O AVERE "ÎNGROPATĂ": Conductele de produse petroliere ale statului - între revizie şi fier vechi

CĂTĂLIN DEACU
Ziarul BURSA #Companii #Bunuri Industriale / 4 martie 2011

Conductele de produse petroliere ale statului - între revizie şi fier vechi

În timp ce companiile de petrol se plâng de starea precară a infrastructurii rutiere şi feroviare din ţara noastră, susţinând că aceasta le generează pierderi care, mai apoi se reflectă în preţul carburanţilor de la pompă, statul deţine, în proprietate, o reţea de conducte abandonată care, folosită eficient, ar putea să reducă cheltuielile de transport ale petroliştilor cu până la 50%.

Ministerul Economiei va realiza un studiu de fezabilitate în urma căruia va decide viitorul reţelei naţionale de transport a produselor petroliere: menţinerea sau dezafectarea sistemului

După scumpiri repetate de la începutul anului, preţul carburanţilor se aproprie vertiginos de pragul halucinant de 6 lei/litru şi riscă să producă scumpiri în lanţ în categoria bunurilor de larg consum.

Petroliştii susţin că, pe lângă scumpirea barilului de petrol şi nivelul ridicat de taxe şi accize aplicate de stat, preţurile carburanţilor la pompă sunt influenţate şi de pierderile pe care le înregistrează din cauza stării precare a infrastructurii, care le încetineşte transporturile.

Constantin Tampiza, coordonatorul strategiei de dezvoltare a grupului petrolier rus Lukoil în România, ne-a declarat, recent: "Din cauza infrastructurii rutiere proaste din ţară, noi, odată la trei ani, suntem nevoiţi să schimbăm o cis-ternă. Doar din reducerea vitezei cu 5 km/oră - ca să nu ne ajungă cisternele în şanţ din cauza stării drumurilor - înregis-trăm o pierdere de 2-3 dolari la tona de carburant".

Autorităţile se miră cum preţul carburanţilor creşte necontrolat, dar par să ingnore că au în proprietate o reţea abandonată de conducte pentru produse petroliere (benzină, motorină, CLU), lăsată la cheremul hoţilor de fier vechi, care, valorificată eficient, ar putea să rezolve parţial problema carburanţilor.

Reprezentanţii Ministerul Finanţelor Publice (MFP) recunosc: "Transportul produselor petroliere prin conducte este cel mai ieftin, rapid, puţin poluant, şi eficient (n.r. - decât transportul rutier sau pe cale ferată). Reţeaua de transport produse petroliere este proprietatea publică a statului, aparţine Ministerului de Finanţe şi se află în administrarea Ministerului Economiei".

Conductele statului pot prelua produse finite din rafinăriile companiilor OMV-Petrom (Brazi, Câmpina, Piteşti), Midia Năvodari (Rompetrol) şi Teleajen (Lukoil) şi le poate pompa spre Bucureşti, Constanţa, Braşov, Craiova, şi Constanţa. Specialiştii susţin că livrările prin conducte pot reduce costurile de trans-port cu până la 50%.

Conductele abandonate, fieful hoţilor de fier vechi

Cu toate că autorităţile recunosc importanţa reţelei de transport, conductele, a căror valoare contabilă a fost, în 2002, de 1.100 miliarde lei vechi, zac, de ani buni, complet abandonate, la cheremul hoţilor de fier vechi.

După lichidarea operatorului de stat Petrotrans în 2007, ţevile au devenit ţinta preferată a hoţilor de fier vechi şi a căutătorilor de "aur negru", care rămăsese pompat prin conducte.

Ultimii stropi de benzină şi motorină au fost transportaţi în 2005, din Ploieşti spre Constanţa, iar pe conducta Midia - Constanţa în 2006.

Nu de puţine ori, din conductele statului, au fost surprinşi la furat de benzină şi motorină, inclusiv oameni ai legii, care ar fi trebuit să le păzească de infractori.

