Miniştrii transporturilor, telecomunicaţiilor şi energiei din Uniunea Europeană (TTE) au ajuns, vineri, în cadrul Consiliului, la un acord politic în privinţa directivei Parlamentului European şi Consiliului ce modifică reglementările referitoare la aplicarea taxelor la vehiculele grele de marfă ("eurovinieta").
Prezentă la întâlnire, Anca Boagiu, ministrul nostru de resort, a spus că România susţine obiectivele directivei de a promova mijloace şi moduri de transport mai ecologice, mai sigure şi mai eficiente, dar militează, în acelaşi timp, pentru luarea în considerare a condiţiilor socio-economice şi a principiului echităţii pentru fiecare stat membru în decizia de impunere de noi taxe. Poziţia României exprimată de ministrul Anca Boagiu a fost ca vehiculele Euro V să fie scutite de plata taxei până la 31 decembrie 2013, iar vehiculele Euro VI să fie scutite până la 31 decembrie 2019, se arată într-un comunicat remis redacţiei. Domnia sa a susţinut şi reintroducerea prevederii de earmarking, conform căreia fondurile colectate din internalizarea costurilor externe trebuie utilizate pentru infrastructura rutieră şi pentru combaterea poluării.
Compromisul Preşedinţiei belgiene agreat de majoritatea statelor membre UE a rezultat în acceptarea scutirii de la plata eurovinietei a vehiculelor Euro V până la 31 decembrie 2013, aşa cum a propus România, în timp ce vehiculele Euro VI vor fi scutite de plata eurovinietei până la 31 decembrie 2017. În ceea ce priveşte procedura de earmarking, acordul prevede recomandarea ca fondurile să fie utilizate pentru infrastructura rutieră şi pentru combaterea poluării.
Nu în ultimul rând, Consiliul de miniştri a decis şi asupra diminuării procentului maxim de diferenţiere a tarifelor pentru combaterea congestiei şi a duratei maxime de aplicare a tarifelor celor mai ridicate. Astfel, s-a stabilit că statele membre vor putea creşte tarifele cu maxim 175% pentru o perioadă nu mai mare de cinci ore, iar pentru restul perioadei din zi costurile vor fi reduse proporţional, astfel încât să se ajungă la o sumă nulă.
Propunerile Consiliului vor fi analizate de Parlamentul European în a doua lectură, intrarea în vigoare a Directivei implicând consensul celor două instituţii europene.