Beneficiarii submăsurilor de infrastructură rurală din cadrul Programului SAPARD vor putea solicita bani de la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) pentru realizarea lucrărilor de modernizare a infrastructurii rurale derulate în cadrul proiectelor SAPARD. După efectuarea ultimei plăţi de către Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, beneficiarii vor restitui MADR, integral, sumele primite.
În acest scop, începând din această săptămână, instituţiile implicate vor aplica prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 31/2007 privind reglementarea unui set de măsuri financiare pentru stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin Programul SAPARD pentru submăsurile de infrastructură rurală incluse în Măsura 2.1 "Dezvoltarea şi îmbunătăţirea infrastructurii rurale" şi Măsura 3.5 "Silvicultura". Vor putea beneficia de aceste sume Consiliile Locale sau Asociaţiile de Consilii Locale prevăzute în Anexa O.G. nr. 31/2007.
Sumele solicitate pentru efectuarea lucrărilor de infrastructură vor fi primite, de către beneficiari, conform contractului de finanţare semnat în cadrul Programului SAPARD. În acest sens, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va deschide un cont destinat asigurării resurselor financiare necesare efectuării plăţii aferente primei tranşe de plată depusă după intrarea în vigoare a O.G. nr. 31/2007, pentru investiţiile în infrastructură rurală derulate în cadrul Programului SAPARD.
Regulile şi modul în care MADR alocă sumele solicitate de către beneficiari sunt stabilite printr-un acord scris denumit convenţie.
Beneficiarii vor depune convenţiile în trei exemplare originale la Direcţia Generală de Dezvoltare Rurală (DGDR) din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Convenţiile vor avea anexate fişele de avizare a achiziţiilor publice şi declaraţia de eşalonare a plăţilor, ambele avizate de APDRP şi o copie care să certifice faptul că beneficiarul şi-a deschis un cont distinct la Trezoreria de care aparţine.
Data limită până la care pot fi semnate convenţiile este 11 octombrie 2007.
În termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea lor, convenţiile vor fi verificate şi semnate de MADR.
După ce aceste convenţii au fost semnate, Consiliile sau Asociaţiile de Consilii Locale pot depune la APDRP cereri de plată conforme. După ce acestea sunt depuse până la 15 octombrie 2007, se poate solicita o sumă echivalentă cu cea înscrisă în cererea de plată depusă la agenţie, dar nu mai mult de 33% din valoarea eligibilă a proiectului fiecărui beneficiar, valoare prevăzută în Anexa Ordonanţei Guvernului nr. 31/2007.
În cazul în care cererea de plată conformă a fost depusă la APDRP până la data de 30 aprilie 2008 (termenul limită), beneficiarul nu poate solicita mai mult de 20% din valoarea eligibilă a contractului de finanţare semnat cu APDRP, valoare menţionată în Anexa O.G. 31/2007. În această anexă sunt enumeraţi beneficiarii care au proiecte în derulare la APDRP, cât şi valorile eligibile ale proiectelor acestora, valori la care se aplică procentul menţionat.
Beneficiarii vor completa un formular numit "Solicitare de plată", care va fi avizat de Centrul Regional de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit din cadrul APDRP de care aparţine fiecare beneficiar în parte. Consiliile Locale sau Asociaţiile de Consilii Locale vor depune apoi acel formular la MADR, urmând ca în 5 zile lucrătoare să li se vireze în cont suma solicitată.