Luxul. Probleme

Cătălin Avramescu
Ziarul BURSA #Editorial / 26 noiembrie 2013

Acum ceva ani, pe CNN, la emisiunea lui Richard Quest, invitaţii discutau, ca de obicei, o problemă interesantă. Există produse de "lux accesibil" (affordable luxuries)? Invitaţii au oferit, în esenţă, două tipuri de răspuns. Primul, afirmativ. Există "lux accesibil". Mulţi îşi pot permite un portofel Gucci sau un tricou Lacoste. Al doilea, negativ. Dacă este "lux" veritabil, atunci, prin definiţie, doar puţini trebuie să şi-l poată permite. Portofelele şi tricourile respective pot avea semnele unei mărci de lux, dar nu sunt produse de lux propriu-zise. Luxul este, prin natura sa, "inaccesibil".

Teoreticienii societăţii şi ai economiei şi-au pus problema luxului încă de la începuturile epocii moderne. Pentru Rousseau, spre exemplu, luxul este fundamental rău, pentru că ne îndepărtează de simplitatea dictată de legea Naturii. Pentru Mandeville, pe de altă parte, luxul condamnat de moralişti are avantaje nebănuite. "Viciile private" duc la "beneficii publice".

Dar de ce ne-ar preocupa statutul luxului într-o lume în care mulţi oameni trăiesc cu salariul minim sau nici măcar cu atât? Două sunt motivele. Pe de-o parte, luxul are un rol aspiraţional. Nu multă lume îşi permite să meargă în excursie în Bahamas, însă mulţi îşi doresc asta. Pe de altă parte, fie că ne place, fie că nu ne place, consumul de lux este asociat şi cu diferenţele de statut. A înţelege luxul înseamnă a intui ceva important despre ierarhiile sociale.

Aşadar, unde suntem?

Am, vorba acelui banc, două veşti. Una bună şi alta rea. Vestea bună este că luxul a ajuns acum aproape peste tot. Vestea rea este că luxul a ajuns acum aproape peste tot.

La un moment dat am fost invitat la o nuntă. Mă duc rar la asemenea evenimente fericite, astfel încât atenţia mi-a fost atrasă de un detaliu. Unii oaspeţi, tineri, aveau maşini destul de bune, noi. Lucru care, în mintea mea, cerea o explicaţie. De unde să fi avut bani tinerii respectivi? Răspunsul a venit repede, atunci când am remarcat detaliul despre care vă spuneam. Maşinile aveau, fiecare, o inscripţie "de firmă". Medicamente, hârtie, ţevi, pastă de dinţi etc.

Privită de departe, situaţia materială a respectivilor era una, cum se spune, "de invidiat". Mai de aproape însă, de unde erau vizibile colantele de pe maşină, observăm că respectivii erau de fapt nişte simpli "amploaiaţi". Erau, ca atâţia alţii, un fel de fiinţe hibride. Cu un picior în barca bunăstării, iar cu altul pe malul traiului "de pe azi, pe mâine".

Aceeaşi imagine compozită o remarcăm la orice shopping-mall. Magazinele cu "branduri" altădată de neatins acum sunt la câteva minute distanţă, în orice cartier. În parcări, maşini excentrice. Ne uităm mai bine: maşinile sunt la mâna a doua, iar prosperii cumpărători de fapt abuzează de cardurile de credit.

Chiar şi produsele în sine s-au schimbat. Casele de artizani ai luxului din trecut produceau pentru o clientelă foarte, foarte exclusivă. Regi, aristocraţi, magnaţi ai industriei, negustori şi bancheri. Nu erau mulţi cei care îşi permiteau să trăiască pe picior mare. Existau şi excepţii, desigur. Profesorul Nae Ionescu avea un Maybach şi o vilă splendidă, la Şosea. De unele dintre acestea nu era străin Malaxa, amicul său. Dar dincolo de aceste excepţii, produsele luxului veritabil erau rezervate unor categorii foarte restrânse.

Ultimele trei decenii au adus o schimbare considerabilă. Firmele de familie au fost absorbite în companii multinaţionale pentru care luxul este o afacere cotidiană. Acestea au adus produse de lux standardizate la îndemâna a milioane de noi consumatori din clasa mijlocie.

Istoria democratizării luxului poate fi urmărită în cartea Danei Thomas, "Deluxe. How Luxury Lost Its Luster" (Deluxe. Cum luxul şi-a pierdut strălucirea). Însă chiar şi fără acest ghid, cu siguranţă că cei mai mulţi dintre noi au observat fenomenul. Marochinărie italiană, whisky scoţian, şampanie franţuzească, mobilă daneză sau săpunuri englezeşti - toate acestea au devenit accesibile clasei mijlocii (mă refer la clasa mijlocie aşa cum este definită în societăţile vestice, industrializate). Pe de altă parte, succesul de piaţă al produselor de lux arată că ele şi-au erodat capacitatea de a funcţiona ca mijloc al distincţiei sociale.

