Locomotiva industriei auto mondiale începe să meargă în marşarier, în condiţiile în care vânzările de automobile în China au înregistrat prima scădere anuală după mai mult de două decenii de creştere, iar o nouă scădere este preconizată pentru 2019, transmite Bloomberg.
Vânzările înregistrate pe cea mai mare piaţă auto din lume au scăzut cu 6% în 2018, până la 22,7 milioane de unităţi, primul declin anual înregistrat în ultimele două decenii, a anunţat miercuri China Passenger Car Association (PCA). Războiul comercial şi scăderea acţiunilor companiilor chineze i-au descurajat pe cumpărători, ceea ce înseamnă noi probleme pentru o industrie care se confruntă deja cu semnale de alarmă la nivel mondial.
Constructorii, care în ultimele decenii au cheltuit miliarde de dolari pentru a construi uzine în China, se întreabă acum când va reveni piaţa pe creştere. Continuarea extinderii capacităţilor de producţie riscă să împovăreze companiile cu capacităţi în exces, în timp ce o abordare mult prea prudentă ar afecta posibilitatea companiilor de a profita de o eventuală revenire.
"Presiunile cu care se confruntă constructorii auto sunt în creştere. Scăderea vânzărilor de automobile ar putea accelera procesul de scoatere de pe piaţă a jucătorilor incompetenţi şi am putea să vedem anul viitor cum unii dintre ei dispar", a declarat Cui Dongshu, secretarul general al PCA.
Ceea ce se întâmplă în China nu este decât o reflectare a situaţiei la nivel mondial, unde creşterea preţurilor, tensiunile politice, scăderea apetitului pentru automobilele diesel şi noile servicii de car-sharing încep să reducă cererea de automobile pe pieţe precum Marea Britanie şi SUA. În condiţiile în care şi ultima mare speranţă, China, începe să dea semne de scădere a vânzărilor, industria auto mondială ar putea fi deja în recesiune, susţin analiştii de la RBC Capital Markets.
De asemenea, analiştii de la Goldman Sachs Group Inc. se aşteaptă ca vânzările de automobile în China să scadă cu 7% în acest an, fiind posibil ca vânzările să îşi revină în 2020 cu o creştere de 3%.
În schimb, China Association of Automobile Manufacturers se aşteaptă ca piaţa să fie nemodificată în 2019, comparativ cu 2018. Chiar dacă cererea pentru automobilele pe benzină scade, vânzările de automobile electrice vor creşte, iar aceasta va ajuta piaţa să evite o nouă scădere anuală.
"Cererea pentru vehicule există în continuare, dar ar putea dura câţiva ani până când piaţa va reveni pe creştere. Printre incertitudinile care ar putea afecta achiziţiile de automobile se numără evoluţiile economice volatile şi relaţiile comerciale dintre China şi SUA", a apreciat CAAM.
Specialiştii se aşteaptă ca în acest an economia chineză, a doua mare economie a lumii, să încetinească până la o creştere de 6,2%, de la un avans de 6,6% în 2018, pe măsură ce incertitudinile cu privire la războiul comercial se vor adăuga la diminuarea încrederii consumatorilor.
"Creşterea economică generală este un factor cheie pentru cererea de automobile. O creştere continuă a pieţei auto vine ca urmare a majorării veniturilor disponibile ale consumatorilor şi a aşteptărilor referitoare la acest lucru", susţine Patrick Yuan, analist la Jefferies Hong Kong Ltd.
Din ce în ce mai mult, constructorii auto mizează pe vehiculele electrice, a căror popularitate creşte în China pe fondul politicilor guvernamentale de mediu. CAAM prognozează chiar că vânzările de automobile electrice şi hibride ar putea să urce cu o treime în 2019, până la 1,6 milioane de unităţi, după ce în 2018 au depăşit pentru prima dată pragul de un milion de unităţi pe an, relatează Agerpres.