Mediul online a devenit o platformă de comunicare la care tot mai multe companii apelează pentru a-şi creşte vizibilitatea, a-şi promova produsele şi/sau serviciile şi pentru a menţine o relaţie cu clienţii. În aceste condiţii, expunerea companiilor în mediul online va deveni, în curând, de neevitat, consideră Mihaela Apetrei, Senior Manager "Headline".
Domnia sa ne-a declarat: "Atâta timp cât tot mai mulţi clienţi şi parteneri sunt prezenţi în acest mediu, este necesar să fii acolo, vizibil şi prezent. Multe companii au propriile bloguri, conturi de Twitter, LinkedIn sau Facebook, pe care le folosesc ca medii foarte bune pentru anunţarea noutăţilor, pentru interacţiunea cu ceilalţi useri, pentru promovare şi pentru formarea grupurilor de fani. Totuşi, contează foarte mult şi publicul căruia i te adresezi. Pentru o companie care comercializează seminţe, social media nu este atât de importantă, în timp ce unei companii din IT i se potriveşte foarte bine acest tip de promovare", explică doamna Apetrei.
• Inovaţia, flexibilitatea şi promptitudinea în relaţia cu clienţii - tendinţele pieţei de PR într-un 2010 de criză
Dat fiind faptul că efectele crizei economice se vor resimţi şi în acest an, agenţiile şi oamenii de PR trebuie să se adapteze încontinuu la noile cerinţe. Astfel, tendinţele pieţei de profil din acest an se rezumă în câteva cuvinte: inovaţie, flexibilitate şi proptitudine în relaţia cu clienţii. Mihaela Apetrei ne-a precizat: "Această abordare se contura încă de la începutul anului trecut, însă acum mi se pare mai evidentă ca oricând. După ani de zile în care replica era "spune-mi ce ştii să faci", vorbim acum despre cerinţe de tipul "demonstrează-mi că ştii să faci". Clienţii nu mai cumpără, pur şi simplu, vor să testeze, să încerce, să se convingă - chiar şi în servicii". Potrivit doamnei Apetrei, acest lucru are un impact direct în alocarea bugetelor: "Vei primi banii doar dacă ai o idee şi dacă arăţi că aceasta funcţionează. Am observat în companii tendinţa evidentă a flexibilizării extreme a bugetelor, în sensul că dislocările de sume dintr-o parte în alta se realizează intern mai uşor decât în alţi ani. Pe de altă parte, aceşti bani se câştigă mai greu de către agenţii, relocările nu se fac decât pentru idei spectaculoase şi/sau cu impact direct în business şi cu relevanţă pentru afacerea clientului.
• Diferenţe minore între PR-ul românesc şi cel din stăinătate
PR-ul autohton nu prezintă diferenţe majore faţă de cel din străinătate, cel puţin în ceea ce priveşte temele şi subiectele de promovat, cerinţele clienţilor şi obiectivele de atins, consideră reprezentanta agenţiei "Headline": "Lucrăm pentru clienţi internaţionali, într-o reţea europeană de PR, şi pot să spun că diferenţele sunt mai degrabă între atitudinea corporatistă a vesticilor şi flexibilitatea şi realismul esticilor. Partenerii şi colegii noştri unguri, cehi şi bulgari înţeleg PR-ul într-o manieră foarte pragmatică, generatoare de rezultate, în timp ce francezii sau britanicii au reguli, proceduri şi procese bune şi utile pe fond, dar care pot îngreuna şi încetini uneori activitatea", ne-a explicat Mihaela Apetrei, Senior Manager "Headline".
"Atâta timp cât tot mai mulţi clienţi şi parteneri sunt prezenţi în acest mediu, este necesar să fii acolo, vizibil şi prezent. Multe companii au propriile bloguri, conturi de Twitter, LinkedIn sau Facebook, pe care le folosesc ca medii foarte bune pentru anunţarea noutăţilor, pentru interacţiunea cu ceilalţi useri, pentru promovare şi pentru formarea grupurilor de fani", a declarat Mihaela Apetrei, Senior Manager "Headline".