De unde şi derapajul luxului către "bling". În realitate, ceea ce proliferează în societatea contemporană este formula ostentativă a bling-ului. Şi nu este vorba doar de produse, ci de un întreg stil. Nunţi făcute în palate sau muzee închiriate, starlete din plastic invitate la emisiuni unde discută despre poşetele pe care şi le-au cumpărat.

Un studiu recent ne dezvăluie ceva despre sursele bling-ului. Cu cât un grup este mai sărac, cu atât membrii săi tind să cheltuiască o proporţie mai mare din veniturile lor pentru a se distinge de ceilalţi.

Iată de ce apetitul pentru produsele "luxului democratic" are, de fapt, o componentă nevrotică. În economiile în tranziţie, unii se îmbogăţesc. Însă asta nu îi face membrii unei autentice aristocraţii financiare. Ei rămân ceea ce au fost: nişte parveniţi complexaţi, care simt o presiune de a se diferenţia cu orice preţ. Îmi amintesc cum prin anii '90 un personaj de acest tip, nouveau-riche, îşi parca maşina lângă blocul nostru. Avea un Mercedes colorat într-o nuanţă stranie, un gen de ciclamen-vişiniu. Vindea salam suspect la unul dintre magazinele din zonă. De când a dat faliment buticul nu l-am mai văzut pe omul cu maşina violacee.

Luxul s-a schimbat pentru că societatea s-a schimbat. Aspiraţiile au crescut, însă standardele au coborât. Fiecare mall are un food-court unde, la diverse standuri, se servesc feluri de mâncare onirice, care par desprinse din paginile lui Rabelais: colorate, umflate cu "de toate", super-size. Le apuci cu mâna, muşti deasupra unei tăvi de plastic, alături de sute de alţi cetăţeni satisfăcuţi. Lumina e ireală. Am sentimentul că omul cu Mercedes-ul ciclamen a dat, în sfârşit, lovitura.

Cătălin avramescu

Notă: Domnul Cătălin Avramescu este ambasador al României în Finlanda şi Estonia.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Luxul a ramas unitatea de masura a iluminarii si cam atat. Celalalt sens al cuvantului a fost trivializat la noi, iar avutia sau falsa avutie a devenit un gest de exhibitionism social. "Fara numar, fara numar" este deviza, iar maneaua zilelor noastre un imn "national".

    Romania isi permite luxul de a tine in functie astfel de "ambasadori" parveniti care nu fac nimic si doar gusta cu lingurita din realitate. Luxul pe care il analizea domnul ambasador este un lux contrafacut, companiile au observat ca "luxul" se vinde mai bine si l-au oferit consumatorului. Tinerii aceia invidiati au venit cu masinile de serviciu pentru se poate in Romania si in fond ei sunt ambasadorii firmelor respective. Probabil ca buticarul misterios a fost reclamat de vreun cetatean cu simt civic inaintea domnului ambasador care inca este derutat de culoarea mertanului .

    Luxul nu rezolva probleme!  

    Sa nu confundam luxul cu progresul si prostia cu nebunia ! Acum vreo 6 ani am cunoscut un personaj care la petreceri isi aprindea tigara cu cate o bacnota rasucita de 50 de euro . Era un lux ? 

    Pe cand un editorial despre activitatea fructuoasa de la ambasada ? 

    Iata opinia unui geniu roman al lumii despre astfel de nimicuri care preocupa un ambasador : 

    Mihai Eminescu 

    GLOSSA 

     

    Vreme trece, vreme vine, 

    Toate-s vechi si noua toate; 

    Ce e rau si ce e bine 

    Tu te-ntreaba si socoate; 

    Nu spera si nu ai teama, 

    Ce e val ca valul trece; 

    De te-ndeamna, de te cheama, 

    Tu ramâi la toate rece. 

    Multe trec pe dinainte, 

    In auz ne suna multe, 

    Cine tine toate minte 

    Si ar sta sa le asculte?... 

    Tu asaza-te deoparte, 

    Regasindu-te pe tine, 

    Când cu zgomote desarte 

    Vreme trece, vreme vine. 

    Nici încline a ei limba 

    Recea cumpana-a gândirii 

    Inspre clipa ce se schimba 

    Purtând masca fericirii, 

    Ce din moartea ei se naste 

    Si o clipa tine poate; 

    Pentru cine o cunoaste 

    Toate-s vechi si noua toate. 

