Vânzările de medicamente din România, la preţ de distribuţie, au scăzut în trimestrul al treilea cu 3,3% comparativ cu perioada similară a anului trecut, la 2,79 miliarde lei, potrivit Cegedim România, care arată că disponibilitatea multor produse a fost afectată semnificativ.
În euro, piaţa a coborât cu 1,6%, la 627,6 milioane euro.
"Rezultatele recente confirmă dificultăţile din piaţa farmaceutică, disponibilitatea multor produse fiind semnificativ afectată. Prognoza rămâne modestă, pentru anul 2013 menţinem rata de creştere anuală de 0,7%, însă pentru anul 2014, în condiţiile neconfirmării actualizării listei de medicamente compensate, creşterea prognozată anterior (+2,7% în lei) ar putea fi ajustată suplimentar la încheierea anului curent", a declarat Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România.
Medicamentele pe bază de reţetă (Rx) din farmacii au atins o valoare de 2,02 miliarde lei (455,5 milioane euro), în scădere cu 3,6%, în timp ce produsele fără prescripţie (OTC) au însumat 400 milioane lei (89,2 milioane euro), în creştere cu 3%.
Pe canale de distribuţie, segmentul de spital a scăzut cu 8,2%, la 370 milioane lei (82,9 milioane euro), iar retailul (farmaciile - n.r.) a coborât cu 2,5%, la 2,4 miliarde lei (544,7 milioane euro).
Comparativ cu ritmurile de creştere din ultimele cinci trimestre, în trimestrul al treilea al acestui an se remarcă o scădere atât în unităţi (-3,6%), cât şi în zile de tratament (-2,9%).
"Piaţa continuă să fie afectată, în condiţiile susţinerii publice scăzute, numai o parte din pacienţi putându-se trata corespunzător", menţionează Cegedim.
La nivelul primelor nouă luni, valoarea totală a pieţei a fost de 8,69 miliarde lei (1,97 miliarde euro, în creştere cu 1,2% faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent, datorită performanţei mai bune din primul semestru. În euro, creşterea a fost de 1,8%.
În perioada menţionată, medicamentele cu prescripţie au crescut uşor, cu 0,5%, iar OTC-urile au avut un avans de 7,2%. În spitale s-a înregistrat o scădere de 0,8%.
La nivelul ultimelor 12 luni (octombrie 2012 - septembrie 2013) valoarea totală a pieţei a fost de 11,82 miliarde lei (2,66 miliarde euro), în urcare cu 1,9% faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent (octombrie 2011 - septembrie 2012).
În privinţa evoluţiei principalelor grupe terapeutice, în ultimele 12 luni se evidenţiază creşteri în volum peste media pieţei în cazul medicamentelor antineoplazice şi imunomodulatoare (4,8%), cardiovasculare (2,2%) şi pentru sistemul musculo-scheletic (1,3%), şi scăderi sub media pieţei în cazul anti-infecţioaselor sistemice (-3,0%), a medicamentelor pentru sistemul respirator (-1,2%) şi medicamentelor pentru sistemul nervos central (-1,1%).
În valoare, creşterea medicamentelor pentru sistemul digestiv şi metabolism (6,7%), antineoplazice şi imunomodulatoare (5,8%) este superioară celorlalte grupe, în timp ce produsele pentru sistemul respirator sunt în scădere (-4,0%), iar majorările pentru anti-infecţioasele sistemice (0,6%) şi medicamentele pentru sistemul musculo-scheletic (0,5%) sunt modeste.
Ierarhia principalelor 20 de corporaţii pentru ultimele 12 luni se modifică în comparaţie cu trimestrul anterior datorită separării efectuate de grupul Abbott (rezultatul fiind apariţia a două entităţi, Abbott şi Abbvie) şi ieşirea Gedeon Richter, pe podium fiind Sanofi (inclusiv Zentiva), cu vânzări de 873,2 milioane lei şi o cotă de piaţă de 7,4%, urmată de Hoffmann La Roche, cu 862,6 milioane lei şi o cotă de 7,3%, şi Novartis cu 718,4 milioane lei şi 6,1%.
Topul primilor zece jucători este completat, în ordine, de Servier (677 milioane lei şi 5,7%), Pfizer (617,9 milioane lei şi 5,2%), GlaxoSmithKline (563,3 milioane lei şi 4,8%), Merck & Co (486,3 milioane lei şi 4,1%), AstraZeneca (460,5 milioane lei şi 3,9%), Ranbaxy (445,7 milioane lei şi 3,8%) şi Krka (308,2 milioane lei şi 2,6%).
În eşalonul 11-20, se regăsesc în ordine, potrivit Mediafax, companiile Antibiotice, Johnson&Johnson, Teva, Abbvie, Menarini, Bristol Myers Squibb, Alvogen, Bayer, Abbott şi Eli Lilly, cotele de piaţă ale acestora variind între 1,6% şi 2,5%.