL - Safran Identity&Security, iar valoarea contractului se ridică la circa 8 milioane de euro.
O notă de informare care a intrat în posesia ziarului BURSA, semnată de Mihai Păduraru, directorul general al Companiei Naţionale Loteria Română (CNLR), şi adresată Consiliului de Administraţie, arată: "În temeiul competenţelor acordate de funcţia de Director General al CNLR SA, al dispoziţiilor legale incidente arătate, vă informez că am procedat în consecinţă la semnarea acordului cadru având ca obiect «Furnizare sistem central şi licenţe aferente, inclusiv instalare, configurare şi punere în funcţiune» şi contractului având ca obiect «Furnizare sistem central şi licenţe aferente, inclusiv instalare, configurare şi punere în funcţiune»".
Compania S&T, în calitate de lider al asocierii desemnată câştigătoare a achiziţiei de terminale loteristice a transmis, recent, o notificare, cerând Loteriei Române să spună data la care reprezentanţii celor două firme vor fi invitaţi să semneze Acordul Cadru pentru acest contract, dar nu mai târziu de 11 august 2017.
Documentul menţionează: "În contextul vizitei preşedintelui Franţei la Bucureşti (24.08.2017) şi a întâlnirilor cu Preşedintele şi prim-ministrul României, vă informăm că Ambasada Franţei din România a inclus contractul respectiv pe lista colaborărilor economice bilaterale în cadrul definit de «Declaraţia comună privind instituirea unui Parteneriat strategic între Franţa şi România» şi ne solicită periodic informări privind stadiul acestuia. Partenerul nostru francez, Safran Identity&Security, este o companie de înaltă tehnologie, cu o valoare de piaţă de 2,425 miliarde de euro şi 7800 de angajaţi în 50 de ţări, în care statul francez deţine acţiuni, de aceea preocuparea reprezentanţilor diplomatici francezi de la Bucureşti este firească".
Potrivit S&T, valabilitatea ofertei şi a garanţiei de participare depusă de către asociere expiră la 21 august 2017, iar, în conformitate cu prevederile legii, nu au apărut situaţii care să impună solicitarea de prelungire a acesteia.
Recent, Sorin Constantinescu, expert în combaterea criminalităţii economico-financiare în domeniul jocurilor de noroc şi fost consilier al Loteriei Române, a precizat că echipamentele pe care Loteria Română le-a solicitat în cadrul acestei licitaţii au aceleaşi funcţii ca cele deja existente în sediile companiei, instalate acum patru ani de firma Novomatic. Sorin Constantinescu ne-a menţionat: "Toată această licitaţie nu are nici o logică, decât că există cineva care vrea să pună mâna pe nişte bani ai Loteriei, din nou. Un terminal din caietul de sarcini al acestei licitaţii, pe piaţa internaţională, costă în jur de 1000 de dolari sau euro. Pentru 2.181 de terminale loteristice, preţul ar fi 2,18 milioane de euro, nu şapte milioane de euro".
Domnia sa ne-a mai spus că, dacă echipamentele existente ar fi îmbunătăţite, acestea necesitând doar ataşarea unei imprimante termice şi a unui cititor de cod de bare, atunci costurile necesare s-ar ridica la circa 300-400 de euro pentru fiecare terminal, respectiv în jur de 1 milion de euro, în total.
În ocazie, reprezentanţii Loteriei Române ne-au transmis: "În ceea ce priveşte terminalele existente deja, în o parte din agenţiile Loteriei Române, acestea sunt terminale de tip POS (Point of Sale) şi nu terminale loteristice, ele făcând parte dintr-un sistem informatic care gestionează echipamentele tip VLT (videoloterie), sistem aflat în proprietatea Novomatic. Una din diferenţele majore între aceste echipamente este dată de existenţa posibilităţii de scanare a biletelor cu marcaje completate direct de către participant, terminalul de tip POS neavând o astfel de opţiune".
Oficialii Loteriei Române au adăugat: "Pentru achiziţia de terminale loteristice, CN «Loteria Română» SA a început efectuarea studiului de piaţă încă din anul 2015 şi s-a adresat, de la început, companiilor producătoare de terminale loteristice, companii identificate în baza cererilor adresate către organismele internaţionale de profil (World Lottery Association şi European Lotteries), al căror membru este şi Loteria Română. Astfel, s-a efectuat un studiu de piaţă ce a constat în adresarea de cereri de preţ estimativ în mai multe rânduri direct producătorilor de terminale loteristice, oferte care au stat la baza estimării valorii în cadrul procesului de achiziţie a terminalelor loteristice. Pentru asigurarea deplinei transparenţe, toate aceste cereri de preţ au fost postate şi pe site-ul Loteriei Române".
