Anul 2021 s-a caracterizat prin constanţă şi a fost unul de tranziţie în pandemia Covid-19. Autoritatea de concurenţă a finalizat o parte dintre investigaţiile mai vechi şi a declanşat câteva noi investigaţii - fie îndreptate împotriva anumitor agenţi economici, fie de cunoaştere a modului în care funcţionează anumite sectoare de activitate sau pieţe relevante.
În anul 2022 vom asista cel mai probabil la o accelerare a finalizării unor investigaţii mai vechi şi declanşarea de noi investigaţii. De asemenea, anticipăm un focus în privinţa modalităţilor de investigare ce pun accent pe zona electronică. În plus, Consiliul Concurenţei se află la un moment de preluare a mai multor responsabilităţi, în special în domeniul digital. Autoritatea rămâne o instituţie de top şi va continua să exercite un rol activ în materie de concurenţă, în special utilizând instrumentele sancţionatorii pe care le are la dispoziţie.
În plus, în materie de concentrări economice anticipăm ca numărul de tranzacţii să crească şi sperăm că autoritatea va facilita şi mai mult analiza acestor operaţiuni reducând la maxim birocraţia şi timpul de analiză, mai ales în privinţa acelor operaţiuni care nu ridică probleme semnificative de concurenţă.
În final, Consiliul Concurenţei are oportunitatea în 2022 să pună accent şi pe alte instrumentele de politică decât cele sancţionatorii, asigurând astfel stabilitate anumitor sectoare economice (spre exemplu, o supra investigare şi, implicit, sancţionare a actorilor economici activi pe anumite pieţe relevante poate conduce la efecte economice nedorite pentru respectivele pieţe, cu efecte negative asupra concurenţei în sine şi a consumatorilor finali). De asemenea, autoritatea de concurenţă a arătat deschidere la dialog şi continuarea sau chiar creşterea gradului de transparenţă va ajuta şi mai mult mediul de afaceri.
A.Investigaţii de încălcare a legii concurenţei
După un an foarte bun din perspectiva sancţiunilor aplicate (anul 2020), ca urmare a finalizării unui număr foarte mare de investigaţii în curs, 2021 a fost un an cu un nivel mai redus al totalului amenzilor aplicate.
Un factor care a contribuit şi care va fi resimţit probabil şi în anul 2022, este acela că în primul an de pandemie, Consiliul Concurenţei (similar altor autorităţi de concurenţă) nu a demarat un număr foarte mare de investigaţii noi.
Astfel, ne aşteptăm ca o serie de investigaţii importante mai vechi, amânate la finalul anului 2021 să fie finalizate în anul 2022 (este posibil ca tiparul activităţii autorităţii de concurenţă în privinţa investigaţiilor să se modifice uşor, dinspre finalizarea majorităţii cazurilor la final de an către o finalizare temporizată, pe parcursul întregului an). În plus, ne aşteptăm la o creştere a numărului de investigaţii noi faţă de anul 2021, fiind preluate la nivel local anumite analize realizate la nivelul Comisiei Europene, dar vor exista şi analize cu specific regional sau local.
Există o aşteptare ca numărul de investigaţii noi să crească semnificativ, probabil mai accentuat începând cu trimestrul II al anului ca urmare a unor măsuri de relaxare a restricţiilor impuse de normele sanitare.
Un alt fenomen care ar trebui avut în vedere este creşterea numărului de sesizări şi plângeri, în special ca urmare a creşterii numărului de dispute comerciale generate de un mediu economic fluctuant (în special ca urmare a creşterilor tarifare, inflaţie, apariţiei anumitor probleme de solvabilitate şi plată etc.).
În privinţa investigaţiilor şi analizelor noi, anticipăm că domeniile-cheie ale activităţii economice care vor fi vizate, vor fi, în special, domeniul farmaceutic, zona de licitaţii publice privind noile proiecte de dezvoltare, domeniul financiar, sectorul materialelor de construcţii şi zona de tehnologie, digital şi IT. În plus, unele acte normative şi măsuri economice vor necesita analize şi puncte de vedere din partea autorităţii de concurenţă (anticipăm o activitate susţinută în zona de măsuri privind limitarea impactului creşterilor tarifare în energie, a unor măsuri de suport privind mediul economic, precum şi ca urmare a unor acte normative ce vor transpune anumite norme europene).
B.Investigaţii sectoriale
Investigaţiile sectoriale au fost şi rămân mijlocul cel mai eficient pentru cunoaşterea unei pieţe de către autoritatea de concurenţă. Acest mecanism, folosit destul de des de Comisia Europeană, a fost preluat şi la nivel naţional existând o tendinţă de creştere a numărului de investigaţii sectoriale. În anul 2022 ne aşteptăm la creşterea numărului de analize sectoriale, domeniile cele mai vizate putând fi: sectorul financiar, sectorul IT, piaţa farmaceutică pe toate palierele sale, precum şi segmentul de noi tehnologii şi inovaţii.
În plus, sectoarele cu impact asupra populaţiei (energie electrică, gaze naturale, carburanţi, medicamente şi servicii medicale, comerţ online, servicii de transport) vor fi sub lupa autorităţii, cel puţin în prima parte a anului.
C.Sancţiuni
Sistemul sancţionator aplicabil în România în materie de concurenţă permite aplicarea de sancţiuni de până la 10 % din cifra de afaceri totală din anul anterior sancţiunii. Deşi în ultimii ani cifra de afaceri avută în vedere era cifra realizată de societăţile investigată la nivelul României, există o tendinţă ca analiză să fie extinsă, în anumite situaţii, la cifră de afaceri totală a societăţii sau chiar a grupului.
Autoritatea de concurenţă şi-a câştigat o reputaţie de autoritate care aplică sancţiuni semnificative, iar anul 2021 nu contrazice această afirmaţie, chiar dacă nivelul amenzilor a fost semnificativ sub cel aplicat în 2020. Este, însă, foarte important să existe un echilibru între nivelul amenzii şi efectul practicilor analiza asupra pieţei. O creştere semnificativă a procentului de amendă aplicat societăţilor investigate, mai ales în cazurile în care acuzaţiile sunt mai puţin evidente sau probatoriul este nesatisfăcător, este un proces periculos şi ireversibil, acest lucru afectând serios pieţele unde vor fi aplicate sancţiuni (de exemplu, unele societăţi vor fi în imposibilitate de plată sau altele vor stopa investiţii importante pentru a putea face faţă sancţiunilor).
Mai mult, măsura în care autoritatea de concurenţă va fi deschisă la modalităţi de soluţionare a situaţiilor investigate fără aplicarea unor amenzi (spre exemplu prin acceptarea de angajamente sau măsuri) va putea conduce la stabilitate sau echilibru în anumite segmente ale economiei (de foarte multe ori sancţiunile semnificative aplicate anumitor societăţi ajungând să fie recuperate prin majorări ale preţurilor, fiind suportate de clientul final).
D.Concentrările economice
Anul 2021 a fost un an intens din perspectiva operaţiunilor de concentrare economică, fiind analizate un număr de peste 90 de astfel de operaţiuni. Este de aşteptat ca numărul de operaţiuni analizate de către Consiliul Concurenţei să se menţină sau chiar să crească în anul 2022, piaţa de fuziuni şi achiziţii fiind în efervescenţă.
Autoritatea de concurenţă a arătat deschidere şi dialog cu părţile implicate şi sperăm că aceasta să continue şi în 2022.
E.Inspecţii inopinate
Deşi este dificil de estimat numărul inspecţiilor inopinate, cu siguranţă acesta va creşte faţă de cele din 2021, fiind de aşteptat ca inspecţiile să rămână principalul mijloc de colectare de informaţii de către autoritatea de concurenţă. De asemenea, anticipăm unele schimbări în privinţa modalităţii de desfăşurare a inspecţiilor inopinate prin utilizare la maxim a mijloacelor electronice de control şi investigare.
F.Atacarea deciziilor Consiliului Concurenţei
Este important de menţionat faptul că există unele tendinţe de anulare a unor decizii ale autorităţii ceea ce este un fenomen de normalizare care va aduce beneficii reale analizelor de concurenţă şi mai multă predictibilitate în această zonă - autoritatea de concurenţă fiind obligată să dedice mai mult timp asigurării îndeplinirii standardului de probă ridicat impus în materie de concurenţă.
Tendinţa de creştere a numărului de dosare în instanţă va continua în anul 2022, în special ţinând cont de acele situaţii în care probatoriul utilizat de autoritate nu este convingător. Este de aşteptat să avem unele decizii-cheie ale Curţii de Apel Bucureşti privind modul în care instanţele analizează modalitatea de stabilire a cuantumului amenzilor prin raportare la principiul proporţionalităţii şi o analiză importantă în materie de standard de probă prin raportare la anumite decizii pronunţate de autoritate în urmă cu câţiva ani.