Comisia Europeană (CE) a trimis ieri 15 avize motivate (al doilea pas în procedura de infrigement) unui număr de opt state membre, îndemnându-le să-şi respecte obligaţia juridică referitoare la transpunerea Directivelor din cel de-al treilea pachet legislativ privind energia electrică şi gazele, anunţă CE într-un comunicat.
Până în prezent, Bulgaria, Cipru, Spania, Luxemburg, Ţările de Jos, România şi Slovacia nu au informat Comisia referitor la adoptarea măsurilor de transpunere a celor două directive, iar Estonia nu a informat Comisia referitor la directiva privind gazele naturale.
Statele membre au la dispoziţie două luni pentru a răspunde demersului CE.
Dacă statele membre nu se conformează, Comisia poate deferi cauzele Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, potrivit CE.
Reprezentanţii ANRE ne-au spus că instituţia nu a primit, încă, avizul motivat de la CE.
Deschiderea pieţelor energetice pentru concurenţă este esenţială pentru creşterea competitivităţii economiei UE în ansamblu, precizează CE, adăugând: "O piaţă internă eficientă a energiei, interconectată şi transparentă, va oferi, de asemenea, consumatorilor posibilitatea să alegă între diferitele societăţi care furnizează gaze şi energie electrică, şi va garanta că toţi furnizorii au acces la piaţă".
În februarie anul trecut, şefii de stat şi de guverne din UE au declarat că se impune finalizarea pieţei interne a energiei până în 2014. Transpunerea promptă şi completă în dreptul intern a legislaţiei UE privind piaţa unică a gazelor naturale şi a energiei electrice este esenţială pentru a atinge acest obiectiv.
Cel de-al treilea pachet legislativ în domeniul energiei include dispoziţii cheie pentru buna func-ţionare a pieţelor de energie, inclusiv noi norme privind separarea reţelelor, norme de consolidare a independenţei şi a competenţelor autorităţilor naţionale de reglementare şi norme privind îmbunătăţirea funcţionării pieţelor cu amănuntul în beneficiul consumatorilor.
Comisia analizează măsurile notificate de către statele membre care au transpus doar parţial directivele şi va decide, în următoarele luni, ce trebuie făcut în continuare.
Şeful misiunii CE în România, Istvan Szekely, a declarat, la începutul acestei luni, că perioada în care va fi liberalizat treptat preţul energiei pentru populaţie a fost prelungită cu doi ani, acest lucru urmând să aibă loc în intervalul 2013-2017. Pentru consumatorii industriali, tarifele reglementate ar trebui eliminate treptat, până la sfârşitul anului următor.
Odată cu începerea liberalizării tarifelor (de anul viitor), 83-86% din totalul consumatorilor casnici (7-7,2 milioane de consumatori) ar putea plăti preţuri mai mari la energie şi gaze, în timp ce doar 14%-17% ar urma să primească spijin de la stat, tarifulul social urmând să fie eliminat treptat.
Înainte de a începe liberalizarea, Guvernul va stabili categoriile de consumatori care vor fi în situaţia de a nu-şi putea achita facturile. Aceşti consumatori sunt denumiţi consumatori vulnerabili, iar o parte dintre ei vor beneficia de subvenţie de la stat.
În urma consultărilor dintre autorităţi cu Comisia Europeană, consumatorul vulnerabil a fost definit drept "clientul final aparţinând unei categorii de clienţi casnici care, din motive de vârstă, sănătate sau venituri reduse se află în risc de marginalizare socială şi care, pentru a prevenirea acestui risc, beneficiază de măsuri de protecţie socială de natură financiară şi de alte facilităţi", se arată într-un document guvernamental citat de Mediafax.
La noi sunt 8,36 milioane de consumatori casnici de electricitate şi gaze naturale. Potrivit documentului, numărul consumatorilor vulnerabili este estimat între 1,15 milioane şi 1,4 milioane de clienţi.
Sprijinul financiar ar urma să fie introdus concomitent cu eliminarea graduală a tarifului social în trei etape, pe trei tranşe de venituri, şi va consta în reducerea lunară, de către furnizorul de energie, a facturii cu o sumă fixă stabilită anual prin hotărâre de Guvern.
Sumele respective vor fi virate de către agenţiile pentru prestaţii sociale de muncă judeţene în conturile furnizorilor clienţilor vulnerabili.
Facilităţile nefiscale ar putea fi introduse de ANRE prin reglementări aplicate furnizorilor şi distribuitorilor de energie şi gaze.
Printre facilităţile nefiscale propuse s-ar putea număra interzicerea deconectării de la alimentarea cu gaze şi electricitate, verificarea anuală gratuită a contoarelor, aplicarea unor programe de reducere a consumurilor prin distribuirea de mijloace de iluminat şi alte echipamente electrocasnice cu consum scăzut de electricitate sau construcţia de reţele "inteligente" de gestiune şi contorizare a consumului de energie.