Într-un interviu acordat ziarului BURSA, Cezar Pantea, fostul director general al Loteriei, ne-a declarat, acum câteva săptămâni, că procedura acestei achiziţii a decurs într-un mod complet transparent.
• Şeful Loteriei: "Dacă tergiversarea finalizării procedurilor de încheiere a acordului cadru şi contractului de achiziţie publică nu pot fi justificate, ANAP poate aplica amenzi CNLR, cuprinse între 5.000 lei şi 30.000 lei"
În nota de informare intrată în posesia ziarului BURSA, Mihai Păduraru menţionează, printre altele: "Vă informăm că achiziţia echipamentelor loteristice reprezintă, împreună cu achiziţia sistemului central şi cu softul dezvoltat de specialişti proprii din cadrul Compartimentului de Dezvoltare Sistem Loteristic al CNLR SA, asigurarea continuităţii activităţii CNLR SA şi a posibilităţii dezvoltării acesteia, cu un efort investiţional mult inferior, asigurându-se astfel premisele realizării obiectivului de activitate, cât şi o modalitate de maximizare a profitului acestei companii". Documentul mai arată: "Odată comunicat rezultatul procedurilor de atribuire, autoritatea contractantă Compania Naţională «Loteria Română» SA şi-a manifestat acordul de voinţă în sensul încheierii acordului-cadru care a format obiectul procedurii derulate. Raportul procedurii (...), prin care se stabileşte oferta câştigătoare, joacă rolul de acceptare, iar comunicarea rezultatului procedurii realizează transmiterea acceptării către ofertant. Momentul acceptării acestei comunicări echivalează cu formarea acordului de voinţă şi naşterea contractului de achiziţie publică, după expirarea perioadei de depunere a contestaţiilor".
Jurisprudenţa în domeniul achiziţiilor publice arată că un drept câştigat nu este un drept iluzoriu fără finalitate, subliniază nota de informare, adăugând: "În opinia noastră, neîncheierea contractelor de achiziţie publică şi/sau situaţiile de condiţionare a încheierii acestora pot fi interpretate ca o conduită care nu are suport legal, pot avea semnificaţia exercităţii drepturilor conferite de lege cu rea credinţă, cu încălcarea menirii pentru care ele au fost instituite, în scopul de a produce consecinţe vătămătoare pentru ofertantul câştigător. (...) În condiţiile în care tergiversarea finalizării procedurilor de atribuire şi a încheierii acordului cadru şi contractului de achiziţie publică nu pot fi justificate de către Autoritatea Contractantă prin invocarea propriului său comportament defectuos pe timpul derulării procedurilor de atribuire, ofertanţii declaraţi câştigători devin persoane care se pot considera lezate de comportamentul autorităţii contractante în condiţiile reglementate expres, iar ANAP poate aplica amenzi CNLR SA, cuprinse între 5.000 lei şi 30.000 lei, la care se pot adăuga acţiunile în pretenţii ale ofertanţilor declaraţi câştigători".
La finalul lunii iulie, conducerea Loteriei Române a decis să-l numească director general interimar pe Dănuţ Sporea, director economic, în locul lui Cezar Marius Pantea, care a fost eliberat din funcţie. Ulterior, Consiliul de Adminsitraţie al Loteriei Române a decis să-l numească la conducerea companiei pe Mihai Păduraru, în vârstă de 34 de ani. Surse apropiate situaţiei ne-au declarat că acesta este fiul lui Ion Păduraru, director adjunct la Cancelaria Băncii Naţionale a României.
Sursele noastre ne-au precizat că eliberarea din funcţie a lui Cezar Marius Pantea ar avea legătură cu licitaţia pentru achiziţia de terminale loteristice desfăşurată în această vară. Cezar Marius Pantea a stat la conducerea Loteriei doar patru luni, înlocuindu-l pe Cătălin Chesa, care era şef al CNLR de la finalul lunii septembrie 2016.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.08.2017, 08:38)
Poate ne da loteria romana un cv al domnului director. Ce competente are pt aceasta functie? De unde e el sigur ca acest contract e cel mai bun? Se compara in experienta cu sorin constantinescu?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.08.2017, 08:39)
Care spune ca acest contract e o hotie...