    Privitor ca la teatru 

    Tu în lume sa te-nchipui: 

    Joace unul si pe patru, 

    Totusi tu ghici-vei chipu-i, 

    Si de plânge, de se cearta, 

    Tu în colt petreci în tine 

    Si-ntelegi din a lor arta 

    Ce e rau si ce e bine. 

    Viitorul si trecutul 

    Sunt a filei doua fete, 

    Vede-n capat începutul 

    Cine stie sa le-nvete; 

    Tot ce-a fost ori o sa fie 

    In prezent le-avem pe toate, 

    Dar de-a lor zadarnicie 

    Te întreaba si socoate. 

    Caci acelorasi mijloace 

    Se supun câte exista, 

    Si de mii de ani încoace 

    Lumea-i vesela si trista; 

    Alte masti, aceeasi piesa, 

    Alte guri, aceeasi gama, 

    Amagit atât de-adese 

    Nu spera si nu ai teama. 

    Nu spera când vezi miseii 

    La izbânda facând punte, 

    Te-or întrece nataraii, 

    De ai fi cu stea în frunte; 

    Teama n-ai, cata-vor iarasi 

    Intre dânsii sa se plece, 

    Nu te prinde lor tovaras: 

    Ce e val, ca valul trece. 

    Cu un cântec de sirena, 

    Lumea-ntinde lucii mreje; 

    Ca sa schimbe-actorii-n scena, 

    Te momeste în vârteje; 

    Tu pe-alaturi te strecoara, 

    Nu baga nici chiar de seama, 

    Din cararea ta afara 

    De te-ndeamna, de te cheama. 

    De te-ating, sa feri în laturi, 

    De hulesc, sa taci din gura; 

    Ce mai vrei cu-a tale sfaturi, 

    Daca stii a lor masura; 

    Zica toti ce vor sa zica, 

    Treaca-n lume cine-o trece; 

    Ca sa nu-ndragesti nimica, 

    Tu ramâi la toate rece. 

    Tu ramâi la toate rece, 

    De te-ndeamna, de te cheama: 

    Ce e val, ca valul trece, 

    Nu spera si nu ai teama; 

    Te întreaba si socoate 

    Ce e rau si ce e bine; 

    Toate-s vechi si noua toate: 

    Vreme trece, vreme vine. 

    (1883, decembrie) 

    Nu stiu cum este in Bucuresti, dar in restul tarii nu exista surse (magazine) de unde sa putem cumpara produse de lux, indiferent cat am fi dispusi sa platim pentru ele.

    Cred ca din cauza ca romanii sunt saraci, astfel de magazine ar fi inutile. 

    Vrem pantofi din piele de crocodil, mancare naturala sau am dori sa schimbam Dacia cu un Aston Martin? S-ar putea sa trebuiasca sa facem o calatorie prin alte tari pentru a le cumpara. 

    Produsele "de marca" buna pe care le gasim in Romania sunt produse de multe ori toate in aceeasi fabrica, uneori chiar din Romania, cu acordul firmelor care detin marcile respective si care incaseaza o taxa pentru dreptul de a folosi respectivele marci. 

    Cu alte cuvinte este un alt mod de a minti clientul ca cumpara un produs "de marca" cand de fapt cumpara un produs de o calitate relativ slaba. 

    Acesta este cazul multor marci renumite de frigidere, masini de spalat, aspiratoare dar si a unor produse alimentare. Un gust are cafeaua Wienner in Austria si Germania si alt gust are in Romania. Reprezentantii Wienner spun ca fac astfel de diferentieri datorita faptului ca in urma unor studii (bla bla), au descoperit ca gusturile publicului tinta difera de la o regiune la alta, asa ca ei adapteaza produsele in functie de cerintele pietei. 

    Asta inseamna de fapt cu alte cuvinte ca pentru saracii din Romania trebuie sa vanda produse de proasta calitate si la preturi mari fiindca si costurile adiacente sunt mari datorita proastei organizari a romanilor, iar in alte tari trebuie sa vanda produse de o calitate mai buna fiindca concurenta este mai mare si altfel ar avea de pierdut. 

    Iar in ceea ce priveste produsele de lux... nu le vom vedea prea curand la noi, iar daca le vom vedea, vom ramane cu vazutul fiindca nu vom accepta sa platim pentru ele.

    Exista si carne buna la gust, fara antibiotice si hormoni, si doar la doi pasi, la Paris, insa un kilogram costa mai mult decat un salariu mediu pe economie in Romania. Acela este produs de lux. 

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb