Ministerul Transporturilor "nu are nicio implicare" în deciziile luate la vârful Tarom, ne-au spus reprezentanţii instituţiei guvernamentale, răspunzând la întrebarea noastră legată de posibile presiuni făcute de anumite ambasade asupra ministerului de resort pentru prelungirea mandatului de director general al lui Christian Heinzmann la conducerea companiei aeriene.
Săptămâna trecută, a bătut vânt de schimbare la Tarom, Nicolae Demetriade dându-şi demisia din funcţia de director executiv al companiei, iar Dan Pascariu fiind în pragul suspendării de la conducerea Consiliului de Administraţie (CA).
Surse apropiate situaţiei ne-au spus că aceste schimbări vin în urma unor presiuni externe, precizând: "Pascariu şi Demetriade au fost chemaţi ieri (n.r. luni, 21 octombrie) la Ministerul Transporturilor pentru a fi puşi la curent cu presiunile venite din partea ambasadelor Belgiei, Olandei şi Marii Britanii pentru prelungirea mandatului lui Heinzmann. Celor doi li s-a pus în vedere să demisioneze, în caz contrar vor fi revocaţi din funcţie, pentru a fi numiţi alţi trei membri în CA (mai era un loc liber), care, alături de o a patra persoană din actualul CA, să voteze pentru prelungirea cu trei ani a mandatului lui Christian Heinzmann".
Întrebaţi de ziarul BURSA dacă aceste informaţii sunt reale, reprezentanţii Ministerului Transporturilor ne-au spus: "Având în vedere prevederile art. 4. alin. (1) şi (2) din O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, Ministerul Transporturilor «nu poate interveni în activitatea de administrare şi conducere a întreprinderii publice. Competenţa luării deciziilor de administrare şi a deciziilor de conducere a întreprinderii publice şi răspunderea, în condiţiile legii pentru efectele acestora revine Consiliului de Administraţie şi directorilor, dacă acestora le - au fost delegate atribuţii de conducere». Astfel, Consiliul de Administraţie este cel care numeşte directorul general şi cel care va numi un nou director general în situaţia vacantării acestui post, sprijinit de comitetul de nominalizare care va prelua conducerea şi va ajuta Consiliul de Administraţie cu selecţia şi înlocuirea directorului general. Ministerul Transporturilor, neavând nici o implicare în luarea acestor decizii, nu poate vorbi despre o presiune externă vis-a-vis de mandatul directorului general".
Potrivit surselor noastre, cei trei noi membri în CA vor fi Manuel Donescu, secretar de stat din MT, Dante Ştein, consilier onorific al premierului Victor Ponta şi Laurenţiu Mezei, reprezentantul Tarom la Amsterdam.
Unul dintre cei trei au fost confirmaţi şi de ministrul Transporturilor Ramona Mănescu: "Am înţeles că săptămâna viitoare (n.r. săptămâna aceasta), luni sau marţi, va avea loc o şedinţă a Consiliului de Administraţie; probabil că vor fi cooptaţi cei doi noi membri, ca urmare a locurilor rămase libere. Nu ştiu să vă spun cine sunt; există o societate care face selecţia. Pot doar să vă spun că reprezentantul ministerului este secretarul de stat Manuel Donescu. Sunt mai multe CV-uri date consultanţilor şi, la momentul şedinţei CA, se vor alege cele două persoane. Dacă săptămâna viitoare (n.r. săptămâna aceasta) CA va decide prelungirea mandatului lui Heinzmann, el va rămâne. Pascariu e, deocamdată, în Consiliul de Administraţie".
Ieri, la ora închiderii ediţiei, urma să aibă loc o şedinţă a CA.
Săptămâna trecută, Dan Pascariu ar fi urmat să fie revocat din funcţie în cadrul unei Adunări Generale a Acţionarilor (AGA), ne-au mai spus sursele citate.
Acest lucru nu s-a întâmplat, însă, din cauză că AGA nu s-a întrunit din lipsă de cvorum.
Aurel Curdov, secretarul general al Sindicatului Tehnic Tarom, este de părere că Dan Pascariu ar trebui să-şi dea demisia, întrucât "a încălcat unele prevederi din contractul de mandat".
Referitor la demisia sa, Nicolae Demetriade ne-a declarat, în urmă cu o săptămână: "Am demisionat pentru că mi-am dat seama că nu poate fi respectată OUG 109. Până acum, managementul privat nu a făcut nimic pentru bunul mers al companiei, s-a pierdut mult timp. Rezultatele Tarom sunt mai bune decât cele de anul trecut, pentru că CA a vegheat la implementarea măsurilor luate, nu este meritul directorului general. Aplicarea OUG 109/2011 a fost doar o iluzie. De aceea am plecat din companie. După cum se aude, şi zvonurile întotdeauna devin realitate, Dan Pascariu va fi revocat".
Ministrul Transporturilor Ramona Mănescu a precizat, atunci, că schimbările care se petrec într-o companie precum Tarom vizează favorizarea respectivei societăţi, nu a unor persoane: "Eu sper ca o schimbare să fie benefică Tarom. Eu nu vreau schimbări care să favorizeze persoane, eu vreau schimbări care să favorizeze compania".
Ramona Mănescu a mai spus: "N-aş spune că este o constrângere din partea creditorilor internaţionali, eu pot să vă spun că, din câte ştiu, o şedinţă a AGA va avea loc. A avut loc acum ceva timp, a analizat situaţia, iar la următoarea şedinţă a acţionarilor eu ştiu că trebuie să se ia o hotărâre în sensul reformării, restructurării, unor schimbări la Tarom".
Ministrul a afirmat că dacă respectiva AGA va decide ca Heinzmann să îşi continue mandatul, atunci acest lucru se va întâmpla, în condiţiile în care directorul general are un plan de management pe care trebuie să îl implementeze.
În luna iunie, Heinzmann susţinea că a fost obligat să semneze un document, la solicitarea preşedintelui Consiliului de Administraţie Dan Pascariu, care prevedea, printre altele, că durata mandatului său a fost redusă de la patru ani la un an.
În replică, Dan Pascariu afirma, la vremea respectivă, că existau mai multe nemulţumiri la adresa activităţii lui Heinzmann, iar reducerea duratei mandatului a fost o concluzie la care s-a ajuns de comun acord.
În condiţiile actuale, mandatul domnului Heinzmann urmează să expire în data de 19 noiembrie.
Compania aeriană a încheiat primul semestru al acestui an cu pierderi de 63 milioane lei, în scădere faţă de rezultatul negativ de 120 de milioane de lei din prima jumătate a anului trecut.
Planul de management, aprobat de Consiliul de Administraţie în luna martie, prevede pierderi de 143 milioane lei în acest an, de 18 milioane lei în 2014, urmând ca în 2015 şi 2016 compania să realizeze un profit de 92 milioane lei, respectiv 173 milioane lei.