Noel Forgeard, co-director executiv al "European Aeronautic, Defence & Space Co." (EADS), compania-mamă a firmei "Airbus", ar putea fi obligat să-şi părăsească funcţia, ca urmare a faptului că întîrzierea lansării pe piaţă a avionului A380 superjumbo a determinat scăderea puternică a preţului acţiunilor companiei, spun investitorii păgubiţi. Mai mult, ei arată că oficialul EADS ştia de întîrzierea primelor livrări ale aparatului de zbor (cel mai mare din lume, cu 555 locuri) - din cauza unor deficienţe seri-oa-se la montarea instalaţiilor electrice, apărute în aprilie, cu două luni înainte ca EADS să dezvăluie acest lucru investitorilor. Aceştia din urmă spun că, ştiind informaţiile interne res-pective, Forgeard a vîndut, în martie, acţiuni în schimbul cărora a cîştigat 2,5 miliarde de euro (3,55 miliarde de dolari).
Acţiunile EADS au pierdut 26% la data de 14 iunie, cînd a fost dezvăluită situaţia, astfel că valoarea de piaţă a companiei s-a micşorat cu 5,5 miliarde de euro (7 miliarde de dolari). În prezent, valoarea de piaţă a societăţii este de 16,4 miliarde de euro.
Forgeard, 59 de ani, a fost director executiv al "Airbus" din 1998 pînă anul trecut.
"Forgeard se află într-o postură foarte proastă şi, în mod categoric, ar trebui înlocuit", declară Xavier Debeugny, administrator de fonduri la "Oddo & Cie" din Paris. Acesta spune că, întrucît a fost director al "Airbus", Forgeard trebuia să cunoască exact ce se întîmplă cu noile aparate de zbor.
În ceea ce-l priveşte, Forgeard susţine: "La mijlocul lunii aprilie, < Airbus > a informat EADS că, în pofida măsurilor luate, unele întîrzieri ar putea afecta planul de livrare, însă nu era posibil, la momentul respectiv, să determine cît va întîrzia". Oficialul se apără, afirmînd că el a vîndut acţiuni în martie, cînd nu ştia despre problemele noului aparat de zbor, iar situaţia nu este altceva decît o "coincidenţă nefericită". Forgeard speră să rămînă în fruntea companiei. "Dar asta nu depinde de mine, este o decizie a acţionarilor", a conchis Forgeard.
Acţionarii francezi ai EADS, respectiv statul şi compania "Lagardere" SCA, au dreptul să numească şi să înlăture din funcţie directorul executiv francez al societăţii. Celălalt director executiv, germanul Thomas Enders, 47 de ani, a fost numit de acţionarul majoritar german, "DaimlerChrysler" AG.
Investitorii EADS intenţionează să îl acţioneze în justiţie pe directorul companiei pentru că a încălcat regulile de tranzacţionare. "Conducerea EADS a beneficiat de informaţii confidenţiale privind întîrzierea A380, ştiind acest lucru înaintea publicului", spun investitorii, care susţin că sînt foarte mulţi cei care vor solicita despăgubiri.
Oficialii companiei arată că alte întîrzieri în lansarea aparatului de zbor vor determina reducerea profiturilor cu două miliarde de euro pînă în 2010.