Nativism, autohtonism, naţionalism

Cristian Pîrvulescu
Ziarul BURSA #Editorial / 11 martie 2019

Cristian Pîrvulescu

Cum au devenit - parcă, aşa, dintr-odată - populismul, naţionalismul şi iliberalismul atât de viguroase încât par că pot schimba viitorul Europei? De fapt, cel mai probabil asistăm la o reacţie, supradimensionată, în raport cu o serie de schimbări care au produs deja consecinţe greu de anulat, şi cu atât mai puţin de interzis.. vorbim despre o reacţie, deci despre un curent reacţionar, cum s-ar fi zis în secolul al XIX-lea. Pentru a explica această evoluţie unii cercetători, precum Clifford Young, preşedintele filialei Ipsos America (Ipsos este o firmă multinaţională de marketing, consultanţă şi sondaje, clasată ca a treia mare companie mondială din acest domeniu), citat într-un studiu recent privind subiectul publicat în Le Nouvel Observateur, consideră că mişcările populiste din America şi Europa sunt în mare parte motivate de ceea ce numim "nativism".

Această noţiune ar desemna o seamă de credinţe care pun accentul pe o aşa zisă aparenţă la adevărata naţiune, definită etnici şi rasial. Astfel, faţă de imigraţie, nativis­mul promovează ideea că un stat ar fi mai puternic dacă imigraţia va înceta, iar locurile de muncă ar trebui să acorde prioritar celor aparţinând comunităţii de suşă şi nu imigranţilor care ar pune în practică un autentic program politic şi/sau religios de înlocuire ("teoria" complotistă a "marii înlocuiri") a autohtonilor.

Nativismul ar fi deci o ideologie care, în virtutea apărării poporului autohton împotriva "noilor migraţii" ale barbarilor, reînnoieşte şi adaptează la noile condiţii post-moderne teze naţionaliste şi rasiste din prima parte a secolului trecut.

În cercetarea "Şase concepţii privind naţiunea: o tipologie globală" (Six conceptions de la nation : une typologie globale) publicată de săptămânalul francez sub titlul interogativ, "De ce ideea de naţiune ajunge în centul dezbaterii?", autorii, Chloe Morin şi Adrien Abecassis, încercă să înţeleagă mai bine nativismul. Pentru aceasta cei doi propun o nouă abordare a studiilor de opinie, care să depăşească viziunea demografică (vârstă, sex, educaţie, venit, geografie etc.) folosită până acum. Şi asta pentru că segmentarea demografică a eşantionului nu permite analizarea variabilă care nu depinde exclusiv de poziţia lor socială, geografică, de gen, vârstă sau educaţie. Vechile clivaje nu par să mai corespundă noilor diviziuni în jurul cărora se organizează acum dezbatere politică. În vederea înţelegerii acestui aspect, Ipsos a examinat opiniile cetăţenilor în privinţa gradului de includere sau excludere din potenţialele "grupuri externe" în corelaţie cu percepţia naţionalităţii în 23 de state (Africa de Sud, Arabia Saudită, Argentina, Australia, Brazilia, Canada, Chile, Coreea de Sud, Franţa, Germania, Italia, Japonia, Malaiezia, Marea Britanie, Mexic, Polonia, Peru, Serbia, Spania, Statele Unite, Suedia, Turcia, Ungaria). Au rezultat şase vizunii privind definirea naţiunii, de la cele mai incluzive, precum post-naţionaliştii (mai prezenţi în aşa zisele state liberale, Canada, Statele Unite, Australia, Chile, Spania, Suedia şi Marea Britanie) la legalişti (Franţa, Africa de Sud, Canada, Statele Unite, Australia sau Argentina), trecând prin religioşi (Mexic, Coreea de Sud, Peru, Arabie Saudită, Chile sau Brazilia), continuând prin distanţi (Japonia, Arabia Saudită, Coreea de Sud, Malaezia, Turcia, Brazilia şi Marea Britanie), şi ajungând la naţionalişti-culturali (Africa de Sud, Malaezia, Peru, Argentina, Chile, Brazilia şi Ungaria) pentru a ajunge la naţionalişti-etnici (Serbia, Turcia, Ungaria, Malaezia, Arabia saudită, Italia, Germania şi Polonia).

Dacă post-naţionaliştii, care sunt cam 15% din cele 19.000 de persoane investigate sunt cei mai integrativi, pentru ei oricine putând deveni resortisant al unei ţări fără să aibă vreo importanţă locul naşterii, religia sau identitatea sexuală, pentru naţionaliştii-etnici, care sunt cam 17%, naţionalitatea se limitează la cei ce sunt născuţi în ţară, din descendenţi ai autohtonilor şi aparţin grupului religios dominant. Între cele două, celelalte patru categorii adună fiecare cam tot 15% cu excepţia distanţilor care ating aprope 25% dintre respondenţi.

După cei doi cercetători, confruntările politice actuale ar putea fi mai bine înţelese şi în egală măsură anticipate în funcţie de aceste diferenţe. Evident, aces­tei cercetări i se poate reproşa eterogenitatea statelor studiate, obsesia identitară şi eludarea economiei, dar, dincolo de limitele sale, are meritul că atrage atenţia asupra bazei socio-culturale a populismului actual.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Până mai ieri era bun globalismul azi nu mai e bun?

    Țările democratice nu prea își cresc intelectuali --> pălmași ? 

    1. Globalismul e bun până la preluarea puterii de către serviciile secrete. În rest e doar abureală pentru prostuței.

    ce articol fara cap si fara coada. parvulesku nu stie sa scrie.

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb