• Preţul produselor alimentare ar putea să scadă cu 10%
Războiul dus de patronatele şi sindicatele din industria alimentară cu marii operatori de retail ar putea determina o scădere a preţului la alimentele de bază. Potrivit Federaţiei Patronale din Industria Alimentară "Romalimenta", "preţul produselor alimentare din supermarketuri ar putea să scadă cu circa 5% - 10%", ca urmare a unor noi runde de negocieri purtate de patronatele din industrie cu multinaţionalele autohtone. Sorin Minea, preşedintele "Romalimenta", a declarat: "În urma negocierilor, preţul produselor ar putea să scadă rapid cu 5-10% şi, pentru că lucrurile astea curg încet în timp, s-ar putea ca preţurile din România să ajungă simţitor sub preţurile din Comunitatea Europeană. Acum, la unele produse preţurile sunt cu 40-50% mai mari decât în Comunitatea Europeană". Federaţia "Romalimenta" consideră că la această situaţie nu putem ajunge fără sprijinul factorului politic. "Dacă rămâne numai negocierea între noi şi retaileri fără sprijinul Guvernului sau al politicului, dacă ei nu limitează şi dacă nu tratează nişte reguli clare, totul este iluzoriu", a explicat Sorin Minea. Potrivit federaţiei, la momentul actual, doar reprezentanţii "Carrefour" au acceptat să participe la negocieri cu patronatele din industria alimentară. "Am discutat cu reprezentantul
Ministerul Agriculturii mediază conflictul dintre partenerii sociali şi retaileri
Ministerul Agriculturii va examina legislaţia din celelalte state membre ale Uniunii Europene care reglementează activitatea pieţei de retail, a declarat Dacian Cioloş, ministrul Agriculturii, Păduriilor şi Dezvoltării Rurale. Pentru a media conflictul partenerilor sociali (patronate şi sindicate) cu operatorii de retail, Cioloş a precizat că, la data de 19 martie, va avea loc o discuţie între producători şi retaileri. Scopul dezbaterii este acela de a face lumină în circuitul comercial. "O să încerc să mediez o discuţie între producători, procesatori şi retaileri pentru că şi pe mine mă interesează să existe transparenţă pe lanţul produselor în beneficiul consumatorului final", a mai spus ministrul. Dacian Cioloş a precizat că singura cale de intervenţie a ministerului de resort o constituie subvenţionarea sectoarelor de producţie, implicit susţinerea financiară a producătorilor, deoarece preţurile produselor alimentare sunt stabilite de piaţă, nu de minister sau de patronatele din domeniul agro-alimentar.
Razii în piaţa de retail
Patronatele şi sindicatele din industria alimentară cer Consiliului Concurenţei (CC) să efectueze o serie de controale la principalii operatori de retail.
Producătorii susţin că supermarketurile folosesc în relaţiile cu furnizorii un sistem de practici discriminatorii, impunând acestora să nu comercializeze altor magazine produse la preţuri mai mici. Ovidiu Gheorghe, preşedintele Patronatului Naţional al Viţei de Vie şi Viticulturii, a declarat că, în urma controalelor CC, operatorii de retail ar putea fi sancţionaţi cu 10% din cifra de afaceri, înregistrată în anul anterior. La rândul său, Aurel Popescu, preşedintele "Rompan", a explicat: "CC ar trebui să analizeze taxele impuse de supermarketuri. Unele taxe suplimentare, în afara adaosului comercial, ajung până la 10.000 de euro pe furnizor, cum ar fi cele de deschidere a magazinului. Un hypermarket are câteva sute de furnizori, ceea ce înseamnă că acel magazin este realizat din banii industriei". Patronatele au precizat că solicită ca aceste contoale să fie confidenţiale pentru a elimina riscul ca unii producători să fie delistaţi.