Începând cu 15 ianuarie, oamenii de afaceri români care călătoresc frecvent în afara ţării, îşi vor putea recupera mult mai simplu de la stat Taxa pe Valoare Adăugată pe care au plătit-o pentru diverse produse şi servicii din străinătate - în urma intrării în vigoare a HG 1620/2009, potrivit unui comunicat al Contexpert . "Industria de IT&C şi consultanţii sunt categoriile de business care vor beneficia în cea mai mare măsură de această nouă măsură legis-lativă, datorită faptului ca aceştia sunt cel mai adesea solicitaţi pentru a călători în interes de serviciu", declară Sorin Istrate, Managing Part-ner la Contexpert.
O situaţie frecvent întâlnită până acum, era aceea a unei companii care participa la o expoziţie (să zicem, în Germania) şi care avea următoarele cheltuieli:
- Cheltuieli de cazare: 100 euro/noapte x 5 nopţi x 3 angajaţi = 1500 euro din care TVA 19% = 285 euro;
- Închiriere stand expo: 1.200 euro/zi x 3 zile = 3.600 euro din care TVA 19% = 574,79 euro;
- Transport (în ţara de destinaţie): 10 euro/transport x 2/zi x 5 zile x 3 angajaţi= 300 euro din care TVA 7% = 57 euro;
- Servicii internet 17 euro/zi x 5 zile x 3 angajaţi = 255 euro din care TVA 19% = 48,45 euro;
- Total TVA = 965,24 euro x curs mediu 4,2 = 4054 lei.
Această firmă era nevoită să apeleze la serviciile unei companii intermediare din ţara de destinaţie, specializate în "recuperarea de TVA", care pretindea un procent de 20 până la 40% din suma recuperată. În urma intrării în vigoare a HG 1620/2009, companiile din România vor putea cere rambursarea pe cale electronică, direct la Administraţiile financiare de care aparţin.
"Doar pentru demararea unor astfel de proceduri este însă necesară consultarea unui specialist în vederea identificării documentelor necesare pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA în ţara res-pectivă. Astfel, aceste costuri vor fi cu mult reduse pentru companiile româneşti comparativ cu situaţia de până acum" a încheiat Sorin Istrate.
Hotărârea prevede faptul că rambursarea TVA poate fi solicitată chiar din cursul anului, în cazul în care suma depăşeşte echivalentul a 400 EUR, sau după ce se sfârşeşte anul calendaristic, pentru sume de minim 50 EUR.
Contexpert - membru al Morison International - asigură din 1996 servicii de consultanţă fiscală, contabilitate şi salarizare pentru companii medii şi mari, locale şi multinaţionale, din toate domeniile de activitate. Companiile din portofoliul Contexpert depăşesc o cifră de afaceri de 600 milioane euro şi o valoare totală a investiţiilor de 750 milioane euro. Activând din 2007 în cadrul reţelei Morison International - asociaţie globală a experţilor în contabiltate, audit şi taxe - Contexpert îşi sprijină clienţii cu dimensiunea internaţională a afacerilor lor pe şase continente unde reţeaua Morison este activă.