Recordul absolut în materie de furt constă în sustragerea a 96.000 de tone de produse petroliere, prejudiciul fiind de 1.500 miliarde lei vechi.

Reprezentanţii MFP dezvăluie consecinţele prejudiciului: "În prezent, pe nicio conductă nu se poate opera fără revizie, repararea şi retehnologizare".

Decizie crucială: menţinerea sau dezafectarea reţelei

Statul urmează să ia, acum, o decizie crucială în acest sens: păstrarea sau dezafectarea întregului sistem, a cărui piatră de temelie a fost pusă încă din 1914-1915.

"Ministerul Economiei urmează să demareze procedura de selectare a unui consultant tehnic care să realizeze atât expertiza tehnică a sistemului de transport prin conducte al produselor petroliere, cât şi un studiu de fezabilitate care să evidenţieze oportunitatea menţinerii şi/sau dezafectarea acestui sistem", ne-au declarat reprezentanţii MFP.

Potrivit lor, "deciziile privind utilizarea viitoare a conductelor de transport al produselor petroliere şi/sau dezafectarea acestui sistem şi ecologizarea ulterioară a terenurilor pentru a fi reintroduse în alte circuite vor fi luate în funcţie de rezultatele studiului de fezabilitate".

Specialiştii: Concesiunea unor tronsoane, soluţia salvatoare

Reţeaua de conducte străbate 15 judeţe ale ţării, măsoară aproximativ 1800 km şi a fost construită pentru aprovizionarea rafinăriilor, precum şi pentru transportul la export a produselor petroliere din Piteşti şi Ploieşti, spre Oil Terminal Constanţa.

Ultima inspecţie tehnică a conductelor s-a făcut în perioada 2004-2005, în vederea stabilirii cos-turilor pentru retehnologizare şi modernizare. Pentru conductele de transport Ploieşti-Constanţa, Ploieşti Bucureşti şi Midia-Constanţa, costurile cu retehnologizarea erau de peste 135 milioane euro.

Specialiştii susţin că soluţia cea mai indicată ar fi iniţierea unei dezbateri cu companiile de petrol şi darea în concesiune a unor tronsoane reabilitate către operatorii interesaţi. De asemenea, aceştia susţin că reţeaua ar trebui păstrată în contextul proiectelor energetice regionale în care este implicată ţara noastră.

Până în prezent, reprezentanţii MFP susţin că nu au primit scrisori de intenţie pentru preluarea unor tronsoane de conductă în concesiune, nefiind exclus ca unul dintre principalele motive să fie tocmai starea tehnică a reţelei.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Din cate stiu de la TV au fost situatii cand diversi infractori au fost prinsi pe camp la furat cu cisterna. Furau atat petrol brut cat si benzina sau motorina. Cand mergeam cu masina spre Castelu pe marginea drumului diversi dubiosi ofereau benzina la sac de plastic. Reluarea transportului de benzina si motorina pe conducte ar fi mana cereasca pentru ei. Cred ca dupa ce citesc acest articol trec la ascutirea burghielor. Ar trebui reluat articolul dupa ce va documentati pe bune si la rafinarii pe la primarii, la politiile local ede pe traseul conductelor. Eu cred c atransportul prin conducte este cel mai ieftin intr-o tara in care nu se fura, unde nueste nevoi esa investesti in sisteme antiefractie halucinante. Daca intr-un singur loc in mijlocul padurii se da o spargere si nu se intervine imediat, contaminare asolului si a subsolului este de domeniul hectarelor, platile reparatorii de domeniul milioanelor. Mediul ce zice?Poate am exagerat putin dar n-asi prea crede.Ce zici vere Vasile?

    1. Nu-s var cu tine marlane !> 

      Nu ma chiama Ion si cred ca nici pe dumneata nu te chiama Vasile. Apelativul era o invitatie la un comentariu al specialistilor. Pacat ca o publicatie de calibrul Bursei permite folosirea unor astfel de epitete. Nu mai zic nimic.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb